Revisie set voor carburateur

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hallo

IK heb het idee dat mijn carburateur aardig aan het uit lodderen is (na 25jaar en 303 ton op de teller ook niet raar. De stationair sproeier afstelling is niet meer wat het geweest is en ik heb het idee dat ik een "gat" heb als ik het gas begin in te drukken. De overname van stationair sproeier naar bypass sproeier loopt niet lekker (daarna komen de hoofdsproeiers pas en die lopen welk goed.
Van de zomer heb ik 5 x de carb schoongemaakt -> geen verbetering
Afstellen -> geen verbetering
Vorige week -> weer gekeken en het lijkt alsof de gasklep speling krijgt, ik heb enkel de top er vanaf geschroefd om het vlotterniveau te controleren. Vlotter nivo was OKE maar nog steeds geen verbetering.

Als de as van de 1e klep speling krijgt dan krijgt de carb zowieso valse lucht maar valt de klep ook niet altijd op dezelfde positie terug, als gevolg hoge of lage toeren stationair of een afsluiten van de bypass sproeier (wat ik dus denk dat ik heb)

De vraag is: zijn er revisie setjes voor de carb, het is een SOLEX CISAC met gewijzigde sproeier bezetting?

Of natuurlijk een carb zonder speling, op zich heb ik voldoende aan een carburateur huis zonder enige sproeier, maar heeft iemand nog zoiets liggen (en dan zonder speling want ik wil niet de ellende van anderen kopen)

gr Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28145
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien heb je hier wat aan: http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Die bougie van colortune, geweldig.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

IK heb geen revisiesetje besteld, aangezien het alleen maar pakkingen zijn en chokemechanisme, die controleer ik liever van tevoren, als ze niet nodig zijn bestel ik ze niet.

Ik heb de carb nogmaals uit elkaar gehaald.
Weinig of geen speling op de kleppen, geen gescheurde pakkingen of verrotte pakkingen.
Geen viezigheid of troep of afzettingen.
Wel even de acceleratie pomp boutjes en de automatische choke aangedraaid, zaten ietwat los. Ik heb de automatische choke NIET eraf gehad maar wel met een slangetje aan gezogen en druk op gezet, het mechanisme beweegt goed op en neer en lekt niet.
Slangetje naar onderdrukdoos was gescheurd, aha (dacht ik).

Slangetje nieuw, hij laat zich nu beter afstellen (CO schroefje in de voet) maar het "gat" hou ik nog steeds. Hij houd iets in als ik het gas indruk, stationair is 1000 toeren, dan zakt hij even naar 700 en dan pas schiet hij omhoog in de toeren. Dat merk ik ook als ik de auto zonder gas laat uitdrijven en

Het rare is, en dat was eerder ook, als ik linksom de bocht door ga, rotonde 3/4 dan stottert de motor behoorlijk als ik meer dan de helft van de bocht erop heb zitten, rechtsom niet. Ik had gehoopt dat op te lossen. Ik heb al eens behoorlijk schuin gestaan om te testen of het daar in zat, linker wielen op de stoeprand van de bushalte (20cm), geen effect, motor liep normaal.
Wat ik verder nog gecontroleerd heb, bougie kabels gecontroleerd, bougies, ontsteking, verdeelkap, rotor.
Als ik gewoon rij merk je er helemaal niets van, ook verbruik is normaal, het uit zich enkel als het gas ereven helemaal vanaf gaat of in een linker bocht.
Het lijkt alsof hij momentaan in de bocht geen benzine krijgt, maar het vlotterbakje is meer dan voldoende vol. Hij kan ook zijn dat hij geen ontsteking krijgt, ik heb alle kabels al eens geschut en getrokken in de motorruimte, geen effect. Ik wil het nog doen achter het dashboard maar ik verwacht er zelf niets van.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Rammelen aan de kabel onder dashboard levert niet op. Motor loopt gewoon door.

Wie kan me zeggen of het verrijking mechanisme dit kan veroorzaken: vanuit stationair gas geven en een kleine hapering geven voordat toerental echt stijgt. Mij lijkt het dat het dan nog niet nodig is om mengsel te verrijken.

Choke kan ook niet, die staat er met warme motor echt vanaf.

Acceleratie pomp werkt naar behoren. Zal nog eens checken met volle carb of ook de sproeier in de eerste venturi goed werkt.

Blijft de vraag, waarom in de linkse bochten de haperingen?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

enige keer dat ik in een bocht haperingen had, was met 205 en een bijna lege tank
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De tank is bomvol, maakt trouwens geen verschil met bijna lege tank.
Acceleratiepomp werkt al bij de kleinste verstelling, je hoeft maar tege de hevel de drukken en er vallen al druppels.
Verrijkings mechanisme is ook intact en zuiver.

Ben bijna ten klaar kwa oplossingsmogelijkheden. Gisteren heb ik gereden met de CO schroef 2-3 slagen uitgedraaid, is een drama. Het beste werkt nog met 8 slagen uit. Het lijkt alsof hij de gasklep dicht gewoon veel te weinig benzine krijgt.
Gisteren nog andere bougies erin (setje wat ik nog had liggen van jaren geleden maar toen had ik niet dit probleem.
Carb terug geplaatst met vloeibare pakking tussen de voet (deze is overigens al gevlakt aan de inlaatzijde, de carb voet is gewoon krom.

Vanavond testen

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Wel een keer gehad dat de auto stationair soms slecht liep.
Bij de dealer is toen uiteindelijk met een plantenspuit water over het blok gespoten en dat gaf vonkjes. Bleek een bougie kabel te zijn die soms kortsluiting maakte op het blok.

Maar de bougie kabels had je al nagekeken.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Yep, Ik heb ook al vloeibare pakking tussen de voet en tussenstuk en tussen tussenstuk en inlaatspruitstuk gedaan., Tevens water erop gesproeit, maar doet allemaal niets.
Het enige wat ik kan voelen is speling op de gasklep, duidleijk te voelen bij de gashendel van de carb. Ik ga nu uit van valse lucht op die plek
Dat kan verklaren waarom hij zo slecht reageert op verstelling van de CO schroef, teveel lucht dus altijd te arm, met 10 slagen eruit rijdt hij bijna redelijk, dus nog slecht.

Ik ben vanaf nu dus op zoek naar een andere carb.

Wie heeft er nog iets liggen, het is een solex, volgens mijn vraagbaak SOLEX type CISAC 28-34 Z10 REP 958.

Dit is met de gewijzigde sproeier bezetting maar die kan ik overzetten dus eigenlijk is welke carb ook van een 1700 Renault blok uit een volvo 440 die past al goed. Ik weet niet of een carb van een 340 ook kan passen maar wie het weet mag het zeggen.

En uiteraard, zonder speling op de gasklep as.

gr Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28145
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan ook proberen of je de busjes van de gasklep as kan vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Dag lint
Ik heb nog niet gekeken, zitten daar busjes in en weet je wellicht of die nieuw ergens te koop zijn.
Of wordt dit special verspaning werk?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28145
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Soms kan je die gasklepbusjes los kopen en anders een complete nieuwe gasklepas.
Als het echt niet meer te koop is kan je ook nieuwe busjes laten maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Vanavond eindelijk ressultaat
Zaterdag had ik een revisie setje gehaald, maakte uiteindelijk eigenlijk niets uit. De assen van de gaskleppen hadden wel veel valse lucht aanzuiging door versleten keerringetjes. Daar zaten eigenlijk geen goede vervangers voor in het setje, daar heb ik dus maar de rubber ringetjes in gepropt, die sluiten het ook af.
Maar goed lopen nee. Ik had trouwens ook alle pakkingen vervangen incl, verrijkingsmechanisme-, chokemechanisme- en accelatatiepompmechnisme-pakkingen uit het setje. Verder de pakking tussen de carbvoet en de afstands(temperatuur) ring. Maar lopen.. slecht. Tot aan het verzuipen toe.
En juist DAT was wat mij triggerde vanmiddag, toen ik naar huis reed en even 10 minuten naar de winkel moest, nou toen moest ik wel 15 seconden doorstarten om de motor aan te krijgen. En hij liep de eerste slagen beroerd (verzopen) dus.

