Nieuwe/andere dynamo monteren. Klusje van niks? [EDIT: JA, klusje van niks!]
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik heb dat filmpje even bekeken Erwin. Weet je zeker dat je dit onder deze klimatologische omstandigheden wilt gaan doen?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik weet nog niks zeker. Ik moet morgenochtend én vrijdagmiddag ook nog werken. Dus ik denk er serieus over om hem morgen bij VW naar binnen te drukken....
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15.01.2011 - 10:51
Het klusje is goed te doen bij een 2.4 benzine, wel eerst de stuurbekrachtigingspomp demonteren, en opzij leggen, daardoor ontstaat er genoeg ruimte om de dynamo er naar boven toe uit te scheppen. Ik heb het vorig jaar ook thuis op de oprit gedaan. Succes!!
Volvo S60 2.4 170pk intro edition, 17" Thor Black-Chrome Zomer, 16" Mimas Winter, Spaceball, 270.000+km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Koelwaterslang ook losgehaald of heb je die toen laten zitten? En hoe weet ik welke bouten ik moet losdraaien achter de poelie van de stuurbekrachtiging?
Ik heb inmiddels een torx55 gescoord bij het plaatselijke schadebedrijf (Brian, bedankt!) en wacht het weer van morgenochtend even af. Zondag heb ik ook nog tijd en mocht het niet lukken, mag hij maandag naar de VW dealer voor herstel. Dus hoe dan ook, maandagavond rijdt ie in elk geval weer....
Ik heb inmiddels een torx55 gescoord bij het plaatselijke schadebedrijf (Brian, bedankt!) en wacht het weer van morgenochtend even af. Zondag heb ik ook nog tijd en mocht het niet lukken, mag hij maandag naar de VW dealer voor herstel. Dus hoe dan ook, maandagavond rijdt ie in elk geval weer....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- johnnyS
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02
Ik heb nog nooit een koelslang los genomen, geen geknoei, geen lekkage en vooral geen lucht in het koelsysteem.
Als de multyriem los hebt genomen, kun je de poelie van de stuurpomp zo draaien dat je de ronde openingen die er in zitten voor de bouten komen. Dan kun je daardoor makkelijk aan met bijvoorbeeld een dop.
Zo uit mijn hoofd gezegd zijn dat drie bouten die door de steun heen in de stuurpomp zitten. Als je even goed kijkt wijst het zichzelf.
Als de multyriem los hebt genomen, kun je de poelie van de stuurpomp zo draaien dat je de ronde openingen die er in zitten voor de bouten komen. Dan kun je daardoor makkelijk aan met bijvoorbeeld een dop.
Zo uit mijn hoofd gezegd zijn dat drie bouten die door de steun heen in de stuurpomp zitten. Als je even goed kijkt wijst het zichzelf.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Aha, dat maakt het al weer duidelijker! Zo draai ik in elk geval niet per ongelukkig de poelie van de pomp los. En laat ik die slang lekker zitten. Slangklem is namelijk al wat verroest.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Een (klein beetje off-topic) vraagje.
Hoe weet je of de dynamo of accu nog goed zijn?
Accu kan ik me voorstellen dat wanneer de auto gewoon iedere keer vlot start, dat die goed is.
Maar de dynamo??
Als ik rijd geeft de CFE een ACCU spanning aan van wisselend 13,6~13,9V.
Met contact uit is dat lager. Betekent dit dan dat de spanning die tijdens rijden wordt weergegeven de actuele laadspanning van de dynamo is? (Al dan niet gemeten via de accu).
Gr. Edwin.
Hoe weet je of de dynamo of accu nog goed zijn?
Accu kan ik me voorstellen dat wanneer de auto gewoon iedere keer vlot start, dat die goed is.
Maar de dynamo??
Als ik rijd geeft de CFE een ACCU spanning aan van wisselend 13,6~13,9V.
Met contact uit is dat lager. Betekent dit dan dat de spanning die tijdens rijden wordt weergegeven de actuele laadspanning van de dynamo is? (Al dan niet gemeten via de accu).
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat lijkt mij inderdaad de juiste conclusie. Ik had met draaiende motor nog 6V, dus dan is de conclusie snel getrokken....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Hmmm, misschien is jouw dynamo dan nog wel geschikt voor een oldtimer van vóór 1965...Oceanracer schreef: Dat lijkt mij inderdaad de juiste conclusie. Ik had met draaiende motor nog 6V, dus dan is de conclusie snel getrokken....

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nou, hij gaat in elk geval terug naar de dealer, is namelijk een ruilonderdeel.
Maar heren, hij zit er in en hij werkt!!!
Het is een klus die door iedere doe-het-zelver goed is uit te voeren!
- Minpool los
- reservoirs KVS en SBV aan de kant leggen
- met torx55 (60 moet ook passen, maar werkt minder handig gezien de weinige ruimte) spanner ontspannen
- riem van bovenste poelie halen
- SBpomp loshalen met 3 bouten en aan de kant letten
- Ik heb toch de slang van de KVS aan 1 kant losgehaald
- Dynamo verwijderen na 3 bouten en beide aansluitingen te hebben losgehaald
- Alles weer monteren en aansluiten
Al met al was ik met anderhalfuur klaar en ik krijg nu weer 14,3V.
Alleen die torx55/60 had ik niet, verder heb je alleen een doppen/ratelset en steek-/ringsleutelset nodig.
Allemaal hartelijk bedankt voor de vele tips. Zonder jullie had ik het niet aangedurfd! TOP!
Maar heren, hij zit er in en hij werkt!!!
Het is een klus die door iedere doe-het-zelver goed is uit te voeren!
- Minpool los
- reservoirs KVS en SBV aan de kant leggen
- met torx55 (60 moet ook passen, maar werkt minder handig gezien de weinige ruimte) spanner ontspannen
- riem van bovenste poelie halen
- SBpomp loshalen met 3 bouten en aan de kant letten
- Ik heb toch de slang van de KVS aan 1 kant losgehaald
- Dynamo verwijderen na 3 bouten en beide aansluitingen te hebben losgehaald
- Alles weer monteren en aansluiten
Al met al was ik met anderhalfuur klaar en ik krijg nu weer 14,3V.
Alleen die torx55/60 had ik niet, verder heb je alleen een doppen/ratelset en steek-/ringsleutelset nodig.
Allemaal hartelijk bedankt voor de vele tips. Zonder jullie had ik het niet aangedurfd! TOP!
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
He exits......in elk geval vandaag, ergens in the top of Holland.Praise the Lord!
Respect Erwin!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dank u allen ! 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Klasse jongen!
Gr. Edwin.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Kijk, en dat geeft je natuurlijk weer een goed gevoel als alles gelukt is!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dank!
Ja zeker! Natuurlijk is het een leuke manier om geld te besparen, want bij de dealer was ik anders € 160,- kwijt geweest voor de montage, maar het gevoel dat het me nu zelf gelukt is, is inderdaad onbetaalbaar!
Ja zeker! Natuurlijk is het een leuke manier om geld te besparen, want bij de dealer was ik anders € 160,- kwijt geweest voor de montage, maar het gevoel dat het me nu zelf gelukt is, is inderdaad onbetaalbaar!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ja hoor, ik monteer hem voor de helft! 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Daar houd ik je aan!Oceanracer schreef: Ja hoor, ik monteer hem voor de helft!![]()
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!