1.8 of 2.4 op LPG?

Geleverd vanaf 2003
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen, Ivo 28 jaar woon in Tilburg en ben op zoek naar een Volvo S40 vanaf het bouwjaar 2004 :)

Op het moment rij ik een Chevrolet Aveo sedan uit 2007 en die is nodig aan vervanging toe >_<
ook de 80 naar 120kmph in 20 seconden beginnen behoorlijk op m'n zenuwen te werken aangezien ik vooral op de snelweg te vinden ben.

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar een S40 maar er staan er op het moment erg weinig op met een lpg installatie op dus dacht waarom niet gewoon naderhand een in laten bouwen, aangezien ik ongeveer 40.000 per jaar rij leek me dit wel een verstandige optie.
nu zit ik met een vraag namelijk het volgende:

wat voor blok is beter om een lpg/ lpi installatie in te laten bouwen?
1.6 laat ik voor wat het is aangezien ik vooral op de snelweg te vinden ben en het wel fijn vind om een beetje vlot met het verkeer mee te kunnen komen.
1.8 is een optie ook het feit dat daar een ketting in zit spreekt me wel aan en dat deze auto een gewichtsklasse lager is dan een 2.4 is ook mooi mee genomen.
2.4 graag jullie mening hier over en zit er echt zo veel verschil tussen de 140 pk of de 170?
2.5 T5 ik ben bang dat ik hier in vergelijking met een 1.8 of een 2.4 de hoofdprijs voor zal moeten betalen en dat mn verbruik ook vele male hoger zal zijn dan bij andere opties.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.
Groeten, Ivo.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Waarom geen diesel bij 40.00 kilometer per jaar?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

Goeie vraag, als ik mn rekenwerk goed gedaan heb is gas ten alle tijden goedkoper dan diesel.
Verder tank ik altijd in België voor 49 cent per liter dus vandaar dat gas mij een betere optie lijkt.. :)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Maar een echte Volvo dieselmotor rijdt zo lekker, je weet niet wat je mist.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

5 cilinder loopt zoveel mooier dan 4 cylinder(2.4 dus), het koppel komt al bij een laag toerental lekker los. Dit blok loopt zomaar 500.000 km. verschil in 140 en 170 pk zit m vooral in het hogere toeren bereik. en dat hoeft bijna nooit. neus hier maar eens wat rond: http://www.chippoint.com/chiptuning_volvo_s40.htm verschil 140 en 170 is goed te zien bij de S60
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Dat chippoint verhaal met een korrel zout nemen. Een 2.4 en een 2.4i zijn identieke motoren, wat verschillend is is dat de 2.4 begrensd wordt doordat de gasklep niet volledig open gaat. Tevens hebben ze een andere versnellingsbakverhouding. Maar beide motoren zouden naar dezelfde waarden getuned moeten kunnen worden. Ik heb het laten doen bij volvotune en buiten het feit dat hij er echt veel sneller wordt vanaf 3500 toeren, ga je de roffel ook beter horen. Dat laatste is misschien nog wel leuker dan het eerste.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

oke dus even voor de duidelijkheid,

beter voor een 2.4 gaan als ik lpg in wil laten bouwen.
en een 140pk is simpel te tunen naar 170pk mocht ik graag een 170pk willen hebben
(hier ligt dan wel de voorkeur als ik dan toch voor een 2.4 ga)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is correct en tevens juist :)

Alhoewel het verschil met een T5 wellicht niet eens heel veel zal schelen.
De 2.4 doet op benzine rond de 1 op 11 met veel snelweg, dus verwacht op gas ook geen zuinigheidswonder.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

Dat is niet erg, ik ben ook vooral op de snelweg te vinden en het verbruik zal dan niet eens zo veel schelen
mn Chevrolet Aveo koektrommel die ik nu heb met een 1.4 zou volgens de boekjes 1:18 halen op de snelweg maar haalt in werkelijkheid 1:10,5 als ik normaal rij (120 -130)
en in 3 jaar tijd al bijna 4500 euro uit gegeven aan onderhoud denk ik dat de kosten niet veel hoger zullen worden met deze Volvo :P

bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

4500 euro, hier binnen 1,5 jaar.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
zwiepert
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 20.12.2014 - 12:41

je kan idd pech hebben :P
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zal maar niets zeggen, laatste jaar met de V50 was geloof ik 6500 euro :-/
Inderdaad, je kan pech hebben...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

da's zeker pech hebben, zoveel

met de v50-2.0D ik heb alles eens op een rijtje gezet: € 1750 in 2 jaar......en daar zitten nog 4 nieuwe winterbanden en de beurten bij.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

fredhead schreef: Ik zal maar niets zeggen, laatste jaar met de V50 was geloof ik 6500 euro :-/
Inderdaad, je kan pech hebben...
Nu begrijp ik waarom je ‘m weg hebt gedaan!
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Was echt een heerlijke auto, maar financieel was het niet leuk meer.
Mijn auto moet het 's ochtendsvroeg gewoon doen en niet weer de twijfel of ie het wel zal doen en "wat als" in de middag.

De totale onderhoudskosten voor de 2,5 jaar dat ik hem had zijn helemaal schrikken. Maar heb gewoon botte pech gehad.
Auto rijd momenteel in Polen rond nadat hij in Nederland nog 1 eigenaar na mij heeft gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

arme pool
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

evert65 schreef: arme pool
Nu wel ja...
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Zijn vaak handige gasten hoor. Met de mentaliteit van een Cubaanse automonteur.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hahaha, maar of je er de zin hebt contant die handigheid te moeten gebruiken.
Wie weet slaapt ie er ondertussen ook in, bed en alles verkocht om door te kunnen blijven rijden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Die Pool lacht iedereen uit met een auto waar bijna alles aan is vervangen en nu waarschijnlijk prima functioneert.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”