park assist pilot wil niet echt assisten

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
reiniertc
2nd Gear member

Een van de opties op mn nieuwe v40 is de inparkeerhulp: de park assist pilot.
HEt lukt me maar in 1 van de 10 gevallen om met de PA in te parkeren.
In de meeste gevallen gaat het mis bij het vinden van de parkeerplek:

Hij geeft dan aan "parkeerplaats gevonden, rij vooruit". Dat doe ik dan braaf (stapvoets), maar in plaats van dat hij zegt "stop, zet hem in zn achteruit", begint hij weer opnieuw met scannen alsof hij nooit eerder een plekje had gespot.

Zijn er andere forumleden die gebruik maken van de park assist pilot?
doe ik iets fout?!
2013 V40 D2 Summum Ice White | Driver support line | Intro line met park assist | Verwarmbare voorstoelen | Parkeerverwarming op brandstof | Zonder model- en typeaanduiding | Uitschakelbare passagiersairbag | Laadvloer met twee niveaus
2011 V70 2.0T Powershift R-edition Titanium Grey metallic | Comfortpack
MichelR
6th Gear member

Optie er niet op zitten vond het vrij overbodig.. :)

Dus kan je helaas niet verder helpen.
Misschien even langs garage kijken of er niets met sensoren aan de hand is?.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
reiniertc
2nd Gear member

Dank, ik heb er net een mailtje over gestuurd.
Ik heb het idee dat dit soort vragen op basis van een onderbuikgevoel beantwoord wordt door de dealer. We zullen zien...
2013 V40 D2 Summum Ice White | Driver support line | Intro line met park assist | Verwarmbare voorstoelen | Parkeerverwarming op brandstof | Zonder model- en typeaanduiding | Uitschakelbare passagiersairbag | Laadvloer met twee niveaus
reiniertc
2nd Gear member

dit is het mailtje: ik ben benieuwd naar de reactie.

Na twee weken rijden en proberen, moet ik constateren dat de park assist pilot in de praktijk niet het verwachte/gewenste resultaat oplevert.

Het lukt me namelijk maar in 1 van de 10 gevallen om met de PAP in te parkeren, terwijl ik exact dat doe wat er in het instructieboekje en de instructiefilmpjes gezegd wordt.

Volgens de instructies gaat het als volgt:
1. schakel PAP in: hij geeft aan dat hij scant voor een plek.
2. rij niet te hard (zeg 10 km/u - 20 km/u)
3. PAP geeft aan dat er een parkeerplaats is gevonden en geeft een van volgende twee instructies:
a. rij langzaam door tot een stop signaal
b. stop
4. schakel achteruitversnelling in en geef gas tot hij stop zegt
5. schakel vooruitversnelling in tot hij stop zegt.
6. klaar.

Dit gaat er mis:
in circa 4 van de 10 gevallen vindt de PAP geen parkeerplek, terwijl deze er wel is. Rij ik er nogmaals langs (een of meerdere keren), dan vindt hij hem wel. Terwijl ik er op dezelfde afstand langs rij, met dezelfde snelheid.

in circa 5 van de 10 gevallen vindt de PAP een parkeerplek en geeft aan "rij langzaam door tot een stopsignaal". Dat doe ik dan stapvoets en plots verspringt de melding terug naar dat hij scant voor een parkeerplek. Oftewel: terug naar af, alsof hij nooit eerder een plekje had gevonden.

in circa 1 van de 10 gevallen verloopt wel alles zoals verwacht. En in die gevallen rij ik met dezelfde snelheid, in even brede straten, op dezelfde afstand van de geparkeerde auto's en zoek ik naar dezelfde soort parkeerplekken (tussen twee auto's).

Kortom: het systeem werkt niet goed. Zijn er vanuit Volvo nog tips om uit te proberen, voordat ik het door jullie laat nakijken?
Cavallino
4th Gear member

Lijkt er inderdaad op dat de sensoren hun werk niet goed doen. Ik heb ook PAP en alle keren dat ik het gebruikte werkte het prima. Het is een leuke gimmick.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
reiniertc
2nd Gear member

De dealer was snel met een reactie: komt u langs, dan gaan we het samen uitproberen.
En wat denk je? alle pogingen slagen in 1 keer.

Ik denk dat hij het bij mij in de straat weigert om een of andere reden, maar dat konden we niet uitproberen. Dus ik ga het nog een aantal keer proberen thuis en in de wijk, terwijl ik het film met de telefoon.
MichelR
6th Gear member

Misschien een storings-bron in de straat?
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
reiniertc
2nd Gear member

MichelR schreef:Misschien een storings-bron in de straat?
werd gister inderdaad ook geopperd. Het schijnt dat de functies die gebruik maken van de radarsignalen, erg scherp (kunnen) reageren op reflecterende oppervlaktes. Zoals bijvoorbeeld reflecterende stickers op een slagboom.
De PAP maakt gebruik van ultrasoonsensoren, die horen daar geen last van te hebben.

Wat ook nog zou kunnen, is dat de auto vindt dat de straat te smal is om een plek te vinden waarin hij kan inparkeren.
Vandaar dat ik een fimpje ga maken: dan kan de dealer de situatie beoordelen, mijn handelen en de reactie van de auto.
Mir
3rd Gear member

Ben benieuwd naar je filmpje! :)
slider
1st Gear member

Ik heb precies het zelfde probleem, is het bij jou opgelost?
Mooi blauw is niet lelijk ..

sander69
3rd Gear member

Ik weet niet of je ver bij de dealer vandaan woont, anders kun je ook iemand van de dealer meenemen naar je straat om het samen te proberen.

ik had het op mijn vorige auto; idd een leuk speeltje, maar zelf inparkeren was altijd nog sneller dan door het systeem laten doen.
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

Hier werkt de park assist pilot gewoon goed, echter reed ik gisteren door een smalle straat en was hij fanatiek rechts aan het scannen maar er was links een vak. Met als gevolg dat ik hem dus nog handmatig in het vak moest zetten.

Kun je instellen dat hij links gaat scannen in plaats van rechts of is het gewoon zo dat hij standaard rechts gaat scannen tenzij hij rechts geen auto's ziet en dan links gaat scannen?
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
RaJean
2nd Gear member

Het zou kunnen zijn dat het systeem verstoord raakt somehow bij jou in de straat, maar overall zou het systeem goed moeten kunnen werken.
Ik gebruik het regelmatig en op verschillende plekken.

Het is een gimmick misschien, maar voor mij werkt hij goed.
Natuurlijk moet je zelf blijven opletten, maar het precieze stuurwerk doet de Volvo sneller en beter dan ik het zelf kan.
Dat kan natuurlijk aan mijn gebrekkige vaardigheden in de kunst van het fileparkeren liggen, maar vooralsnog ben ik blij een strak geparkeerde wagen met onbeschadigde velgen :)
Laatst gewijzigd door RaJean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
slider
1st Gear member

Je kunt het scannen van een parkeervak regelen met de richting aanwijzer, standaard kijkt hij rechts als je je linker knipper aandoet kijkt hij links...

dbt
3rd Gear member
Contacteer:

slider schreef: Je kunt het scannen van een parkeervak regelen met de richting aanwijzer, standaard kijkt hij rechts als je je linker knipper aandoet kijkt hij links...
Gaaf, soms kan het zo makkelijk zijn.... 8-)
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
slider
1st Gear member

Het is pas gaaf als het ook werkt :)

RaJean
2nd Gear member

slider schreef: Je kunt het scannen van een parkeervak regelen met de richting aanwijzer, standaard kijkt hij rechts als je je linker knipper aandoet kijkt hij links...
super -> meteen uitproberen vandaag :)
rseitzinger
Starter

Dat kan natuurlijk aan mijn gebrekkige vaardigheden in de kunst van het fileparkeren liggen, maar vooralsnog ben ik blij een strak geparkeerde wagen met onbeschadigde velgen
Post hier niet zo heel veel maar deze vond ik wel grappig: De eerste (en laatste) keer dat ik het geprobeerd heb stuurde mijn parkeerhulp mijn mooie nieuwe velg zo tegen de stoeprand..so much for that feature!
Volvo V40 D4 Business, Ocean Race, Ocean Race Bleu, 17" Portunes, Zwart leder
Jausie
1st Gear member

Ik gebruik PAP niet heel veel, parkeer in de regel niet veel in file. Maar als ik er een beroep op doe, werkt het fijlloos. Zowel links als rechts. Ik kantel ook nog even de buitenspiegels om de stoepranden in de gaten te houden, just to be sure. Bij mij is de score 10 uit 10 en vind het een perfect systeem, zeker bij de V40 die erg onoverzichteklijk is qua parkeren.
Volvo V40 D2 R-Design MY2014 - Titanium Grey metallic - R-Design Plus line - Business Pack Pro met Premium sound
RaJean
2nd Gear member

rseitzinger schreef:
Dat kan natuurlijk aan mijn gebrekkige vaardigheden in de kunst van het fileparkeren liggen, maar vooralsnog ben ik blij een strak geparkeerde wagen met onbeschadigde velgen
Post hier niet zo heel veel maar deze vond ik wel grappig: De eerste (en laatste) keer dat ik het geprobeerd heb stuurde mijn parkeerhulp mijn mooie nieuwe velg zo tegen de stoeprand..so much for that feature!
ouch! ik hoop dat mij dat bespaard blijft ... >_< >_<
Plaats reactie

Terug naar “V40”