De Funky review

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Superfunky schreef:
R.Bijl schreef: je rijdt er toch nog geen jaar mee? is het zo erg?...
Nee hoor, is prima auto, maar ik ben snel verveeld en de A6 moet vervangen worden. Of lukt het jou wel om vrouw, 3 kinderen en bagage voor 2 weken wintersport, in een PiH te proppen??? Ik heb aan 2 PiH's nog niet genoeg! ;)
Dus, tijd voor het volgende speeltje!
Afgelopen zomer is het r.bijl volgens mij prima gelukt :D Maar ja, das geen wintersport. Echter, zolang ik buren met in een Alto een complete kampeeruitrusting, twee volwassenen en twee koters op vakantie zie gaan, is alles natuurlijk maar relatief
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Nou wij hebben twee jaar terug 7 weken vakantie gehouden en met de S60 naar Turkije gereden. (5 personen, een dakkoffer van 550 liter die helemaal vol zat en een D2 met 115 pk :-)) Dat ging zeer goed! En alles zat letterlijk vol. In totaal 13.000 km gereden in die 7 weken.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Veel plezier met de BMW, ik hoop dat je daar langer in gaat rijden dan in de PIH.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Als je de aanschaf en bijtelling van een 550D kan betalen dan moet je niet zo armoedig doen en met je PIH'tje volgepropt op vakantie gaan!
Dan boek je gewoon een appartementje in Aspen/Breckenridge en vlieg je er naartoe. Stukken rustiger, mooie sneeuw en als je mazzel heb krijg je ook nog een leuke Suburban mee als huurauto! :-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Gefeliciteerd! Dat is een gave nieuwe auto.
Als ik je nog een ongevraagd advies mee mag geven: Adaptive Drive
Echt een wereld van verschil, ook voor de kinderen achterin.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Gaaf man goed te horen! Erg leuk die BMW, maar D6 hou je er wel naast? Of ga je de subsidie terug betalen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Superfunky schreef:
R.Bijl schreef: je rijdt er toch nog geen jaar mee? is het zo erg?...
Nee hoor, is prima auto, maar ik ben snel verveeld en de A6 moet vervangen worden. Of lukt het jou wel om vrouw, 3 kinderen en bagage voor 2 weken wintersport, in een PiH te proppen??? Ik heb aan 2 PiH's nog niet genoeg! ;)
Dus, tijd voor het volgende speeltje!
Met wintersport heb ik geen ervaring maar 2 weken italie met vrouw en 3 kinderen met dakkoffer ging op zich prima....
heeft de funfer zo'n grote kofferbak dan?

ik vind het wel een stoere kar hoor, die 550d!

wanneer gaat de bestelling plaatsvinden?
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Paul schreef:Erg leuk die BMW, maar D6 hou je er wel naast?
Volgens mij heeft Franck ooit aangegeven dat zijn vriendin niet in een Volvo wil rijden.
De BMW zal dus wel voor haar zijn en hij blijft in de D6 rijden :D
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

V60_PHEV schreef:
Paul schreef:Erg leuk die BMW, maar D6 hou je er wel naast?
Volgens mij heeft Franck ooit aangegeven dat zijn vriendin niet in een Volvo wil rijden.
De BMW zal dus wel voor haar zijn en hij blijft in de D6 rijden :D
Ja, precies!! Da's al de hele vakantie de discussie!! Ze weigert dus gewoon he!
En ik maar zeggen: die 5 is te groot, te snel, te ordinair, te ...... en zij maar terug ketsen:
Die Volvo is te lelijk!! (En dan heb ik toch gvd de mooiste, snelste, duurste en geilste PiH van Nederland!).
Is toch niet normaal, die verwende Gooise Bitches!

We zullen zien wie er aan het langste eind trekt!

Bestellen weet ik nog niet. Ben nog niet helemaal uit de configuratie en met dat adaptive drive wil ik eerst rijden voordat ik het neem. Dan nog duitse dealer zoeken waar ik de prijs krijg die ik wil betalen en dan gaan we los!
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

hans98 schreef: Als je de aanschaf en bijtelling van een 550D kan betalen dan moet je niet zo armoedig doen en met je PIH'tje volgepropt op vakantie gaan!
Dan boek je gewoon een appartementje in Aspen/Breckenridge en vlieg je er naartoe. Stukken rustiger, mooie sneeuw en als je mazzel heb krijg je ook nog een leuke Suburban mee als huurauto! :-)
Jij snapt echt niks van het principe he!!!
Denk nou eens aan het milieu man! Alles wat je met die PiH kunt rijden doe je natuurlijk gewoon!
Alles voor het milieu (ookal verbruikt die PiH op decrit nasr Oostenrijk 20% meer dan de Audi, het gaat om het idee!).
;) ;) :)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Superfunky schreef: Ja, precies!! Da's al de hele vakantie de discussie!! Ze weigert dus gewoon he!
En ik maar zeggen: die 5 is te groot, te snel, te ordinair, te ...... en zij maar terug ketsen:
Die Volvo is te lelijk!! (En dan heb ik toch gvd de mooiste, snelste, duurste en geilste PiH van Nederland!).
Is toch niet normaal, die verwende Gooise Bitches!

We zullen zien wie er aan het langste eind trekt!

Bestellen weet ik nog niet. Ben nog niet helemaal uit de configuratie en met dat adaptive drive wil ik eerst rijden voordat ik het neem. Dan nog duitse dealer zoeken waar ik de prijs krijg die ik wil betalen en dan gaan we los!
Straks wisselen jullie nog elke ochtend de sleutels. FF zonder gekheid: zonder de subsidies, zou ik ook voor een 530dA Touring met M sportpakket zijn gegaan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Superfunky schreef: Jij snapt echt niks van het principe he!!!
Denk nou eens aan het milieu man! Alles wat je met die PiH kunt rijden doe je natuurlijk gewoon!
Alles voor het milieu (ookal verbruikt die PiH op decrit nasr Oostenrijk 20% meer dan de Audi, het gaat om het idee!).
;) ;) :)
:D

Fijn je weer ff te spreken. You've made my day. ;)
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Ik denk je gaat nu is een echt merk rijden ( de uitvinder van de auto ) maar je gaat toch weer voor de namaak, maar goed BMW is ook wel leuk ;-)
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Waarom koop je geen dikke PIH van een ander merk SF?
Je bent immers diep van binnen toch wel met het milieu begaan en wilt daar voor het gevoel wel iets aan bijdragen.
Denk aan een Porsche PIH of een Mercedes C Klasse komt er ook aan als PIH.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Superfunky schreef: Ja, precies!! Da's al de hele vakantie de discussie!! Ze weigert dus gewoon he!
En ik maar zeggen: die 5 is te groot, te snel, te ordinair, te ...... en zij maar terug ketsen:
Die Volvo is te lelijk!! (En dan heb ik toch gvd de mooiste, snelste, duurste en geilste PiH van Nederland!).
Is toch niet normaal, die verwende Gooise Bitches!

We zullen zien wie er aan het langste eind trekt!
Als ik je zo hoor, trek jij in deze aan het kortste eind. Man, de beste vrouw is duurder in het onderhoud dan een 550D...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

een 535 XD kost in Dld net zoveel als een Volvo V60 PIH, 550 is wel een tikkie duurder. Mooie auto's
ErikV60D6
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 10.07.2013 - 10:36

Superfunky schreef: - het is na alke aanpassingen (19 inch, plat rubber, Heico, Rica) een fantastisch rijdende auto (hoezo saai Wouter?, je moet er wel eerst aan sleutelen. Je GTI was zonder JD
Hoe bevalt de Rica tuning? Heb je stage 1 of 2?
V60 D6
Mini Cooper S
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

ErikV60D6 schreef:
Superfunky schreef: - het is na alke aanpassingen (19 inch, plat rubber, Heico, Rica) een fantastisch rijdende auto (hoezo saai Wouter?, je moet er wel eerst aan sleutelen. Je GTI was zonder JD
Hoe bevalt de Rica tuning? Heb je stage 1 of 2?
2. De best bestede €1.000 aan deze auto. Alles, maar dan ook echt alles is beter t.o.v. Standaard en de Polestar versie.
Inschakelen diesel in hybride? Je voelt 't niet meer.
Schakelmomenten? 10x beter. Vloeiender en betere timing
Hybride rijdt eindelijk wel vlot, motor pakt veel beter op
De dip bij 150 als de elektro afhaakt? Verdwenen
En wat ik nog het fijnste vindt: de AWD stand. Die rijdt nu net zo krachtig als de originele power stand, maar dan zonder het zenuwachtige karakter. Eigenlijk kun je nu zeggen: Power is de doorrij stand met de bak in Sport, AWD is de doorrij stand met de bak in Normaal.

