Hallo Iedereen!
Ik heb een vraag betreft het inbouwen van LPG in mijn S70. Ik maak vanwege mijn nieuwe baan nu 150km per dag, hierdoor is het voor mij een goede optie geworden om op gas te gaan rijden. Heeft iemand van jullie ervaring met het inbouwen van LPG bij de 2.5L blokken zonder turbo? De mijne komt uit 1998 en heeft op het moment ongeveer 286000 gelopen, ik zit eraan te denken om een 2ehands setje te kopen (zitten regels aan dat weet ik slangen nieuw en tank minder dan 10 jaar). Ik kan op marktplaats via een handelaar aan een complete set komen (met nieuwe slangen etc.) voor 300.- Het betreft een Vogels installatie, ik weet niet of iemand daar ervaringen mee heeft?
Een nieuwe set zal mij zo'n 2000.- gaan kosten en dat vind ik gewoon te duur, als het voor de helft kan zou het mooi zijn (liefst nog minder uiteraard). Ik weet alleen niet hoe de auto zal reageren op een LPG installatie, net zoals de boordcomputer, moet deze trouwens ook nog bijgewerkt worden of iets dergelijks of is het alleen maar een kwestie van het installeren van de LPG set en aansluiten en rijden?
Ik weet ongeveer hoe LPG werkt, alleen weet ik niet of dit de auto zal beïnvloeden of dat ik nog iets moet aanpassen in de elektronica/software van mijn auto/inspuiting.
Ik hoor het graag van jullie!
S70 LPG inbouwen
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
mits de technische staat van de auto/motor prima is, zou ik me over het rijden op gas geen zorgen maken met een B5252F
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- LtStone
- 4th Gear member
Walter +1
LPG wil doorgaans problematisch worden bij kleinere blokken (de grens lag héél lang op 1.4), dat is hier niet het geval. Bij goede technische staat zou het geen enkel probleem moeten zijn. Je mening liever een goede groene set op de kop kan tikken ipv een nieuwe kan ik me in verplaatsen. Als het een goede is kan er niet zoveel mee fout gaan. Over welke merken allemaal goed zijn in lpg-land spreek ik me niet uit vanwege gebrek aan kennis.
Als je bij een goed lpg adres bent wordt de auto klaargemaakt voor lpg - wellicht ook nieuwe verbranding omdat lpg toch iets heter moet allemaal. Devies is dan ook wel naar een beter adres te gaan. Tis niet geheel zonder extra risico's, maar dat zou voor zich moeten spreken.
Succes!
LPG wil doorgaans problematisch worden bij kleinere blokken (de grens lag héél lang op 1.4), dat is hier niet het geval. Bij goede technische staat zou het geen enkel probleem moeten zijn. Je mening liever een goede groene set op de kop kan tikken ipv een nieuwe kan ik me in verplaatsen. Als het een goede is kan er niet zoveel mee fout gaan. Over welke merken allemaal goed zijn in lpg-land spreek ik me niet uit vanwege gebrek aan kennis.
Als je bij een goed lpg adres bent wordt de auto klaargemaakt voor lpg - wellicht ook nieuwe verbranding omdat lpg toch iets heter moet allemaal. Devies is dan ook wel naar een beter adres te gaan. Tis niet geheel zonder extra risico's, maar dat zou voor zich moeten spreken.
Succes!
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- RoyvW
- 3rd Gear member
LPG in een Volvo 2.5 10v / 20v is totaal geen probleem, ook niet bij deze kilometerstand, mits de technische staat goed is. Deze motoren doen het erg goed op LPG en kun je rijden tot ontzettend hoge KM-standen. De meeste LPG-rijders hebben een Vialle LPi installatie ingebouwd, persoonlijk vind ik dit de beste installatie voor deze motoren en is vrijwel onderhoudsvrij. Je hebt ook door de directe inspuiting van het gas ook geen vermogensverlies en de tank wordt ingebouwd op de plaats van het reservewiel. Bij een 2e-hands installatie zet ik mijn vraagtekens, als je weet dat het een goed werkende installatie is dan kun je het doen, maar je kunt ook veel problemen erdoor krijgen, zelf zou ik het niet durven. Ik zie dat je 150KM per dag gaat rijden, zelf heb ik een S60 gehad op LPG en deze heb ik ingeruild op een diesel omdat ik dus ook 150KM per dag moest rijden woon-werk. Ik heb het geprobeerd, maar ik stond 2 soms 3x per week aan de pomp om gas te tanken met een actieradius van max 400KM en dat was mij te gortig. Met een diesel is dat veel prettiger en ook qua vermogen fijner rijden, aan de andere kant is diesel rijden een stuk duurder, maar voor mij was het de overweging waard.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
- RogerO
- 2nd Gear member
Let er wel op dat je een G3 installatie inbouwt. Voor een "gewone" LPG-installatie moet je een hogere wegenbelasting betalen. De extra kosten voor de installatie heb je zo terugverdiend (moet je voor jouw situatie even aan rekenen). Verder zou ik voor een Prins VSI installatie gaan. Daar heb ik zelf ook mee gereden in een V90 met 3,0l motor. In basis hetzelfde blok als jouw 2,5. Zelfs zonder klepsmeer installatie heb ik er meer dan 200.000 km probleemloos mee gereden. Voordeel van een Prins installatie is dat deze een grotere keuze voor de te installeren LPG-tank heeft en omdat er geen pomp is ingebouwd door bovenop nog een groter netto volume heeft. Met mijn V90 had ik zo een actieradius van ca. 550 km. Ook je bij deze installatie de tank geheel leeg rijden. Er is immers geen pomp die gesmeerd/gekoeld hoeft te worden. Uiteraard ook nadelen zoals de grotere, maar wel veel betrouwbaardere injectoren (en slangen).
Als je zelf een gebruikte installatie wilt inbouwen, moet je wel goed weten hoe dit moet. Anders heb je straks "vreemde storingen" en je weet niet waar ze vandaan komen. Als je die ervaring hebt, uiteraard geen probleem.
Als je zelf een gebruikte installatie wilt inbouwen, moet je wel goed weten hoe dit moet. Anders heb je straks "vreemde storingen" en je weet niet waar ze vandaan komen. Als je die ervaring hebt, uiteraard geen probleem.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
V40 2.0 MY98
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Ik heb inderdaad een B5252FS blok 144pk, de Volvo's zijn inderdaad goed over te bouwen op LPG, zo reed mijn vader altijd Volvo (meerdere modellen gehad) op LPG zonder problemen. De motor is verder goed en loopt als een spinnende poes, dus daar maak ik mij niet druk om, inbouw is inderdaad wel even iets om secuur mee om te gaan, dat laat ik doen door een ervaren iemand.
Diesel is voor mij wel een optie, alleen vind ik het jammer om deze auto weg te doen, hij is erg mooi (zowel binnen als buiten) en weet nu wat ik heb. Dan investeer ik liever een beetje in een LPG installatie, maar natuurlijk wordt 2000.- een te grote investering in mijn auto, het moet eigenlijk niet duurder worden dan 1000.- dat is wel de limiet. Tanken is dan inderdaad wel een beetje vervelend, maar goed, dat is niet anders.
Hopelijk kan ik snel iets regelen, dan kan ik weer goedkoop rond rijden met mijn trouwe wagen!
Diesel is voor mij wel een optie, alleen vind ik het jammer om deze auto weg te doen, hij is erg mooi (zowel binnen als buiten) en weet nu wat ik heb. Dan investeer ik liever een beetje in een LPG installatie, maar natuurlijk wordt 2000.- een te grote investering in mijn auto, het moet eigenlijk niet duurder worden dan 1000.- dat is wel de limiet. Tanken is dan inderdaad wel een beetje vervelend, maar goed, dat is niet anders.
Hopelijk kan ik snel iets regelen, dan kan ik weer goedkoop rond rijden met mijn trouwe wagen!
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Ik heb toch besloten om een nieuwe installatie in te laten bouwen, 2ehands zaten wat meer haken en ogen aan dan ik dacht en bij een nieuwe weet je zeker dat de installatie goed zal gaan lopen en heb je garantie. De kosten lagen dusdanig dicht bij elkaar dat het risico toch te groot is voor een 2ehands set, hierdoor was de stap voor een nieuwe installatie toch de beste.
Het kwam erop neer dat de 2ehands installatie aan de volgende dingen moet voldoen, alle onderdelen moeten aan de 67R01 norm voldoen en hierdoor komen er wat meer regels bij kijken. Alle slangen mogen niet ouder dan 1 jaar zijn, de gastank mag niet ouder zijn dan 10 jaar en moet voorzien van van een keurmerk en moet geleverd worden met een certificaat, de verdamper mag niet meer dan 80.000 kilometer gereden hebben en moet aantoonbaar zijn, ook moet hier een keur certificaat bij zitten (vaak komt het erop neer dat de verdamper nieuw geplaatst moet worden). Dan komt er ook nog is bij kijken dat de 2ehands installatie meer Co2 etc. uitstoot waardoor de milieu keuring ook nog eens boven de eisen kan gaan zitten.
Een 2ehands set met nieuwe verdamper zou op ongeveer 550 á 600.- gaan zitten, inbouw zou ongeveer 750.- gaan kosten (wel inclusief btw en keuringen etc). totaal zo rond de 1250.-
Ik had bij een LPG installateur bij mij in de buurt een offerte liggen van 1695.- all-in, dus zonder bijkomende kosten, inclusief vervangend vervoer. Hierdoor heb ik besloten om voor de zekerheid te kiezen en toch maar extra te betalen.
Ik zou de gok op een 2ehands installatie trouwens best durven te nemen, alleen zou het prijsverschil dan groter moeten zijn en je meer besparen, dan zou ik kiezen voor de 2ehands set, maar goed op dit moment is de nieuwe set dusdanig aantrekkelijk dat ik hier toch maar voor ga.
Overigens wordt er in mijn auto een LPi installatie van Vialle gebouwd, deze installatie heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van een conventionele installatie. Zo wordt het gas vloeibaar in het blok gespoten waardoor er nauwelijks tot geen prestatie verlies is en het brandstofverbruik wordt er ook een stuk beter van, zo stijgt het verbruik veel minder dan een installatie met verdamper.
Volgende week zal de installatie in worden gebouwd en gekeurd, ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
Het kwam erop neer dat de 2ehands installatie aan de volgende dingen moet voldoen, alle onderdelen moeten aan de 67R01 norm voldoen en hierdoor komen er wat meer regels bij kijken. Alle slangen mogen niet ouder dan 1 jaar zijn, de gastank mag niet ouder zijn dan 10 jaar en moet voorzien van van een keurmerk en moet geleverd worden met een certificaat, de verdamper mag niet meer dan 80.000 kilometer gereden hebben en moet aantoonbaar zijn, ook moet hier een keur certificaat bij zitten (vaak komt het erop neer dat de verdamper nieuw geplaatst moet worden). Dan komt er ook nog is bij kijken dat de 2ehands installatie meer Co2 etc. uitstoot waardoor de milieu keuring ook nog eens boven de eisen kan gaan zitten.
Een 2ehands set met nieuwe verdamper zou op ongeveer 550 á 600.- gaan zitten, inbouw zou ongeveer 750.- gaan kosten (wel inclusief btw en keuringen etc). totaal zo rond de 1250.-
Ik had bij een LPG installateur bij mij in de buurt een offerte liggen van 1695.- all-in, dus zonder bijkomende kosten, inclusief vervangend vervoer. Hierdoor heb ik besloten om voor de zekerheid te kiezen en toch maar extra te betalen.
Ik zou de gok op een 2ehands installatie trouwens best durven te nemen, alleen zou het prijsverschil dan groter moeten zijn en je meer besparen, dan zou ik kiezen voor de 2ehands set, maar goed op dit moment is de nieuwe set dusdanig aantrekkelijk dat ik hier toch maar voor ga.
Overigens wordt er in mijn auto een LPi installatie van Vialle gebouwd, deze installatie heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van een conventionele installatie. Zo wordt het gas vloeibaar in het blok gespoten waardoor er nauwelijks tot geen prestatie verlies is en het brandstofverbruik wordt er ook een stuk beter van, zo stijgt het verbruik veel minder dan een installatie met verdamper.
Volgende week zal de installatie in worden gebouwd en gekeurd, ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
Laatst gewijzigd door TheDutchTango op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoyvW
- 3rd Gear member
Goede keuze, daar zul je geen spijt van krijgen. Deze blokken i.c.m. een LPi installatie zijn gewoon top, die krijg je niet meer kapot gereden.
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Vandaag de S70 weer gehaald van de garage, het resultaat is erg goed, de auto rijd perfect en is netjes voorzien van een LPi installatie. Een aantal dingen die voor mij nieuw waren zijn de vul aansluiting onder het tankklepje en de vloeibare inspuiting. Rijden is net als op benzine zonder hokken of stoten en is erg goed afgesteld heb ik het idee. De injectoren zijn netjes ingebouwd en de kabels en leidingen zijn goed weg gewerkt. Het schakelaartje met indicatie LED's heb ik laten plaatsen in het plastic van de binnenverlichting (hier is ruimte genoeg om dit te plaatsen. Dit vind ik zelf mooier lijken, geeft een beetje een vliegtuig idee, het is ook wel makkelijk want je hebt er zo ook makkelijk zicht op zonder dat je eerst helemaal naar het middenconsole ofzo moet kijken. Inbouwen was hier geen problemen en de knop zit netjes in het midden (zo wordt die ruimte ook nog is benut). Dus dat is een tip voor mensen die het ook willen inbouwen, misschien een wat vreemde plek aanvankelijk, maar ik heb er geen spijt van, staat mooi beter dan half in een blindplaatje naast het stuur wat je vaak niet goed ziet.
Als mensen interesse hebben wil ik wel wat foto's plaatsen.
Als mensen interesse hebben wil ik wel wat foto's plaatsen.
- johan1989
- 1st Gear member
Interesse!TheDutchTango schreef: Als mensen interesse hebben wil ik wel wat foto's plaatsen.
Volvo S70 2.5 Exclusive line 1997 LPG
Volvo 760 2.3TIC 1985 TE KOOP
Volvo XC70 D5 Summum 2005 is van Pa
Volvo S70 2.5 Comfort line 1997 LPI
Volvo 460 1.8i Dynamic line 1996
Ford Orion 1986
Volvo 760 2.3TIC 1985 TE KOOP
Volvo XC70 D5 Summum 2005 is van Pa
Volvo S70 2.5 Comfort line 1997 LPI
Volvo 460 1.8i Dynamic line 1996
Ford Orion 1986
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Ik zal deze week wat foto's maken Johan, dan zal ik ze onder de post zetten zodat je de inbouw kan zien. Tot dusver rijd het erg fijn op LPG en je lacht iedereen uit bij de pomp, een volle tank voor 25 euro is even wat anders van het viervoudige hiervan... Ik heb het inbouwen laten doen door Boertien in Emmen, ze zijn als sinds jaar en dag een begrip in de regio voor het inbouwen en onderhouden van LPG installaties in diverse auto's/modellen. Het is dus vakkundig gedaan en heel mooi weggewerkt, het plaatsen van de schakelaar en de vul aansluiting kan ook zelf bepaald worden wat ik erg prettig vond.
het enige probleem wat ik had na de inbouw was dat de kofferbak ruimte niet meer vlak was doordat de gastank op de plek van het reservewiel zit (deze steek wat uit). Dit heb ik opgelost door een nieuwe bodemplaat in de kofferbak te bouwen met wat balken en platen (zodat de platen boven de tank uit komen). Als je veel kilometers maakt en je auto is in goede staat, dan zou ik zeker nadenken over de inbouw van een G3 installatie. Mijn S70 is net weer APK gekeurd en kan er weer een jaar tegen aan!
het enige probleem wat ik had na de inbouw was dat de kofferbak ruimte niet meer vlak was doordat de gastank op de plek van het reservewiel zit (deze steek wat uit). Dit heb ik opgelost door een nieuwe bodemplaat in de kofferbak te bouwen met wat balken en platen (zodat de platen boven de tank uit komen). Als je veel kilometers maakt en je auto is in goede staat, dan zou ik zeker nadenken over de inbouw van een G3 installatie. Mijn S70 is net weer APK gekeurd en kan er weer een jaar tegen aan!
