In de autoweek van nr 45 van 8-15 november staat een artikel en test over winterbanden.
Op droog wegdek en koudere temperaturen zouden zomerbanden een beter testresultat op "remmen" hebben dan winterbanden.... :? .
Wie leest even dit artikel mee. :shock:
Misschien begrijp ik e.e.a. niet goed.
:roll:
winterbanden test autoweek?
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Inderdaad het staat er echt; Bij natweg dek,
Bij de remproef troeft de zomerband de winterband af, ook bij lagere temperaturen waar de winterbanden eigenlijk meer in hun element zouden moeten zijn. De all seasonband ligt er tussenin, maar heeft bij een noodstop nog altijd ruim een meter minder nodig dan de BESTE winterband. (Pirelli) De goedkope banden zakken hier door het ijs, met remwegen die tot 12 meter langer uitvallen.
Bij droog wegdek,
De beste winterband (Nokian) heeft bij de noodstop al dik 6 meter meer nodig om tot stilstand te komen dan het zomerrubber. De slechtste remmer is de Nankang uit Taiwan, die nog een vijf meter meer nodig heeft. Bron Autoweek nr 45 - 2006
Dit is te lezen op bladzijde 35 en 36, maar op bladzijde 34 staat onder het kopje REMMEN in SNEEUW een ander verhaaltje over zomerbanden.....
Namelijk,
Door de afwezigheid van lamellen en de harde rubbersamenstelling schiet de zomerband bij deze test hopeloos tekort.
Bij de remproef troeft de zomerband de winterband af, ook bij lagere temperaturen waar de winterbanden eigenlijk meer in hun element zouden moeten zijn. De all seasonband ligt er tussenin, maar heeft bij een noodstop nog altijd ruim een meter minder nodig dan de BESTE winterband. (Pirelli) De goedkope banden zakken hier door het ijs, met remwegen die tot 12 meter langer uitvallen.
Bij droog wegdek,
De beste winterband (Nokian) heeft bij de noodstop al dik 6 meter meer nodig om tot stilstand te komen dan het zomerrubber. De slechtste remmer is de Nankang uit Taiwan, die nog een vijf meter meer nodig heeft. Bron Autoweek nr 45 - 2006
Dit is te lezen op bladzijde 35 en 36, maar op bladzijde 34 staat onder het kopje REMMEN in SNEEUW een ander verhaaltje over zomerbanden.....
Namelijk,
Door de afwezigheid van lamellen en de harde rubbersamenstelling schiet de zomerband bij deze test hopeloos tekort.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Juist ja en nu raak ik de weg kwijt. :shock:
Wat is nu de conclusie? :?
Winterbanden niet goed genoeg en gewoon op winterbanden rijden?
of Winterbanden alleen zinvol bij besneeuwd wegdek?
Wat is nu de conclusie? :?
Winterbanden niet goed genoeg en gewoon op winterbanden rijden?
of Winterbanden alleen zinvol bij besneeuwd wegdek?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
- Locatie: Achter de zeeuwse duinen
Zolang ik niet de echte sneeuw opzoek in Oostenrijk Duitsland e.d. rij ik op zomerbanden de winter door. Die enkele dag dat er hier iets ligt wat op sneeuw lijkt gewoon heeeeeel voorzichtig.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
De conclusie laten ze de lezer trekken.... :sign6:
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nu is de vraag wat waar is van al die testgrafieken van ADAC, ANWB en andere stellingname rondom de winterband.
Meen me te herinneren dat wegcontact beneden 7gr beter zou zijn met winterband.
Meen me te herinneren dat wegcontact beneden 7gr beter zou zijn met winterband.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- pimp
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 22:31
Ach ja, al die test. Ik kan me herinneren dat de testen van de autoweek, ADAC en ANWB andere jaren toch echt grote voordelen gaven voor de winterbanden. Dit jaar geven ze voor de verandering eens een andere conclusie, zoals zo vaak in die bladen. Ik rij lekker door op de winterbanden.
Ouders: C70 convertible 2.4t automaat en V60 T5 summum powershift. Zelf: BMW 125i cabrio en MINI Countryman Cooper S All4
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
...en ik op de zomerbanden.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
En ik op all seazons en in het voorjaar weer de alu-velgen met zomerbanden.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
EN VERVOLGENS OP DE SITE VAN AUTOWEEK ONDERSTAAND VERHAAL:
Zachter rubber
Het rubber van een autoband wordt hard bij lage temperaturen. Bij een normale autoband ligt dit punt bij 7 graden. Wordt het dus kouder dan 7 graden, dan heeft u met uw normale autobanden minder grip op de weg doordat het rubber van de banden harder wordt en zich niet meer aan het wegoppervlak kan aanpassen. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur.
