Ik heb net mijn nieuwe d5 uit 2008 (185pk) uitgeprobeerd in Frankrijk. Heb voor vertek de olie vervangen door 0/30 en ook alle filters 3000 km gereden in een paar dagen en meer dan tevreden over de power, en het verbuik (6.1 op 100)
Waar ik minder blij mee ben, is het sombere gebrom bij 1600 toeren. Het is dan alsof de uitlaat stuk is, en het klinkt niet relaxed. Als ik verder het gas intrap is het ook weer weg, en ik heb dus vaak handmatig gereden met GT om wat toeren te maken en dat geluid te elimineren.
Verder valt op dat het motorblok bij stationair draaien veel lawaai maakt. iets wat ik nogal storend vind.
Zijn dit zaken die bekend voorkomen bij dit blok?
groet
pat
d5 brom
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05.08.2009 - 20:31
Peugeot 205 d
Voyager
Kia Sorento
BMW 320D 1999
Alfa Giulia 1300 Super Lusso
Volvo V70 d5 2002
MG-C 3000
MGA 1600
Volvo v70 2008
Voyager
Kia Sorento
BMW 320D 1999
Alfa Giulia 1300 Super Lusso
Volvo V70 d5 2002
MG-C 3000
MGA 1600
Volvo v70 2008
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Voor de D5 motoren geldt dat er niet eentje is de gelijk loopt aan een andere. Klinkt raar maar je kunt bijna stellen dat elke D5 een ander geluid maakt. Ik herken het in elk geval niet zoals jij het omschrijft.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05.08.2009 - 20:31
Ik vind het ook vreemd. Lijkt een soort vibratie van een buis onder de auto. Is jammer, want de motor is een beest. heb even wat bergweggetjes genomen in de Puy de Dome, en met 1600 kg plus bepakking geen probleem om de berg op te vliegen. Deze V70 ligt ook veel beter op de weg dan mijn type 2 d5 uit 2002. Dus chinees of niet, er is wel degelijk vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling. Zou wel eens willen weten of deze doorotwikkeling ook zo merkbaar is bij type 4, of dat dit een upgrade is van versie 3
Peugeot 205 d
Voyager
Kia Sorento
BMW 320D 1999
Alfa Giulia 1300 Super Lusso
Volvo V70 d5 2002
MG-C 3000
MGA 1600
Volvo v70 2008
Voyager
Kia Sorento
BMW 320D 1999
Alfa Giulia 1300 Super Lusso
Volvo V70 d5 2002
MG-C 3000
MGA 1600
Volvo v70 2008
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De auto met deze motor is een beest, dat klopt en ook ik heb daar inmiddels de nodige prettige ervaringen en verbaaspunten mee gehad.
Maar 1600 rpm, dat is laag. Mogelijk meer toeren draaien en hem boven de 2100 houden......maar in zijn 6e gaat het dan wel redelijk hard.
Maar 1600 rpm, dat is laag. Mogelijk meer toeren draaien en hem boven de 2100 houden......maar in zijn 6e gaat het dan wel redelijk hard.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Heb zelf geen D5, maar de 2.4D, schijnt hetzelfde blok te zijn en dat brommen van de motor alsof er een stuk uitlaat loszit tussen 1.500 - 2.000 toeren herken ik. Bij mij doet ie dat bij 1.800 - 1.900 toeren, los ik op door daar boven of juist daaronder te blijven. Heb er nog niet naar laten kijken.
Lawaaiig bij stationair lopen heb ik alleen als de airco aanstaat, dan klappert de multi-riem wat een naar roffelend geluid maakt. Airco uit en het geluid is weg. Ligt aan de pomp denk ik of aan de niet-originele multi-riem. Gisteren nog even geluisterd, als de motor warm is loopt ie mooi en stil (220K gelopen ondertussen). Slaat de fan aan van de koeling dan is de rust meteen weg.
Hoor in ieder geval geen ploppend bootgeluid waar sommigen last van hebben.
Lawaaiig bij stationair lopen heb ik alleen als de airco aanstaat, dan klappert de multi-riem wat een naar roffelend geluid maakt. Airco uit en het geluid is weg. Ligt aan de pomp denk ik of aan de niet-originele multi-riem. Gisteren nog even geluisterd, als de motor warm is loopt ie mooi en stil (220K gelopen ondertussen). Slaat de fan aan van de koeling dan is de rust meteen weg.
Hoor in ieder geval geen ploppend bootgeluid waar sommigen last van hebben.
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Een diesel trilt meer dan een benzinemotor. Daardoor slijten motorophangingsonderdelen sneller. Ik weet niet hoeveel kilometers de auto achter de kiezen heeft, na 200-300k kunnen de torsiestangen versleten zijn. Deze torsiestangen, ook wel reactiestang of momentarm genoemd, voorkomen dat de motor kantelt bij optrekken en afremmen. De rubbers in deze stangen scheuren of laten los en kunnen gebrom en andere 'niet-natuurlijke' geluiden veroorzaken. Je kunt ze pas goed beoordelen na uitbouw. Er zit er een torsiestang linksboven het blok en er zit er ook een onder het motorblok/versnellingsbak. Om hierbij te kunnen moet de zwarte kunststof onderplaat verwijderd worden.
Het komt minder snel voor, maar de motorsteunen links en rechts kunnen ook verslijten.
Het komt minder snel voor, maar de motorsteunen links en rechts kunnen ook verslijten.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26977
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wanneer treed de brom op bij 1600 toeren? Bij een vlakke weg of juist eentje die wat omhoog loopt?
In het laatste geval zijn het te weinig toeren en dat laat de motor dan merken.
Op een vlakke weg herken ik het niet, je zou inderdaad dan aan de delen om de motor heen gaan denken dat er ergens iets versleten is.
Zou naast de torsiestang ook een van de motorsteunen verdenken.
Oh enne... jouw V70 is nog gewoon onder de vleugels van Ford gebouwd
In het laatste geval zijn het te weinig toeren en dat laat de motor dan merken.
Op een vlakke weg herken ik het niet, je zou inderdaad dan aan de delen om de motor heen gaan denken dat er ergens iets versleten is.
Zou naast de torsiestang ook een van de motorsteunen verdenken.
Oh enne... jouw V70 is nog gewoon onder de vleugels van Ford gebouwd

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- silverado
- 3rd Gear member
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
- Locatie: Drenthe
Volvopatje, hoeveel km staat er op je V70?
Een ophangrubber kan makkelijk versleten zijn, of er zit iets los....
Ben wel benieuwd naar het olieverbruik in de bergen met volle bepakking.
Een ophangrubber kan makkelijk versleten zijn, of er zit iets los....
Ben wel benieuwd naar het olieverbruik in de bergen met volle bepakking.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8
Volvo nr 15: C40
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8
Volvo nr 15: C40
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Lekker spruitstukpakking(en) kan ook nog een oorzaak van het gebrom zijn.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
hmmm, komt mij toch ook wel bekend voor...
Als ik op de CC 80 km/u rijd dan draait het blok op 1500 rpm, dan wil ik wel eens een aparte brom horen. Bij andere toerenatallen treedt het niet op.
Bij staat er nu 83.000 op de teller, ik heb 'm vanaf 74.000 km.
En ja, wat een beul van een motor! (215 pk geartronic)
Als ik op de CC 80 km/u rijd dan draait het blok op 1500 rpm, dan wil ik wel eens een aparte brom horen. Bij andere toerenatallen treedt het niet op.
Bij staat er nu 83.000 op de teller, ik heb 'm vanaf 74.000 km.
En ja, wat een beul van een motor! (215 pk geartronic)
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL