Volvo’s D5 vijfcilinder dieselmotor is vernieuwd. Met nog meer pk’s en nog meer trekkracht maakt de krachtbron opnieuw indruk.
Wat een heerlijke vijfcilinderroffel maakt de D5 toch, hij geeft je eigenlijk geen moment het idee met een diesel op pad te zijn. Ja, wanneer je gas geeft vanaf 1.500 tpm, dan herinnert de gretigheid vanaf lage toeren je direct aan de souplesse van een moderne, oliegestookte commonrailmachine. Hoe meer toeren, des te mooier de klanken die de D5 laat horen. Vaak zijn de geluiden die een diesel boven de 4.000 toeren produceert, verre van prettig maar bij deze Volvo-motor zijn ze een genot voor het oor. En de vijfcilinder heeft nog een eigenschap die niet ‘des diesels’ is, namelijk het gemak waarmee hij 5.000 toeren draait. De wijzer van de toerenteller loopt bijna de schaalverdeling uit. Door het mooie geluid en de ongekende souplesse, trek je deze diesel veel verder door dan nodig is. We hebben zelden zo’n opzwepende zelfontbrander gereden, in dat opzicht doet Volvo’s D5 denken aan de zes-in-lijn diesels van BMW.
Ingrijpend vernieuwd
De Volvo-technici lepelen een lijst met vernieuwingen op die lang genoeg is, om volgens de Zweden te spreken van een geheel nieuwe krachtbron. Dat gaat misschien wat ver, maar de vijfcilinder diesel is inderdaad ingrijpend onder handen genomen. Verbeterde injectoren, met zeven in plaats van vijf openingen zorgen voor een fijner brandstofmengsel en meer efficiëntie. De turbocompressor beschikt over een groter compressorwiel en waterkoeling, de gasklep wordt elektronisch bestuurd en de lucht in- in en uitlaatkanalen zijn gladder gemaakt. Al die maatregelen zorgen ervoor dat het vermogen van de 2,4-liter D5-motor steeg van 163 naar 185 pk. Indrukwekkender is de toename in koppel, van 340 naar 400 Nm bij 2000-2750 tpm. Overigens kun je de S60 en V70 nog steeds met een 163 pk en 340 Nm leverende vijfcilinder diesel bestellen. Het is dezelfde 2.4 vijfcilinder, die voortaan als 2.4 D door het leven gaat. De instapper (voorheen de 2.4 D) levert 126 pk en 300 Nm. Da’s de tamme versie van de D5-motor, die als S60 of V70 D door het leven gaat. De nieuwe technologie leidde niet alleen tot meer vermogen en koppel voor de meest krachtige versie, een nieuwe EGR-klep voor de uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter maken Volvo’s vijfcilinder ook schoner. Vooral die laatste doet een hoop en haalt ongeveer 95 procent van de schadelijke roetdeeltjes uit de uitlaatgassen.
S60 D5 vanaf 39.095 euro
Volvo vraagt 39.095 euro voor de minst dure S60 D5. Ten opzichte van de oude D5 kost de nieuwe 1.000 euro meer. De Volvo XC90 D5 staat nu vanaf 60.595 euro in de prijslijsten.
Een uitgebreide rij-impressie van de Volvo S60 D5 en XC90 D5 staat in AutoWeek nummer 25 die vanaf woensdag 15 juni in de winkel ligt.
De nieuwe D5 getest door Autoweek
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40678
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips