Vraag bandeninch

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
RubenKorten
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.02.2015 - 17:20

Beste,

Een tijdje terug is mijn oma gestopt met autorijden. Tot haar spijt heeft ze afscheid moeten nemen van haar trouwe Volvo 460 1.8 I experience automaat uit 1995 met nog maar 182.000 km op de teller. Oma gelukkig niet al te getreurd, want ik als trotse kleinzoon heb de auto nu in gebruik.

Na enkele aanpassingen aan de auto, nieuwe dakstrips, standaard 460 spoiler laten zetten, zijn nu de wieldoppen aan de beurt.
Nu wil ik het liefst van de wieldoppen af en over op velgen. Nu zitten er namelijk de standaard wieldoppen op van dat bouwjaar.

Omdat ik totaal niet technisch ben en buiten het kennen van alle auto-merken en types ook geen bal verstand heb van hoe een auto in elkaar steekt zou ik graag het volgende willen weten.

Hoe werkt het veranderen van een velg? Ik neem aan dat de wieldop eraf geklikt wordt en de velg uit de band gehaald wordt, om vervolgens de nieuwe velg erin te zetten? Nu heb ik een beetje zitten rond zoeken naar wat voor velgen er voor dit type auto zijn en ben ik er zelfs achter gekomen wat voor inch maat er momenteel onder zit. 14 inch met deze afmetingen (of hoe dat in autotaal heet) 175/65TR14.

Mijn volgende vraag is dan, kun je met een set velgen naar de garage gaan en zeggen, zou je mijn wielen eraf willen halen en de velgen in de band om willen zetten? Zo ja, wat kost dat precies. Vraag drie, stiekem zijn de 15 inch type velgen voor de 460 veel mooier de 14 inch. Betekend dit dan dat ik 4 compleet andere banden moet kopen die groot genoeg zijn voor de 15 inch velgen op passen deze ook op de huidige band?

Ik hoor het graag van een ervaren persoon:)

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door RubenKorten op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hallo Ruben,

Welkom hier, mooi dat je op oma's auto past (wij hebben zelf de Micra automaat van opa naast de Volvo in gebruik, kennen het gevoel dus)

Aan je vragen is inderdaad te merken dat je niet zo veel met auto's en hun techniek hebt, met alle respect uiteraard. We hebben allemaal moeten leren. De velgmaat (diameter) is inderdaad 14". Als je een 15" set velgen wilt monteren, krijg je inderdaad 4 nieuwe banden. Stom gezegd is het gat ín de band waar de velg in zit bij 15" groter dan bij 14". Om te zorgen dat de combi band + velg (wielhoogte en bandomtrek) even groot blijft, moet er een lagere band gemonteerd worden. Ook is een grotere velg vaak breder dan de kleinere.

Mocht je een set 14" velgen vinden, dan kun je inderdaad naar een garage gaan met de vraag of ze de banden van de stalen velgen af willen halen en om de lm velgen willen draaien. Dat is zelf zonder apparatuur niet te doen. Kijk ook om je heen, er worden regelmatig wielsets aangeboden met daaromheen nog goede banden. Dan is het kwestie van het wisselen van alleen de hele wielen. De 14" stalen velgen kun je evt gebruiken voor winterwielen.

Hoop dat zo eea duidelijker is geworden. Probeer je nog een foto van de auto te plaatsen?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”