440 afgekeurd voor roest subframe

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Tramp
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.06.2007 - 09:59
Locatie: Dilbeek/Hasselt

Dag mensen,

Ik ben van de week met mijn oude trouwe 440 uit 1995 (een phase 2 dus) naar de autokeuring geweest. Hij is afgekeurd voor roest aan het subframe. Ook moet er een stofhoes vooraan vervangen worden.

De auto heeft 188 000 km, en rijdt verder perfect. De enige andere opmerking op het keuringsformulier is ivm de bekende roest aan de wielkasten achteraan.

Maar het subframe vervangen is dus een hoop werk (in Nederland mag je dat lassen, hier in België alleen volledig vervangen). Mijn vaste garagist wil er geeneens aan beginnen, omdat hij geen idee heeft hoe lang eraan bezig te zijn, wat er kan afbreken, wat er niet meer los kan door ouderdom etc. Hij raadt me aan een andere te kopen.
Aangezien ik pas verhuisd ben, ben ik ook hier in de buurt eens gaan vragen, daar schatte men het op kost qua uren iets van 500 euro, plus ik moet zelf het subframe aanleveren (occasie schat ik dat dat iets van een 100 euro zal zijn).

Maar ik weet niet of het gezien de leeftijd van de wagen nog de kosten loont. En als ik het toch laat doen, en alles duurt véél langer dan verwacht, wordt het wel heel erg kostelijk...

Zijn er hier mensen die hun subframe (laten) vervangen hebben?
Chrome wheeled, fuel injected and steppin out over the line

`Cause tramps like us, baby we were born to run


Seat Ibiza - 1986
Volvo 340 - 1984
Volvo 440 - 1995
Volvo 340 1990
Tramp
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.06.2007 - 09:59
Locatie: Dilbeek/Hasselt

Bijkomend: qua eventuele vervanging kijk ik dan vooral richting v40.

Maar raak ik dan mijn 440 nog kwijt in deze staat, en wat kan ik er nog voor vragen?
Chrome wheeled, fuel injected and steppin out over the line

`Cause tramps like us, baby we were born to run


Seat Ibiza - 1986
Volvo 340 - 1984
Volvo 440 - 1995
Volvo 340 1990
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Hoi,

Ik weet niet in hoeverre staat de subframe of positie verroest is, als dit te lassen is zonder demontage, zou ik (toch) zoiets niet erop maar erin lassen (alsof er niets gebeurd is).
Als de auto is afgekeurd en je wilt een andere, hier in Nederland betaald een sloop/demontagebedrijf tussen de €25-€75,- ongeveer.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Subframe vervangen is anderhalf uur werk,dus zo spannend is het niet...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Tramp
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.06.2007 - 09:59
Locatie: Dilbeek/Hasselt

Lassen mag en kan in Nederland, maar is in België dus verboden. En aangezien ze alleen herkeuren op de afgekeurde punten, en dus dat subframe écht wel goed gaan bekijken, is dat geen optie.

Vervangen anderhalf uur werk? Mijn beide garagisten spraken van een dag werk... Aangezien er zoveel op dat subframe rust wat allemaal los moet, en aangezien alles na 19 jaar aardig vast zal zitten, en je ook het risico loopt bij loswrikken iets anders te beschadigen...
Chrome wheeled, fuel injected and steppin out over the line

`Cause tramps like us, baby we were born to run


Seat Ibiza - 1986
Volvo 340 - 1984
Volvo 440 - 1995
Volvo 340 1990
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

lassen heb ik ook gedaan, geen probleem.
Ligt wel aan de plek waar het zit of dit uitvoerbaar is.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Laten lassen, tectiel erover zodat het niet opvalt en dan ergens anders laten keuren?
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Tramp
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.06.2007 - 09:59
Locatie: Dilbeek/Hasselt

Rsport schreef: Laten lassen, tectiel erover zodat het niet opvalt en dan ergens anders laten keuren?
Mag dus niet in België. Ten eerste mag het subframe sowieso niet gelast worden, en ten tweede moet de herkeuring in hetzelfde keuringsstation gebeuren als waar de afkeuring plaatsvond.

Nuja, lassen is denk ik sowieso geen optie, want het gaat eigenlijk om het hele subframe wat in meerdere of mindere mate aangetast is.