Ik moet wel zeggen dat Stage 1 op een paar details net iets vloeiender is dan Stage 2, maar na een paar keer gewisseld te hebben, kies ik toch voor de fun van Stage 2.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

jvov60 schreef: Waarom koop je geen dikke PIH van een ander merk SF?
Je bent immers diep van binnen toch wel met het milieu begaan en wilt daar voor het gevoel wel iets aan bijdragen.
Denk aan een Porsche PIH of een Mercedes C Klasse komt er ook aan als PIH.
Omdat de huidige PiH techniek onzin is. Het gaat nergens over, netto milieu effect is 0 en misschien zelfs wel negatief.

Ik weet niet of ik begaan ben met het milieu. Ik vind wel dat verkwisting onzin en onnodig is, maar ik vraag me af of de oplossing gezocht moet worden in het uitrusten van auto's met een paar honderd kilo aan extra onderdelen, een extra aandrijving en een heel netwerk van ondersteunende apparatuur.

Los van het gegeven dat de milieuwinst niet gaat komen van de categorie die verantwoordelijk is voor minder dan 10% van de uitstoot, ben ik ervan overtuigd geraakt dat wanneer eenzelfde bedrag als is uitgegeven aan de hybride onderdelen in onze PiH, zou worden besteed aan het lichter en zuiniger maken van een V60 D4, het verbruik hetzelfde zou zijn als onze PiH's en het netto milieu effect veel groter.
Waarom zijn onze auto's nog altijd grotendeels van zwaar metaal, terwijl de autosport aantoont dat er sterkere, lichtere materialen voorhanden zijn? Dat heeft alleen maar te maken met geld. We zijn niet bereid de lichtere materialen te subsidieren, maar voor het significant verhogen van het steeds weer opnieuw te verplaatsen gewicht, telt onze overheid graag een half miljard neer + wat de komende jaren nog komen gaat. Absurd.

Na 35k km's is mijn conclusie dat de huidige vorm van PiH volledig gebasseerd is op regelgeving en de huidige meetcyclus. Deze slaat de plank behoorlijk mis en zolang de regels niet worden aangepast, wordt het niks en zijn de PiH's die op de markt komen eigenlijk gedrochten. Ff een paar van mijn conclusies:
- op de snelweg is EV eigenlijk alleen maar irritant. Eenmaal op snelheid knalt de range naar beneden en wil je helemaal niet meer elektrisch rijden. Een verbrandingsmotor blijkt dan opeens veel efficienter te zijn dan EV. Precies de reden waarom je de meeste Tesla rijders zo langzaam ziet rijden en waarmee iedere Tesla laat zien dat dit soort auto's niet de toekomst zijn.
- boven 80 km/h is EV dus eigenlijk onzin
- EV is prima in de file, off autobahn, in de bebouwde kom en wanneer de motor het meest inefficient is: bij het optrekken vanuit stilstand tot 80 km/h
- een range van 25-30km is feitelijk voldoende en dat betekent dat de batterij gehalveerd kan worden
- en de belangrijkste: de verbrandingsmotor en de elektromotor moet één geheel worden ipv 2 afzonderlijke aandrijvingen. Dat spaart gewicht, onderdelen en uiteindelijk geld.

Feitelijk is mijn overtuiging geworden dat het EV deel in dienst van de verbrandingsmotor zou moeten werken en niet als een tijdelijke vervanging. Doordat de regels nu stimuleren dat fabrikanten redeneren: "de cyclus is 100 km, als ik nu maar zo ver mogelijk kom op electriciteit binnen die 100 km tijdens de test, dan blijf ik onder de uitstoot norm en dan voldoet mijn model". Dit verhindert dat men een hybride bouwt die netto het meeste oplevert. Opleveren doet hybride het meest als je EV alleen gebruikt bij lage snelheden, optrekken en om de verbrandingsmotor te ontlasten. Zoveel is me wel duidelijk geworden.

Dus, lang antwoord op de vraag, maar nee, voor mij geen PiH meer totdat het zinvol wordt toegepast en voorlopig geniet ik geregeld van een heerlijk blaffende Volvo die meer verbruikt dan mijn 3.0 TDi en waarschijnlijk ook dan de 550d. Een Volvo die netto vele malen milieu belastender is dan beide 6 cilinders, maar waar de EV techniek enorm bijdraagt aan der Freude am fahren! (Al was dat op papier niet zo bedoeld!).

(En oh ja, het meest geniet ik nog van het bekijken van mijn aangifte biljet. Wat een giller, dit zoveelste mislukte overheidsproject!). :P :P :P
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”