Bestaat die al niet in de vorm van de van vier-seizoenen band? Of is dit een ander concept?ps-amazon schreef: ik rij ook al jaren permanent op winterbanden, ook stevige rally's met de Amazon en dat gaat prima; geen merkbaar langere remweg, geen toename afrollawaai en zeker geen extra slijtage, op de Benz hielden de Alpin's het 150.000 km vol.....
maar binnenkort is het gezeur met die winterbanden voorbij, Michelin is bezig met een band die zowel in winter als zomer perfect presteert, ik vermoed dat het een band is als de huidige Alpin die een beetje is aangepast voor hogere temperaturen.
Alleen de banden- en wielenbranche zal dwars gaan liggen omdat ze hun opgefokte omzet gaan missen....
met winterbanden doorrrijden in het voorjaar.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ik vermoed een ander/beter concept
- Rome
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
- Locatie: Gelderland
Turbotom schreef: Ik sta voor dezelfde afweging. Winterbanden zijn nog lang niet op, maar de jaren gaan wel tellen. Toch gaan ze de prullenbak in, simpelweg omdat ik kies voor maximale veiligheid voor zover dat binnen mijn invloed ligt. Waarom in een auto met dure veiligheidssystemen rondrijden als je het effect daarvan teniet doet door op ongeschikte banden rond te rijden. Wat als die iets langere remweg het verschil maakt tussen leven en dood? Ik neem het risico niet en hoop eigenlijk dat jullie dat ook niet doen.
Tom
Mee eens !
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
![Afbeelding]()
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
ik zou het niet doen.........zelf rijd ik ook met minder dan 4 mm winterbanden wat langer door, maar naar italië gaan ff de echte zomers eronder.Ik weet genoeg. Gewoon in augustus naar de Toscane met de snowtracs
Over die lange remwegweg is een stukje veiligheid, waar een ieder zelf over denkt, en eigen verantwoording is.
Wel is het zo dat het in sommige zomerlanden domweg verboden is om in de zomer met winterbanden te rijden met sommige snelheidscoderingen (lager dan typegoedkeuring van de auto).
In Italië bijv zelfs met sommige "all season" is het niet toegestaan.
Wat er dan kan gebeuren als je in de stromende regen betrokken raakt bij een aanrijding in Italië, en aansprakelijkheid komt ter sprake, laat ik dan over aan je eigen verbeelding.
www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2014/mei/it ... mermaanden
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Jouw betoog slaat op banden die max. 160 kmh. mogen. Maar wie heeft die nou in Nederland? Ik denk (bijna) niemand.wim de jong schreef: Over die lange remwegweg is een stukje veiligheid, waar een ieder zelf over denkt, en eigen verantwoording is.
Wel is het zo dat het in sommige zomerlanden domweg verboden is om in de zomer met winterbanden te rijden met sommige snelheidscoderingen (lager dan typegoedkeuring van de auto).
In Italië bijv zelfs met sommige "all season" is het niet toegestaan.
Wat er dan kan gebeuren als je in de stromende regen betrokken raakt bij een aanrijding in Italië, en aansprakelijkheid komt ter sprake, laat ik dan over aan je eigen verbeelding.
www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2014/mei/it ... mermaanden
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Dan ken je mij nog niet Jos.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Mijn vader ging vorige maand met de V60 naar de technische keuring en kreeg de opmerking dat hij omwille van de winterbanden een sticker op het dashboard moest aanbrengen met "max 190km/h". Ik weet niet zeker of de V60 zo hard kan, maar ik weet wel zeker dat vader niet zo hard wil (eigenlijk vooral moeder niet). Het moet niet gekker worden...
Zelf zou ik in de zomer niet met m'n winterbanden doorrijden, ook al omdat ik m'n 18" Magni zomerwielen mooier vind dan de 17" Canicula
Zelf zou ik in de zomer niet met m'n winterbanden doorrijden, ook al omdat ik m'n 18" Magni zomerwielen mooier vind dan de 17" Canicula

V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Ben ik hier de enige die echt niet moet meemaken dat mijn kind is aangereden door iemand die in de zomer op winterbanden rijdt.
Ik schrik echt van de reacties hier ten aanzien van veiligheid versus centen.
Niet echt Volvo for life de reacties hierboven.
Ik schrik echt van de reacties hier ten aanzien van veiligheid versus centen.
Niet echt Volvo for life de reacties hierboven.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Red-Dragon
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
- Locatie: Friesland
Tsja, je kunt ook overwegen je kind niet meer op de snelweg te laten spelen....Bakboord1 schreef: Ben ik hier de enige die echt niet moet meemaken dat mijn kind is aangereden door iemand die in de zomer op winterbanden rijdt.
Ik schrik echt van de reacties hier ten aanzien van veiligheid versus centen.