Dacht AHA. NU snap ik het. Zaterdag toen ik op de carb keek, zag ik de 2e trap druppelen, ik vond het al merkwaardig maar heb er toen niets aan gedaan.
Vandaag lezen internet en de vlotter eens wat lager gezet. 2e trap is nu kurkdroog en starten gaat weer goed, afstellen ook, stationair is beter en niet zo variërend (ik kon elke druppel hoeren vallen door kleine stijging van toerental tussendoor, dus minder rijk tussen druppels door....... zo erg was het).
De vlotter staat volgens spec ergens tussen de 32 en 37 mm, ik heb hem nu op ruim 37mm gezet, hij stond op 32mm . Ik had van tevoren ook gecontroleerd of de routourleiding van de brandstof wellicht dicht was, dan kun je de carb ook overspoelen met benzine. Die leiding kon ik met de mond makkelijk doorblazen. Dat was het niet. Dus bleef er maar 1 ding over.
Achteraf denk ik dat het komt omdat ik niet zolang geleden een nieuwe brandstofpomp heb geplaatst die meer veerdruk heeft uiteraard (nieuw) en daarom meer druk op de benzine zet en dus wellicht de benzinenaald omlaag kan drukken, ondanks de vlotterwerking die deze naald dicht wil drukken.

Dus doe er je voordeel mee, aan de andere kant denk ik dan ..... hoeveel carburateur volvo;s van type 440 rijden er nog rond?

Even voor zoektermen voor andere internet zoekers wat steekwoorden (want veel is er niet te vinden:
Volvo 440, volvo 340, Solex 28/34 Z10, Solex 28-34 Z10, vlotter nivo, druppelen, 2e trap, lekt, rijk mengsel, valse lucht, afstellen, CO
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Mooi dat je het hebt kunnen oplossen.
En netjes dat je de oplossing vindbaar hebt gemaakt voor anderen :thumbup:
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Tsja, hiermee een tijdje rondgereden en het werd toch weer slechter.
Eens goed rond gelezen op de forums en op het 340-forum stond het antwoord.
http://forum.volvo300club.nl/archive/in ... -8589.html en
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=8840


De vlotter bestaat uit een cellenstructuur kunststof, ondanks deze cellen zuigt de vlotter zich langzaam vol. De kunststof neemt dus benzine op en de vlotter wordt dan waarder en sluit dus niet meer de naald goed af (te weinig opwaartse druk).
Ik had weer het probleem terug van lekkende eerste venturi, veel te veel benzine in stationair stand en hoger verbruik. Je rijd veel te rijk en gas geven vanuit stationair is erg problematisch.

Om een lang verhaal af te sluiten: mijn vlotter was 22gr zwaar, origineel is dit 7gr. Gauw dus een nieuwe vlotter gescoord deze eek bij BORN BUILT BEAUTIES (35 euro en 7 euro verzendkosten). En rijden: als nieuw bijna. Zonder de nieuwe vlotter had ik zeker een CO probleem gekregen met de APK dit najaar.

De oorzaak was dus wel de vlotter, de oplossing van verbuigen werkt dus maar tijdelijk.
Nieuwe vlotter, op 34mm afstellen en nu is hij weer goed.

Ondertussen ben ik zo ongeveer de laatste 440 carb rijder geloof ik....
Laatst gewijzigd door wpee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”