Overijverige koeling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Goeiemorgen,

Mijn naam is Luuk, 27, woon in Leiden en sinds dit weekend in het trotse bezit van een V50 2.0D uit 2005 :love:

Die was niet al te duur vanwege een stapeltje kleine dingetjes die moesten gebeuren en de vorige eigenaar gewoon te veel bij elkaar vond worden. APK, banden, remschijven, voorveren, wat traagjes starten, koppeling die ik komende zomer maar eens moet vervangen, inlegdelen interieur wat afgebladderd, krasjes hier en daar etc. Allemaal kleine dingetjes waar ik totaal niet wakker van lig en waardoor ik heel veel auto voor m'n geld heb. En de helft heb ik al opgelost 8-) Banden en veren zijn vervangen, schijven worden volgende week gedaan, gloeibougies doe ik zelf over een paar weken (even tijd voor hebben/nemen), inlegdelen heb ik zelf mooi geschuurd en zilver gespoten (beetje wheeler-dealers stijl maar 't is net af-fabriek R-Design zo, zou je nooit zien).

Echter kwam ik er pas vanochtend achter dat de auto ook een probleempje heeft waarbij ik zo snel even niet weet waar ik het precies moet zoeken (hoewel het niet veel kan zijn). Elektra is zó niet m'n ding. De koelventilator staat gewoon altijd aan. Ook als je de auto net start. Ook met dit weer. Oftewel, na 10 minuten komt de temperatuurmeter pas van de rust af, en al (sarcasme) na een kwartier staat ie fier overeind. Dat betekent dus ook, met dit weer, dat je een kwartier kou zit te lijden totdat de climaatbeheersing de motor warmer vindt dat het interieur en wat gaat doen. Vrij irritant als ik heel eerlijk ben. Ik dacht gelijk aan de thermostaat maar dat verklaart toch niet waarom die fan nooit uit gaat? Heeft de fan een aparte sensor/schakelaar? De meter gaat niet over verticaal/halverwege heen en eenmaal warm valt hij er ook niet meer onder.

Een tweede dingetje is dat, gisteren voor het eerst, elke vorm van bediening van m'n bestuurdersportier uitviel. Grappig genoeg heeft ie dan de ene keer nog wel stroom (kan z'n eigen raam en spiegel bedienen, maar de andere deuren niet), maar soms ook niet. Doet op zo'n moment ook niet mee met de centrale vergrendeling. Ik moet wel zeggen dat ik bezig was de waterfall console te spuiten, dus ik heb de stekkers van de middenconsole los gehad (console, radio x2, 12V en DSTC). Uiteindelijk was het probleem weg toen ik de deur even wijd open gooide en weer dicht deed, vandaag is het niet terug gekomen. Draadbreuk in de deurkabels? Komt dat voor? Het rubber ziet er goed uit. Zoals ik al zei, elektra is zó niet mijn ding :P

Alvast bedankt voor de tijd en hulp!

Mvg,

Luuk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

LIjkt op een defecte thermostaat wat de koeling betreft en op een opengeschuurde kabel. Ik geloof dat er een tros kabels door een rubber mantel van de deur naar de voorste stijlen loopt. Kijk daar eens naar ?
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Die loopt inderdaad door die mantel, maar hoe krijg ik die zomaar los? Gaat straks de halve deur eruit moeten? :P


Veroorzaakt een kapotte thermostaat dat de fan altijd aan staat? o.O
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Ik verdenk eerder de aansturing van de fan of misschien wel het ontbreken daarvan. Voor wat betreft de deurbediening, achter de deurbekleding zit een kastje, het kan zijn dat de aansluitingen wat geoxideerd zijn. maak eens de stekkers uit dat kastje los en maak de boel eens schoon. Dat kan al voldoende zijn.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Ik heb wat zitten googelen en volgens mij heeft de fan een losse schakelaar die je in de thermostaat schroeft, zometeen even onder de kap kijken en dat dingetje doormeten. Reparatie van een tientje als die het is 8-)

Oké dat is het dus niet, dat is de sensor voor het dashboard. De ventilator staat altijd aan vanwege de airco, god mag weten waarom. Airco uit = ventilator uit. Dat maakt het sommetje makkelijker, thermostaat kaduuk. Easy fix :)


Ik zal vanavond het deurpaneel er eens uithalen, het moet haast wel een contactprobleem of draadbreuk zijn lijkt me. Is dat lastig? Heb alleen de inserts eruit gehad (met de bediening) en zag niet echt een volgende stap om het hele paneel te verwijderen...
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”