Automaat 2.4 schokt bij terugschakelen naar 1 tijdens langzaamrijden

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Sinds kort valt mij het volgende op aan de automaat van mijn 2.4 met 210.000km.
Bij langzaam / file rijden bonkt de automaat soms wanneer deze terugschakelt naar de 1e versnelling.
(hij bonkt niet als ik het winterprogramma aanzet).
Het rare is dat de bak niet bonkt en slipt bij opschakelen en terugschakelen totdat er dus van 2 naar 1 geschakeld moet worden. Ik heb recentelijk de bak steun al vervangen en bij 190.000km de bak laten spoelen maar dit heeft nog niet echt geholpen.

Iemand enig idee wat het wel zou kunnen zijn?

MODS EDIT: verhuisd naar juiste board
Laatst gewijzigd door Blue Thunder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27529
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De winterstand gebruikt de eerste versnelling niet, vandaar dat je dan geen gebonk hebt.

Is de bak echt gespoeld of is alleen de olie vervangen? Makkelijkste oplossing die mij te binnen schiet is de bak resetten en opnieuw inleren en kijken wat er dan gebeurd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Ga maar eens bij een versnellingsbakkenspecialist langs, bijvoorbeeld Boon Revisietechniek in Alphen a/d Maas. Vragen naar Peter, weet ontzettend veel van Volvo-automaten.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29904
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als flushen van bak geen verbetering geeft is het tijd voor de automatenspecialist.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

dan wordt het tijd voor de revisie van het brein
ofwel het kleppen-huis c.q. -blok tis maar net hoe je het noem
het betekent alle 3 hetzelfde
dan zijn de cilindertjes versleten. Deze zijn van alu en zo rond de 250D zijn ze meestal op , soms zelfs eerder soms veel later
maar aan hun ein komen doen ze
kost je een ongeveer een rug
voor ervaring met volvos kun je ook terecht bij Startrans Renswoude
(Peter boon is ook goed , is mercedes freak)
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Ik zou het kleppenblok niet te snel laten wisselen. Als de bak is geflushd zonder reiniger (zoals bij de mijne) kun je na deze periode weer problemen verwachten doordat losgeweekt vuil rond de solenoids gaat zitten. Bij mij kwamen de problemen ook weer terug na 18.000 km ondanks een nieuw kleppenblok. Nu heb ik hem met reiniger laten powerflushen bij Gery Slot in Uden en hij schakelt weer erg mooi.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Dank jullie voor de antwoorden.
Had misschien in mijn post moeten vermelden dat het om een S70 2.4 gaat maar aangezien de bak uit een S70 en S60 2.4 ieder zijn maakt het niet zoveel uit ik welk forum dit bericht staat :P

Maar ik heb de bak vorig jaar laten spoelen/reinigen bij Tunex in s'Heerenberg. Ik heb dit toen gedaan omdat de bak heel soms slipte bij overschakelen. Deze problemen zijn allemaal verholpen en hij schakelt dan ook boterzacht, ook in koude toestand. Behalve dus af en toe bij terugschakelen naar zijn 1e versnelling.
En om nu het kleppenblok te reviseren voor 1000,- is nog wel heel drastisch. Dan is de ouwe trouwe tank gelijk financieel total loss :P
Ben er wel achter gekomen dat wanneer ik beetje met het gas speel het bonken al een stuk minder is. Met name als ik tijdens file rijden heel voorzichtig gas geef zodat de bak even "tijd" heeft om terug te schakelen dan valt het nauwelijks op.

Over 2 weken staat er weer een beurt + bandenwissel op de planning en dan zal ik ook eens naar de motorsteunen kijken. Misschien dat die na 2 ton ook hun beste tijd wel gehad hebben.
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

spelen met het gas , ja dat ken ik
kleppenblok , maar affein het is jouw wagen
heb je een trekhaak?
.
wagen totall loss? een volvo??
kom nou, met die 2 ton is ie nog maar nauwelijks ingereden, welk bouwjaar is het?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Het gaat om een S70 uit 1999 bouwjaar 2000. Dus met de toentertijd nieuwe 2.4i en 5 traps automaat ;-)
Er zit geen trekhaak onder.

En verder is de goede ouwe tank zo betrouwbaar dat ik er deze zomer geen afscheid van kon nemen toen ik een mooie S60 uit 2008 kocht. Dus is het nu de 1e auto van mijn vriendin geworden i.p.v. iets kleins Frans en/of Japans ofzo haha :D
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ah de 2e wagen dat verlkaard waarom je er niet teveel geld in wil steken
tja
dan wordt het wat lastig te adviseren, doe wat goed is in eigen oog zou ik zeggen
succes :D
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”