+1 afgelopen zaterdag koud laten afvullen met stikstof.M@rcel schreef: Koud op 2.6/2.7
Nieuwe voorbanden
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10666
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Koud 2.6 Bar rondom. Waarschijnlijk Twentse luch
Rally auto 2.0/2.3 Bar koud Twentse luch
Mountainbike 4.0 PSI koud Twentse luch
Caravan 4.5Bar koud - Stikstof
Rally auto 2.0/2.3 Bar koud Twentse luch
Mountainbike 4.0 PSI koud Twentse luch
Caravan 4.5Bar koud - Stikstof
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Het controleren en op spanning brengen van de banden dient altijd koud te gebeuren. Een warme band stijgt afhankelijk van buitentemperatuur, rijsnelheid en belading minstens 0,3 bar in druk.
(Dit zijn wel héél erg 'old-school' weetjes hoor...)
(Dit zijn wel héél erg 'old-school' weetjes hoor...)
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
Sterker nog als je je banden gaat (op)pompen moet je proberen niet meer dan max 1 km te rijden. Dus echt starten en direct zsm naar de pomp lopen euh rijden.
Geen uitgebreide rit vooraf....
Geen uitgebreide rit vooraf....
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Zo is dat mij vroegâh ook verteld ja en houd ik me sindsdien dan ook maar aan!valser schreef: Het controleren en op spanning brengen van de banden dient altijd koud te gebeuren. Een warme band stijgt afhankelijk van buitentemperatuur, rijsnelheid en belading minstens 0,3 bar in druk.
(Dit zijn wel héél erg 'old-school' weetjes hoor...)
Haha, dat is precies ook mijn procedure. Gelukkig zit er een pomp op 600 meter van ons huis!LtStone schreef: Sterker nog als je je banden gaat (op)pompen moet je proberen niet meer dan max 1 km te rijden. Dus echt starten en direct zsm naar de pomp lopen euh rijden.
Geen uitgebreide rit vooraf....
Ik rijd er dan ook altijd zo rustig mogelijk heen met zo min en zo rustig mogelijke stuurbewegingen.

Nadien kan je, indien gewenst, weer naar hartelust gummen, gillen en graven!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Ik moet binnen snel de banden vervangen en dat gaan Goodyear Efficientgrip Performance worden.
Nu zitten er voor Uni Royal en achter Bridgestone banden op ??? Die zaten er op toen ik hem vorige week kocht en ze zijn op 2.7 gezet .
Reed eerst met 2.5 en ik merk licht verschil nu ze op 2.7 staan in positieve zin, ik. Heb het gevoel dat hij iets beter rolt en zich wat makkelijker laat leiden.
Ben benieuwd wat de Goodyears gaan doen en......niet onbelangrijk.....hoe lang ze meegaan.
Nu zitten er voor Uni Royal en achter Bridgestone banden op ??? Die zaten er op toen ik hem vorige week kocht en ze zijn op 2.7 gezet .
Reed eerst met 2.5 en ik merk licht verschil nu ze op 2.7 staan in positieve zin, ik. Heb het gevoel dat hij iets beter rolt en zich wat makkelijker laat leiden.
Ben benieuwd wat de Goodyears gaan doen en......niet onbelangrijk.....hoe lang ze meegaan.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Hoelang de Goodyears meegaan is natuurlijk van veel variabelen afhankelijk.
Mijn ervaring met Goodyear is dat ze snel sleten en dat de grip niet zo best was.
Dit betrof de Goodyear Eagle F1. Was een band met visgraat motief geloof.
Die zaten op onze Volvo 850 10V. Dus niet eens zo heel sterk gemotoriseerd, maar ik vond grip en slijtage een drama!
Is onze eerste (en enige) uitstap naar een ander merk band geweest...
Sindsdien (2002) alleen nog maar naar volle tevredenheid op Michelin gereden. N.m.m. de beste band met slijtage/grip/comfort verhouding.
Het kan natuurlijk zijn dat dit type Goodyear beter is. Wordt die goed getest bij bijvoorbeeld de ADAC?
Ik zou voor Michelin gaan...
gr. Edwin.
Mijn ervaring met Goodyear is dat ze snel sleten en dat de grip niet zo best was.
Dit betrof de Goodyear Eagle F1. Was een band met visgraat motief geloof.
Die zaten op onze Volvo 850 10V. Dus niet eens zo heel sterk gemotoriseerd, maar ik vond grip en slijtage een drama!
Is onze eerste (en enige) uitstap naar een ander merk band geweest...
Sindsdien (2002) alleen nog maar naar volle tevredenheid op Michelin gereden. N.m.m. de beste band met slijtage/grip/comfort verhouding.
Het kan natuurlijk zijn dat dit type Goodyear beter is. Wordt die goed getest bij bijvoorbeeld de ADAC?
Ik zou voor Michelin gaan...
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Efficient grip performance wordt overal extreem goed getest, meestal eerste plek. Staat ook op mijn lijstje voor toekomstig nieuwe banden. Twijfel nog wel aangezien ik altijd erg goede ervaringen met Michelin heb gehad, en elke uitstap een verkeerde keuze bleek te zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Een top 3 die ik het meest tegen kom zijn:
Michelin Primacy3
Goodyear Efficientgrip Performance
Continental Contipremiumcontact 5
Op mijn vorige auto (Ford Mondeo Station) heb ik altijd. Contis gehad en daar was ik best content mee.
D e ene band heeft weer iets dat de andere niet heeft en vice versa...
Even afwegen dus......
Michelin Primacy3
Goodyear Efficientgrip Performance
Continental Contipremiumcontact 5
Op mijn vorige auto (Ford Mondeo Station) heb ik altijd. Contis gehad en daar was ik best content mee.
D e ene band heeft weer iets dat de andere niet heeft en vice versa...
Even afwegen dus......
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb Dunlop, Bridgestone en Continental gehad en zweer bij Michelin.
Dunlop was weinig slijtvast, Premium contact2 vond ik lawaaierig en slecht in de regen en Bridgestone Turanza vond ik op gelijke voet met Michelin.
De huidige latittude sport doet het erg goed.
Dunlop was weinig slijtvast, Premium contact2 vond ik lawaaierig en slecht in de regen en Bridgestone Turanza vond ik op gelijke voet met Michelin.
De huidige latittude sport doet het erg goed.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
die lage bandenspanningen is echt nog iets uit het verleden. Winterbanden wordt 2.5 geadviseerd. Normale banden 2.7/2.8. Zeker op zulke zware wagens.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Blue Thunder
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37
Ik heb vorig jaar zomer 4x Conti Sport Contact 5 in de maat 225/45/R17 gemonteerd en ben daar ook erg tevreden mee. Bandenspanning heb ik overigens ook op 2.6 bar staan. Dit volgens het Volvo Eco stickertje dat op mijn deurpost geplakt zit;)
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
- Locatie: noorden
Ik kan het niet ´wetenschappelijk´ onderbouwen maar zelf let ik vooral op de temperatuur van het bandoppervlak na het rijden. Als dit gelijkmatig is over de hele breedte dan maakt de band optimaal contact met het asfalt en slijt ook gelijkmatig over de volle breedte. Als de band vooral in het midden warm wordt is de band te hard opgepompt en zal het rijgedrag er ook naar zijn. Is de band vooral aan de zijkant warm dan is de spanning te laag en rij je op de zijkanten van de band. Ook dat merk je in het rijgedrag. Natuurlijk werkt dit trucje alleen in de zomer.
Als de volle breedte van de band opwarmt maak je het beste gebruik van de band en is het rijgedrag ook het nauwkeurigst.
Zelf heb ik achter XL reinforced banden met draagvermogen van 650kg onder een onbeladen V70 en die warmen gelijkmatig op bij een koude bandenspanning van 2,2
Als de volle breedte van de band opwarmt maak je het beste gebruik van de band en is het rijgedrag ook het nauwkeurigst.
Zelf heb ik achter XL reinforced banden met draagvermogen van 650kg onder een onbeladen V70 en die warmen gelijkmatig op bij een koude bandenspanning van 2,2
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
volvohenk schreef: Ik kan het niet ´wetenschappelijk´ onderbouwen maar zelf let ik vooral op de temperatuur van het bandoppervlak na het rijden.
hoe doe je dat?
of heb je een laser thermometer bij je?
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
- Locatie: noorden
tja.. probeer het eens uit zou ik zeggen. Is voor iemand met technisch inzicht toch redelijk logisch lijkt me.
http://v-classracing.com/overzicht/de-r ... emperatuur
http://v-classracing.com/overzicht/de-r ... emperatuur
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
- Locatie: noorden
Direct na mijn dagelijkse ritje woon-werk van zo´n 40km bij droog weer en in mijn geval veel snelweg kilometers is het goed te doen. Gewoon even vingertoppen over de banden en klaar. Verschil tussen warm en koud is dan duidelijk voelbaar.
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met welke bandenmaat rijd je?
Vind 2.2 bar wel errug weinig.
Zelf 225/45/17 onder mijn S60, Michelin Pilot Sport banden en die staan voor op 2.7 bar en achter op 2.5,
Banden slijten keurig gelijk af en voelt ook het beste aan met rijden.
Vind 2.2 bar wel errug weinig.
Zelf 225/45/17 onder mijn S60, Michelin Pilot Sport banden en die staan voor op 2.7 bar en achter op 2.5,
Banden slijten keurig gelijk af en voelt ook het beste aan met rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D