Lamellenprofiel
Ook het profiel van een winterband is aangepast aan winterse weersomstandigheden. Een winterband heeft een profielopbouw die is voorzien van lamellen. Bij het rollen van de band vervormt het profiel en werken de lamellen als grijpers die zich in de sneeuw vasthappen. Het profiel van een winterband is daarom veel geschikter om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan het profiel van een zomerband. Hierdoor blijft de winterband langer grip houden op zowel natte, bevroren als besneeuwde wegen. Door de betere grip wordt de remweg verkort en neemt de beheersbaarheid van de auto toe.
Welke winterbanden?
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heeft u erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek als een nadeel.
Bandenspanning winterbanden?
Het is aan te raden de bandenspanning van winterbanden met 0,2 bar te verhogen t.o.v. zomerbanden. Meldt u nu aan voor het gratis Goodyear banden geheugensteuntje. Goodyear laat u gratis weten wanneer het tijd wordt voor het verwisselen van uw zomer- of winterbanden, maar u krijgt ook per SMS of e-mail bericht wanneer de bandenspanning van uw auto weer gecontroleerd moet worden en wanneer u uw banden voor de zomervakantie dient te controleren.
Winterbanden verplicht?
Voor alle wintersportlanden geldt dat het niet rijden op winterbanden kan leiden tot (mede-) aansprakelijkheid voor ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties.
Duitsland gaat daarin nog een stap verder: sinds mei 2006 moeten alle (dus ook Nederlandse) auto’s onder winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Het gaat daarbij met name om winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Gaat u onder winterse omstandigheden met uw zomerbanden de weg op, dan riskeert u een boete van €20. Veroorzaakt u gevaar of hinder, dan loopt die boete op tot €40 en 1 strafpunt. Naast een boete kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg.Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximumsnelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven.
Zachter rubber
Het rubber van een autoband wordt hard bij lage temperaturen. Bij een normale autoband ligt dit punt bij 7 graden. Wordt het dus kouder dan 7 graden, dan heeft u met uw normale autobanden minder grip op de weg doordat het rubber van de banden harder wordt en zich niet meer aan het wegoppervlak kan aanpassen. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur.
Lamellenprofiel
Ook het profiel van een winterband is aangepast aan winterse weersomstandigheden. Een winterband heeft een profielopbouw die is voorzien van lamellen. Bij het rollen van de band vervormt het profiel en werken de lamellen als grijpers die zich in de sneeuw vasthappen. Het profiel van een winterband is daarom veel geschikter om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan het profiel van een zomerband. Hierdoor blijft de winterband langer grip houden op zowel natte, bevroren als besneeuwde wegen. Door de betere grip wordt de remweg verkort en neemt de beheersbaarheid van de auto toe.
Welke winterbanden?
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heeft u erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek als een nadeel.
Bandenspanning winterbanden?
Het is aan te raden de bandenspanning van winterbanden met 0,2 bar te verhogen t.o.v. zomerbanden. Meldt u nu aan voor het gratis Goodyear banden geheugensteuntje. Goodyear laat u gratis weten wanneer het tijd wordt voor het verwisselen van uw zomer- of winterbanden, maar u krijgt ook per SMS of e-mail bericht wanneer de bandenspanning van uw auto weer gecontroleerd moet worden en wanneer u uw banden voor de zomervakantie dient te controleren.
Winterbanden verplicht?
Voor alle wintersportlanden geldt dat het niet rijden op winterbanden kan leiden tot (mede-) aansprakelijkheid voor ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties.
Duitsland gaat daarin nog een stap verder: sinds mei 2006 moeten alle (dus ook Nederlandse) auto’s onder winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Het gaat daarbij met name om winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Gaat u onder winterse omstandigheden met uw zomerbanden de weg op, dan riskeert u een boete van €20. Veroorzaakt u gevaar of hinder, dan loopt die boete op tot €40 en 1 strafpunt. Naast een boete kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg.Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximumsnelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ja ja ik ook met winterbanden en daar voelde ik me toch lekkerder bij
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
En volgende week in dat blad een rectificatie? "Wij hebben per ongeluk de woorden winter- en zomer- verwisseld"?!
Oftewel: met dat soort bladen (de Kampioen en de Consumentengids zijn daar ook zo "goed"in) moet je altijd een paar weken je conclusie uitstellen omdat ze zoveel typografische en inhoudelijke fouten maken...
Oftewel: met dat soort bladen (de Kampioen en de Consumentengids zijn daar ook zo "goed"in) moet je altijd een paar weken je conclusie uitstellen omdat ze zoveel typografische en inhoudelijke fouten maken...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Dus zomerbanden zijn beter in de sneeuw?Battlecruiser S80 schreef:En volgende week in dat blad een rectificatie? "Wij hebben per ongeluk de woorden winter- en zomer- verwisseld"?!
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Wat denk je zelf?geestschrijver schreef:Dus zomerbanden zijn beter in de sneeuw?Battlecruiser S80 schreef:En volgende week in dat blad een rectificatie? "Wij hebben per ongeluk de woorden winter- en zomer- verwisseld"?!
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Je weet het maar nooit...
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX