2.0d vermogen weg

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Hallo mede Volvo liefhebbers,

Afgelopen zondag een problematische reis naar Frankrijk gehad. De laatste 250km gereden met een auto die niet wilde wat ik wilde. Plots geen vermogen meer. We rijden al jaren deze auto met de 2 liter diesel en een kleine caravan van 800 kg. Nooit problemen gehad. Nu dus halverwege de reis met moeite 80 a 85 km/u kunnen halen. Bovendien speelden er ook temperatuurproblemen.

Overigens begon de rit dichtbij huis al met een verstopte afvoer van de airco unit. Nu had ik dat vaker gehad, dus snel zelf even onder het tapijt het slangetje doorgeblazen. In 5 min gefixt.

Vandaag met hulp van Volvo Assistance de auto bij de dealer gedropt. Zojuist kwam het bericht: men heeft niets kunnen vinden. Of ik de rit wilde voortzetten omgezien of de problemen terugkomen. Het kan natuurlijk iets eenmaligs geweest zijn. Maar misschien heeft een van jullie nog tips??

Alvast bedankt!
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10511
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Als zoiets weer gebeurt. Auto parkeren en uitzetten. Alles op slot doen. Even wachten, minuutje of 5 en dan doen alsof je gek bent. Waarschijnlijk is de auto dan gereset.
Ik heb dezelfde motor in de Fod. Bij de vorige is me het ook een keer overkomen. Daarna nooit meer.

Wel in de gaten houden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Dank voor je antwoord. Ik hoop maar dat het zoiets geweest is.
Auto is namelijk nagekeken door Volvo Macon en men heeft niets kunnen vinden. Heb de wagen nu weer terug. Zonder caravan rijdt het prima. Ben benieuwd. In het weekend gaan we weer een paar honderd km verkassen...
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

safari schreef: Dank voor je antwoord. Ik hoop maar dat het zoiets geweest is.
Auto is namelijk nagekeken door Volvo Macon en men heeft niets kunnen vinden. Heb de wagen nu weer terug. Zonder caravan rijdt het prima. Ben benieuwd. In het weekend gaan we weer een paar honderd km verkassen...
En toeren maken met dat ding. Drive it like you hate it.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8462
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Or drive it like you stole it ! :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

mad schreef: En toeren maken met dat ding. Drive it like you hate it.
Welk doel staat je daarbij voor ogen?
Rijd over het algemeen redelijk netjes met het ding, maar ben ook niet vies van wat snelheid of om het lekkere koppel te laten werken.
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Een lange trip maken zodat de motor en dergelijke goed schoon blaast...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Zo, we zijn weer een paar honderd kilometer verder. Auto rijdt op zich goed, ook met caravan. Wel merk ik af en toe dit:
Bij het voluit accelereren trekt de wagen goed. Dan hoor ik kort een fluitje uit het vooronder, wat gelijk gesmoord wordt. Dat merk ik dan gelijktijdig in de power, die meteen wat minder is. Fenomeen treedt niet altijd op (ook lekker). Iets is er dus nog steeds niet helemaal okee. Nog steeds overigens geen enkele melding op de boordcomputer. Opnieuw hier laten uitlezen lijkt me daarom zinloos.

Nog suggesties iemand? Zal wel in NL worden dat ik ernaar laat kijken...
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Heeft deze auto geen tijdelijke overboost die hij na een tijdje afblaast via de wastegate?
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
frankmun
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.06.2014 - 16:31

Ik gok het op een EGR klep die open blijft staan, gaf bij mij soortgelijke problemen, gauw afblinden die rommel.
Koendp
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.10.2013 - 22:19

Een paar maand geleden begon mijn 2.0D (240 kkm) te haperen. Ik heb de EGR klep dan afgekoppeld (onder invloed van dit forum!). Het schokken was toen min of meer opgelost. Dacht dat het probleem dus bij deze EGR klep was. Niet dus.
Blijkbaar was de turboklep (wastegate?) de schuldige. 120 euro + werkuren later: Alles opgelost, EGR weer aangeschakeld, geen enkel probleem meer en de wagen rijdt beter dan ooit tevoren.
Volvo S60 2012 D5 GT
ex: S40 2005 D2.0
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Koendp schreef: Een paar maand geleden begon mijn 2.0D (240 kkm) te haperen. Ik heb de EGR klep dan afgekoppeld (onder invloed van dit forum!). Het schokken was toen min of meer opgelost. Dacht dat het probleem dus bij deze EGR klep was. Niet dus.
Blijkbaar was de turboklep (wastegate?) de schuldige. 120 euro + werkuren later: Alles opgelost, EGR weer aangeschakeld, geen enkel probleem meer en de wagen rijdt beter dan ooit tevoren.
Dank voor je bijdrage. Op het forum en erbuiten heb ik al eerder van turbokleppen gehoord. Hoe is bij jou de diagnose gesteld, aangezien er bij mij geen foutmeldingen in de BC staan. Weet je ook welke klep het betrof? Er schijnen er meer te zijn...
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Koendp
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.10.2013 - 22:19

Ik zal het eens aan mijn garagist vragen - binnen een week of zo, het betrof de klep waar de overdruk van de turbo gelost werd, ik hoorde ook soms het typische turbo gefluit. Na herstelling was dit verdwenen.
De symptomen van het defect verergerden, op het einde kreeg ik verminderd motorvermogen dat ik tijdelijk kon herstellen door de motor geheel af te leggen maar dat kon niet blijven duren en toen ben ik maar naar de garage getrokken. Uitlezing gaf een aantal waarden die buiten de milieunormen lagen of zo maar 't was niet exact zo dat die volvo onderhoudscomputer direct zei: turboklep kapot - dat zou te gemakkelijk zijn denk ik :-).
Laatst gewijzigd door Koendp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2012 D5 GT
ex: S40 2005 D2.0
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Right, vandaag teruggekeerd uit Frankrijk. Ritje van een kleine 700 km door licht geaccidenteerd terrein. Daarvan was 95% autosnelweg, met de bekende klimmetjes, waarvan die in de Ardennen nog het meest kuitenbijtertjes zijn. Niet echt terrein waar ik in het verleden problemen had met deze combinatie.

Welnu....het euvel trad weer op! Nu wat beter de vinger er op kunnen krijgen wat er gebeurt. De motor verliest trekkracht bij vollast (of dicht daarbij, want het pedaal letterlijk vloeren was er niet bij). Ik rijd dan in het gunstige toerengebied van ongeveer 2000-2250 tpm in V. Weg loopt licht omhoog, maar niet zodanig dat de auto het niet bol kan werken. Na een tijdje merk ik dus dat de motor niet meer de kracht kan leveren om de snelheid vast te houden. Dat kondigt zich aan door kleine trillingen, voor de medepassagier nauwelijks voelbaar, maar voor de dagelijkse berijder een teken dat er iets niet deugt. Een seconde of tien daarna zie ik de temperatuurmeter naar 3/4 en richting rood lopen. Dat gaat vrij snel. Overigens was de buitentemperatuur vandaag in het betreffende gebeid maar een graad of 20. Niet echt een dag om koelingsproblemen te verwachten. (Dat was bij de heenreis wel, met 35 graden, maar lijkt dus niet van invloed) Dit alles trouwens steeds zonder enige melding van de BC. Deze keer traden de problemen wederom na ongeveer 300 km rijden op. Dat was in Noord-Frankrijk, nog voor de Ardense heuvels.

In die volgorde dus. Klimmen (op cc), trillinkjes en vermogensverlies, temperatuur omhoog. Dan laat ik de snelheid zakken tot 85-90 (in IV) en dan zakt uiteindelijk de temperatuur ook weer. Na een tijdje zo voortsukkelen lijkt ook de power weer aanwezig.

Erg atypisch voor deze wagen, die ik nu een jaar of zes martel met onze vakantieritten met caravan (beladen 800 kg). Altijd een genot om mee te rijden, behalve deze keer.

Nou ja, altijd goed om even te kunnen ventileren op dit forum. Misschien met deze uitleg dat iemand een tip heeft waar te beginnen met zoeken. Alvast bedankt weer!

Ikzelf begin te vermoeden dat de EGR in een stand blijft dat uitlaatgassen mee circuleren. Doel daarvan was immers de verbrandingstemperatuur omhoog te krijgen zodat er minder NOx zou worden uitgestoten. In combinatie met vollast (eigenlijk alleen schone lucht) en een caravan mogelijk oorzaak van deze vermogensdaling en temperatuurproblemen?
Laatst gewijzigd door safari op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Koendp
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.10.2013 - 22:19

Tja, met deze gegevens kan je alvast die turboklep uitsluiten. Van hier gezien lijkt het me dat de verhoging van de temperatuur er voor zorgt dat het motorvermogen teruggebracht wordt door de computer. Lijkt me niet normaal, ik heb nog nooit verandering gezien in de watertemperatuur. Het wijzertje blijft altijd netjes in het midden. (Ik trek wel geen 800 kg over ardense heuvels) Misschien het koelcircuit eens nakijken op aanslag of vuil? Succes nog met de zoektocht...
Volvo S60 2012 D5 GT
ex: S40 2005 D2.0
Gebruikersavatar
Basbas
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
Locatie: Borne

@safari
Ik heb vorige week dezelfde problemen ondervonden, exact zoals jij omschrijft in je post van 25-06.
Ook ik rij met een V50 2.0D alleen met een iets zwaardere caravan dan jij.
Dat het vermogen weg viel was echt alleen in de bergen, daarna 900 km totaal geen last meer gehad.

Bij mij kan het alleen de EGR niet zijn aangezien deze softwarematig is uitgeprogrammeerd.
Ik begreep van een monteur dat de auto zelf het vermogen terug regelt als de motor te warm wordt.
Ga er dus maar vanuit dat het door de combinatie van zware caravan, hoge buitentemperatuur en een aantal serieuze hellingen komt.

Ben jij inmiddels nog iets wijzer geworden?
Volvo V60 T6 R-design 2020

Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Sorry voor de late reactie.
Hetgeen ik bij navraag nog begrepen heb is dat bij een softwarematige ingreep om het vermogen terug te schroeven een melding op de BC verschijnt.

Een vriend van me is nogal thuis in autotechniek en elektronica in het bijzonder. Hij redeneert dat deze fout zou kunnen komen door een luchttemperatuursensor die op zijn eind loopt. Had te maken met het motormanagement dat zich niet kan aanpassen aan de waarden buiten het meet- en regelbereik. Het voortdurend zwaar belasten zou die fout kunnen triggeren terwijl bij normaal gebruik die zelfde fout niet optreedt. Sensor meet geen of weinig lucht en daardoor wordt weinig brandstof ingespoten. Resultaat: Een erg arm mengsel zorgt voor te hete verbranding en geen vermogen.

Ik heb uit voorzorg de betreffende sensor nu vervangen door een aftermarket exemplaar. Kosten ongeveer 30 euro en 5 minuten werk. Baat het niet, schaadt het niet. Waarschijnlijk weet ik echter volgend jaar pas of dit het was...

Succes,
Jan
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
Basbas
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
Locatie: Borne

Bedankt voor de reactie.

Is die sensor waar jij het over hebt dezelfde als die de buitentemperatuur meet?
Mijn BC geeft de laatste tijd soms inderdaad hele afwijkend waardes aan...
Volvo V60 T6 R-design 2020

Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Basbas schreef: Bedankt voor de reactie.

Is die sensor waar jij het over hebt dezelfde als die de buitentemperatuur meet?
Mijn BC geeft de laatste tijd soms inderdaad hele afwijkend waardes aan...
Neenee, dat is een andere sensor. Jouw probleem (met die temperatuur op de BC dan) heeft te maken met de sensor die inderdaad meet hoe koud het buiten is. Zeer waarschijnlijk komt dat door een slechte stekkerverbinding in je linker voorportier. Bekend probleem, zoek maar eens op dit forum. Kan overigens wel een groter probleem worden, want ook de automatische airco neemt deze waarde om te bepalen hoeveel koude danwel warme lucht het interieur in moet stromen. Als dus die temperatuur op een warme dag op -30 staat, wordt het ineens erg warm in je wagen!

De sensor die ik vervangen heb zit in het luchtinlaattraject, in het gasklephuis. Bovenop 1 torx-schroefje losmaken en de sensor komt er zo uit. Stekker eraf, stekker op de nieuwe. Nieuwe sensor er in, schroefje aandraaien, klaar. Maar nogmaals: zonder caravan liep-tie prima. Dus of dit het probleem was, weet ik nog niet en waarschijnlijk pas als ik volgend jaar de wagen weer martel...

Groeten,
Jan
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
Basbas
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16.04.2014 - 19:47
Locatie: Borne

Oke vond het ook al zo raar.
Jij bedoelt dan waarschijnlijk de luchtmassameter.

Ik ga even naar de stekker in het portier kijken voor de waarden op de BC.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de stekker los krijg?
Laatst gewijzigd door Basbas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T6 R-design 2020

Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”