De nieuwe D5 getest door Autoweek

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40678
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo’s D5 vijfcilinder dieselmotor is vernieuwd. Met nog meer pk’s en nog meer trekkracht maakt de krachtbron opnieuw indruk.
Afbeelding
Wat een heerlijke vijfcilinderroffel maakt de D5 toch, hij geeft je eigenlijk geen moment het idee met een diesel op pad te zijn. Ja, wanneer je gas geeft vanaf 1.500 tpm, dan herinnert de gretigheid vanaf lage toeren je direct aan de souplesse van een moderne, oliegestookte commonrailmachine. Hoe meer toeren, des te mooier de klanken die de D5 laat horen. Vaak zijn de geluiden die een diesel boven de 4.000 toeren produceert, verre van prettig maar bij deze Volvo-motor zijn ze een genot voor het oor. En de vijfcilinder heeft nog een eigenschap die niet ‘des diesels’ is, namelijk het gemak waarmee hij 5.000 toeren draait. De wijzer van de toerenteller loopt bijna de schaalverdeling uit. Door het mooie geluid en de ongekende souplesse, trek je deze diesel veel verder door dan nodig is. We hebben zelden zo’n opzwepende zelfontbrander gereden, in dat opzicht doet Volvo’s D5 denken aan de zes-in-lijn diesels van BMW.

Ingrijpend vernieuwd
De Volvo-technici lepelen een lijst met vernieuwingen op die lang genoeg is, om volgens de Zweden te spreken van een geheel nieuwe krachtbron. Dat gaat misschien wat ver, maar de vijfcilinder diesel is inderdaad ingrijpend onder handen genomen. Verbeterde injectoren, met zeven in plaats van vijf openingen zorgen voor een fijner brandstofmengsel en meer efficiëntie. De turbocompressor beschikt over een groter compressorwiel en waterkoeling, de gasklep wordt elektronisch bestuurd en de lucht in- in en uitlaatkanalen zijn gladder gemaakt. Al die maatregelen zorgen ervoor dat het vermogen van de 2,4-liter D5-motor steeg van 163 naar 185 pk. Indrukwekkender is de toename in koppel, van 340 naar 400 Nm bij 2000-2750 tpm. Overigens kun je de S60 en V70 nog steeds met een 163 pk en 340 Nm leverende vijfcilinder diesel bestellen. Het is dezelfde 2.4 vijfcilinder, die voortaan als 2.4 D door het leven gaat. De instapper (voorheen de 2.4 D) levert 126 pk en 300 Nm. Da’s de tamme versie van de D5-motor, die als S60 of V70 D door het leven gaat. De nieuwe technologie leidde niet alleen tot meer vermogen en koppel voor de meest krachtige versie, een nieuwe EGR-klep voor de uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter maken Volvo’s vijfcilinder ook schoner. Vooral die laatste doet een hoop en haalt ongeveer 95 procent van de schadelijke roetdeeltjes uit de uitlaatgassen.

S60 D5 vanaf 39.095 euro
Volvo vraagt 39.095 euro voor de minst dure S60 D5. Ten opzichte van de oude D5 kost de nieuwe 1.000 euro meer. De Volvo XC90 D5 staat nu vanaf 60.595 euro in de prijslijsten.
Een uitgebreide rij-impressie van de Volvo S60 D5 en XC90 D5 staat in AutoWeek nummer 25 die vanaf woensdag 15 juni in de winkel ligt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”