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Hierbij de foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RoyvW
- 3rd Gear member
Nou dat ziet er goed uit! En nu lekker kilometers roffelen want daar zijn ze goed in!
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
-
- 2nd Gear member
Bijzonder netjes ingebouwd. Toch voel ik me altijd enigszins ongemakkelijk bij het idee van een brandstoftank op de plaats van het reservewiel bij aanrijdingen. Volvo heeft niet voor niets de brandstoftank al decennia vóór de achteras geplaatst...
- RoyvW
- 3rd Gear member
De LPG tanks van tegenwoordig zijn toch enorm veilig. Een tijd geleden heb ik eens een crashtest gezien en ook een brandtest, er gebeurde niks terwijl de hele auto was afgebrand. Die tanks kun je bijna vergelijken met een zwarte doos in een vliegtuig. Een benzinetank zal veel eerder scheuren dan een LPG tank.valser schreef: Bijzonder netjes ingebouwd. Toch voel ik me altijd enigszins ongemakkelijk bij het idee van een brandstoftank op de plaats van het reservewiel bij aanrijdingen. Volvo heeft niet voor niets de brandstoftank al decennia vóór de achteras geplaatst...
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
-
- 2nd Gear member
LPG tanks zijn inderdaad erg stevig en beveiligd met afblaasklep etc. Maar bij een forse aanrijding van achteren komen zeer grote krachten vrij, ik betwijfel of zelfs een sterke gastank daar tegen bestand is, en in dat geval zit hij op een heel verkeerde plaats, op de plek van het reservewiel. Je levert toch veiligheid in ten gunste van de kosten, de vraag is of het veiligheidsaspect van het Volvorijden dan nog een rol speelt. (hoeft niet, daar niet van, je kunt ook een mooie klassieke Volvo rijden met bijbehorend laag veiligheidsniveau, maar het is een keuze ten koste van veiligheid)
Wat dat betreft zijn de Volvo bifuel-LPG modellen aantrekkelijker, aanzien Volvo ze specifiek voor LPG heeft ontworpen, ook waar het de plaatsing van de tank betreft, en dat is niet voor niets.
(op YouTube staat bijvoorbeeld een filmpje van een door de gerespecteerde ADAC uitgevoerde crashtest, maar als je goed kijkt, nemen ze een moderne sterk gebouwde auto als proefauto met de gastank aan boord, terwijl de andere auto een stokoude slappe opel kadett is van begin jaren 80, die zo blijkt uit het filmpje, onvoldoende sterkte en snelheid heeft om de LPG-auto belangrijk te beschadigen, deze test heeft dus weinig bewijskracht ten aanzien van de veiligheid van een ringtank)
Wat dat betreft zijn de Volvo bifuel-LPG modellen aantrekkelijker, aanzien Volvo ze specifiek voor LPG heeft ontworpen, ook waar het de plaatsing van de tank betreft, en dat is niet voor niets.
(op YouTube staat bijvoorbeeld een filmpje van een door de gerespecteerde ADAC uitgevoerde crashtest, maar als je goed kijkt, nemen ze een moderne sterk gebouwde auto als proefauto met de gastank aan boord, terwijl de andere auto een stokoude slappe opel kadett is van begin jaren 80, die zo blijkt uit het filmpje, onvoldoende sterkte en snelheid heeft om de LPG-auto belangrijk te beschadigen, deze test heeft dus weinig bewijskracht ten aanzien van de veiligheid van een ringtank)
Laatst gewijzigd door valser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.