Een vervangend subframe is eigenlijk niet zo duur, en voor de rest is mijn auto in prima staat. En ik rijd er héél graag mee. Maar ik vrees toch dat de werkuren wat te zwaar gaan doorwegen in de kosten hier.
Chrome wheeled, fuel injected and steppin out over the line

`Cause tramps like us, baby we were born to run


Seat Ibiza - 1986
Volvo 340 - 1984
Volvo 440 - 1995
Volvo 340 1990
Tramp
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.06.2007 - 09:59
Locatie: Dilbeek/Hasselt

Update : ik krijg eigenlijk nogal tegenstrijdige reacties...

Waar ik werk is er ook een garage. Bij navraag daar was de reactie 'oei, subframe. Daar rust zó veel op. Als je dat wil vervangen is dat minstens 1 of 1,5 dag werk...'

Ik heb ook gemaild naar een officiële Volvo garage. Ik liet er niet mijn 'gewoon' onderhoud doen (wegens makkelijker vlakbij in een alle-merken garage), maar kwam er wel eens indien het iets Volvo-specifieks betrof, en was er steeds tevreden van.
Aangezien ik denk dat een Volvo-garage waarschijnlijk meer ervaring heeft met dit specifieke model, en het voor een alle-merken garagist wat meer zoeken is.
Bij Volvo gaven ze me een richtprijs van 300 euro voor vervangen, indien ik zelf het vervangende subframe zou aanleveren.

Vind de inschatting qua benodigde werkuren dus nogal verschillen...
Chrome wheeled, fuel injected and steppin out over the line

`Cause tramps like us, baby we were born to run


Seat Ibiza - 1986
Volvo 340 - 1984
Volvo 440 - 1995
Volvo 340 1990
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Tramp schreef: Lassen mag en kan in Nederland, maar is in België dus verboden. En aangezien ze alleen herkeuren op de afgekeurde punten, en dus dat subframe écht wel goed gaan bekijken, is dat geen optie.

Vervangen anderhalf uur werk? Mijn beide garagisten spraken van een dag werk... Aangezien er zoveel op dat subframe rust wat allemaal los moet, en aangezien alles na 19 jaar aardig vast zal zitten, en je ook het risico loopt bij loswrikken iets anders te beschadigen...
Jou garage is niet helemaal lekker ,het is max 2 uur werk het subframe vervangen,zou een andere garage zoeken als ik jou was..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

MarioC70 schreef:
Tramp schreef: Lassen mag en kan in Nederland, maar is in België dus verboden. En aangezien ze alleen herkeuren op de afgekeurde punten, en dus dat subframe écht wel goed gaan bekijken, is dat geen optie.
Jou garage is niet helemaal lekker ,het is max 2 uur werk het subframe vervangen,zou een andere garage zoeken als ik jou was..
Onzin,

Zij gaan echt niet met een vergrootglas kijken of het subframe ingelast is, als het goed ingelast en afgewerkt is zie je daar niets van, ook in België verdoen ze geen overbodige tijd met keuren.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Tramp
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.06.2007 - 09:59
Locatie: Dilbeek/Hasselt

Maar ik heb het subframe gezien op de brug, en het is dus niet 1 plek die verroest is, maar echt het hele subframe. Wel vreemd, omdat verder aan de onderkant er nergens in die mate roest te bespeuren valt. Maar een stuk inlassen is dus écht geen optie.

Qua vervanging heeft de officiële Volvo garage de mening ook bijgesteld, en aangegeven dat het best wel duurder kan uitvallen indien alles vast zit qua ouderdom.

Ik geloof best dat het vervangen op zich, als je de auto kent, maar een paar uur kost. Maar dat is dan in het ideale scenario als alles vlotjes los gaat. Maar als alles vast zit door ouderdom, men eventueel nog iets anders stuk maakt door te gaan wringen...

Trouwe 440 staat hier nog op de oprit. Als het kon hield ik hem (19 jaar! Had 'm graag 20 zien worden...). Maar ik vrees intussen dat de meest realistische optie toch een andere kopen zal zijn...

Spijtig dat de mindere carrosserie het dus haalt op de goede motor.
Chrome wheeled, fuel injected and steppin out over the line

`Cause tramps like us, baby we were born to run


Seat Ibiza - 1986
Volvo 340 - 1984
Volvo 440 - 1995
Volvo 340 1990
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Bijzonder, ik heb twee 4 series rond rijden (300k en 250k) en de subframes zijn nog ok. Ik heb wel sinds ik ze heb voor elke apk bitac her en der zitten spuiten.

Voor het reparatie bedrag heb je een andere 4 serie voor de deur staan.
Laatst gewijzigd door sleutelaar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”