940 motor vervangen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
mista
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2014 - 12:31

De 940 station van m'n pa is kapot. Onderweg naar vakantie bleek er een lek in het koelsysteem te zitten, waardoor hij te heet geworden is en de koppakking eruit geklapt is. De ANWB en ook de garage raadde aan om er een nieuw blok in te zetten. Het huidige blok heeft meer dan 4 ton gelopen.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie mening. Heeft dit zin of kan hij beter een nieuwe (andere) auto kopen?

En wie kan mij vertellen welk blok we moeten hebben? Volgens mij is het huidige blok een B230F, met turbo. Maar hoe vind ik het juiste blok? :-/

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24661
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Op de kap van de distributie zie je de motorcode, zal B230FT of B230FK zijn als ik je zo goed begrijp. Als je de kap opent, kijk je zo tegen de sticker aan:
Afbeelding

Tsja economisch geredeneerd is het vervangen van de motor natuurlijk niet interessant. Het hangt er vanaf hoe graag jullie verder willen met deze auto en wat er te besteden is. Zijn de kosten van het vervangen lager dan de aanschaf van een andere, dat is de vraag
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
mista
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2014 - 12:31

Een andere auto zal al gauw 10K gaan kosten. Dan is een motorblok a 500 euro + inbouw ongetwijfeld goedkoper.
Ik begrijp dus dat ik een B230FT moet hebben. Een andere motorcode is niet te plaatsen?

En heeft iemand enig idee waar ik zo'n blok zou kunnen verkrijgen?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Waarom de oude motor niet reviseren?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

mista schreef: Een andere auto zal al gauw 10K gaan kosten. Dan is een motorblok a 500 euro + inbouw ongetwijfeld goedkoper.
Ik begrijp dus dat ik een B230FT moet hebben. Een andere motorcode is niet te plaatsen?
De FT en FK zijn technisch exact dezelfde motor met enige verschil de turbodruk: B230FT is de high-pressure turbo (HPT) met 165 pk en de B230FK is de low-pressure turbo (LPT) met 135 pk, beide uit de serie na 1995. Beide prima te plaatsen, HPT is zeldzamer.

Overigens hoeft een andere 940 met de helft van de km-stand in goede staat je niet meer dan 2000 te kosten.
lint schreef: Waarom de oude motor niet reviseren?
Goed punt :)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Is ook het eerste wat bij mij op kwam?
Waarom geen blokrevisie?
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
mista
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2014 - 12:31

lint schreef: Waarom de oude motor niet reviseren?
We weten niet hoe heet ie geworden is.. dus kans dat het meer is dan alleen de koppakking. En dat kan zo een stuk duurder zijn, zeker als je het laat doen.
mista
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2014 - 12:31

MU schreef:
mista schreef: Een andere auto zal al gauw 10K gaan kosten. Dan is een motorblok a 500 euro + inbouw ongetwijfeld goedkoper.
Ik begrijp dus dat ik een B230FT moet hebben. Een andere motorcode is niet te plaatsen?
De FT en FK zijn technisch exact dezelfde motor met enige verschil de turbodruk: B230FT is de high-pressure turbo (HPT) met 165 pk en de B230FK is de low-pressure turbo (LPT) met 135 pk, beide uit de serie na 1995. Beide prima te plaatsen, HPT is zeldzamer.

Overigens hoeft een andere 940 met de helft van de km-stand in goede staat je niet meer dan 2000 te kosten.
lint schreef: Waarom de oude motor niet reviseren?
Goed punt :)

Ik heb nog geen goede vervangende auto gevonden... En ze staan te koop vanaf 4 a 5K als ik dat zo bekijk (automaat).
Laatst gewijzigd door mista op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Ahja ik wist niet dat het een automaat was, die zijn inderdaad duurder en het aanbod is veel beperkter. Kopen bij een particulier is goedkoper en bij deze auto's niet slechter dan een garagebedrijf, je kunt een hoop ellende voorkomen door selectief te zijn en de uitgebreide aankooptips te gebruiken die van deze wagens te vinden zijn.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Met wat zoeken heb ik een automaat uit 97 gevonden met 192K KM voor net in de 3000.
Nu moet er nog wel een en ander (vooral optisch) aan gebeuren, maar ja, technisch was tie wel okay.... 17 jaar oud en helemaal perfect = niet zo'n prijs natuurlijk.

Je vind ze dus wel, maar soms moet je nog wat dingen oplossen.

met wat kilometers:
http://www.autowereld.nl/volvo/940/2-3- ... tails.html

Ik weet niet of het een sedan mag zijn (vind je meer van met relatief lage KM's voor redelijke prijs)
http://www.handelsprijzen.nl/advertenti ... w-apk.html

Iets duurder, maar wel RUIM:
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehan ... to/2843311
;)
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
mista
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2014 - 12:31

Bedankt, had zelf inmiddels ook wel wat gevonden ja.
Maar, gisteren een nieuw motorblok wezen halen voor 450 euro. Dus we zijn benieuwd...
Gebruikersavatar
martin _b
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
Locatie: Hoeksche Waard

Dat adresje wil ik ook wel weten.
Waar haal je tegenwoordig nog een nieuw motorblok voor dat geld ;)

Flauw grapje.
Succes met ombouw.

Ga je hier nog een verslagje bijhouden?
Misschien wel leuk.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
mista
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.07.2014 - 12:31

Wordt een kort verslagje dan :) Hij zit erin en loopt weer prima! Alleen de injectoren waren stuk/verstopt dus die hebben we overgezet.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi, dat is dan ook weer gelukt en lekker verder rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Cool man!
was het veel werk?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ik heb het nu op 2 manieren gedaan. Wat mij het beste beviel is van onderuit. Stuurhuis los, versnellingsbak steun los. Cardan as los. Alle overige los. En dan op de brug de auto optillen. Motor weghalen. Nieuwe motor eronder en auto weer laten zakken.

Met motortakel vind ik zo een gedoe, zeker als de versnellingsbak er nog aan zit. Moet je onder zo een hoek werken. Bij een landrover bijvoorbeeld, demonteer je gewoon alles en til je de motor er zo in. Lekker makkelijk. Heeft zelf dragend chassis.

Maar bij deze wagens moet eigenlijk alles aan de voorkant eraf. Maarja is gelast die dwars balk, waar de bumper aan zit.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

klinkt als best een klus....
Mooi dat het zo goed gelukt is!
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Waarom de hele motor? die redblocks kunnen heel wat hebben hoor, of is er een diagnose gesteld die het forum nog niet weet? Gewoon een cilinderkop halen bij bv. Estate services FT of FK maakt niet uit, zijn het zelfde ( wel gevlakt natuurlijk) nieuwe koppakking, kleppen stellen, misschien gelijk de waterpomp, spanrol, keerringen en distributieriem vervangen. Uiteraard eerst het lek in het KVS systeem lokaliserten en repareren en weer gaan met die banaan! Ik denk dat je voor ca.350 euri en een paar uurtjes werk weer het mannetje bent.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Oeps ik had verzuimd de resterende pagina's te lezen en zie nu dat het al opgelost is. Goed werk!
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”