Niet echt Volvo for life de reacties hierboven.
Het grootste aandeel in veiligheid op de weg zit in het inschattings- en reactievermogen van een bestuurder.
Laatst gewijzigd door Red-Dragon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Let op: in Italië is nieuwe wetgeving dat je in de zomer alleen op winterbanden mag rijden die qua snelheid bij de auto passen. Sticker op dashboard is niet voldoende.JosW schreef: Ik weet genoeg. Gewoon in augustus naar de Toscane met de snowtracs.![]()
Doorrijden in het voorjaar met temperaturen tot 20 graden is geen probleem voor winterbanden (in de alpenlanden kan het in april ook makkelijk 20 graden worden). In de zomer met 30 graden over de autobahn past niet echt bij "safety first"
- trimitie
- 4th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
- Locatie: Oostende
dit zou de oplossing kunnen zijn volgens Michelin ?!
De Franse bandenfabrikant Michelin heeft een band ontwikkeld die de voordelen van een zomer- en winterband verenigt. De band, een fusie van tot dusver onverenigbare technologieën voor zomer- en winterbanden, kan volgens Michelin een revolutie betekenen op de markt. De band zou volgens een woordvoerster van Michelin meer kosten dan een gewone zomerband, maar minder dan een winterband.
De Michelin "CrossClimate" zal in mei geïntroduceerd worden. De band heeft de voordelen van een zomerband, maar krijgt ook de 3PMSF wintermarkering (3 Peak Mountain Snow Flake). Die laatste geeft aan dat de band geschikt is voor wintergebruik, ook in landen die 's winters een aangepaste bandenuitrusting voorschrijven.
De automobilist kan dus luidens Michelin "met één set banden het hele jaar door blijven rijden zonder zich druk te hoeven maken over weersveranderingen".
Voor de ontwikkeling van de band liet Michelin meer dan duizend laboratoriumtesten uitvoeren op materialen, loopvlak en karkas van de band. Daarnaast werden 5 miljoen testkilometers afgelegd.
De Franse bandenfabrikant Michelin heeft een band ontwikkeld die de voordelen van een zomer- en winterband verenigt. De band, een fusie van tot dusver onverenigbare technologieën voor zomer- en winterbanden, kan volgens Michelin een revolutie betekenen op de markt. De band zou volgens een woordvoerster van Michelin meer kosten dan een gewone zomerband, maar minder dan een winterband.
De Michelin "CrossClimate" zal in mei geïntroduceerd worden. De band heeft de voordelen van een zomerband, maar krijgt ook de 3PMSF wintermarkering (3 Peak Mountain Snow Flake). Die laatste geeft aan dat de band geschikt is voor wintergebruik, ook in landen die 's winters een aangepaste bandenuitrusting voorschrijven.
De automobilist kan dus luidens Michelin "met één set banden het hele jaar door blijven rijden zonder zich druk te hoeven maken over weersveranderingen".
Voor de ontwikkeling van de band liet Michelin meer dan duizend laboratoriumtesten uitvoeren op materialen, loopvlak en karkas van de band. Daarnaast werden 5 miljoen testkilometers afgelegd.
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Hm, moet het in de praktijk nog zien. Als ervaringsdeskundige weet ik dat bijvoorbeeld de profieldiepte van een winterband zeer bepalend is voor het klimvermogen. Hoe zit dat met deze band? Kan me niet voorstellen dat deze dezelfde profieldiepte heeft als een winterband omdat er zomers ook mee gereden moet worden. Om maar eens een aspect te noemen.trimitie schreef: dit zou de oplossing kunnen zijn volgens Michelin ?!
De Franse bandenfabrikant Michelin heeft een band ontwikkeld die de voordelen van een zomer- en winterband verenigt. De band, een fusie van tot dusver onverenigbare technologieën voor zomer- en winterbanden, kan volgens Michelin een revolutie betekenen op de markt. De band zou volgens een woordvoerster van Michelin meer kosten dan een gewone zomerband, maar minder dan een winterband.
De Michelin "CrossClimate" zal in mei geïntroduceerd worden. De band heeft de voordelen van een zomerband, maar krijgt ook de 3PMSF wintermarkering (3 Peak Mountain Snow Flake). Die laatste geeft aan dat de band geschikt is voor wintergebruik, ook in landen die 's winters een aangepaste bandenuitrusting voorschrijven.
De automobilist kan dus luidens Michelin "met één set banden het hele jaar door blijven rijden zonder zich druk te hoeven maken over weersveranderingen".
Voor de ontwikkeling van de band liet Michelin meer dan duizend laboratoriumtesten uitvoeren op materialen, loopvlak en karkas van de band. Daarnaast werden 5 miljoen testkilometers afgelegd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.