Ik rijd met een S40 van 2009. Over enkele maanden zit ik aan 120.000 kilometer. Ik ga al jaren naar een officiële Volvo garage voor het onderhoud van mijn wagen. Volgens he nmoet op 120.000 kilometer de roetfilter vervangen worden.
Vorige week ben ik voor het eerst naar een andere (niet Volvo) garage geweest. Dat was voor de herstelling van de airco. Bij Volvo zei men dat de condensor en accumulator vervangen moesten worden. In de andere garage zei men dat alleen de condensor stuk was, maar dat Volvo standaard beide onderdelen vervangt. Niemand weet waarom. Ik heb alleen de condensor laten vervangen, alles werkt prima.
Ik stelde de garagehouder nadien de vraag of hij over enkele maanden ook de roetfilter kon vervangen. Volgens hem is dat nergens voor nodig. Hij raadt aan de filter te vervangen wanneer dat echt nodig is en dat is niet per definitie op 120.000 km. Volgens hem zou er een lampje gaan branden als de filter vervangen moet worden.
Wie te geloven? Ik ben geneigd de onafhankelijke garagehouder te volgen maar wil toch ook graag even jullie opinie. Alvast bedankt!
Roetfilter vervangen op 120.000 km?
-
- 1st Gear member
Lees maar eens in dit topic wat dat roetfilter voor problemen kan zorgen, ook al krijg je geen foutmeldingen.
Mijn advies: vervangen!
Zeker gezien je leeftijd van je auto met de huidige kilometerstand, is de kans groot dat er (in het verleden) ook veel kleine stukjes mee gereden zijn.. extra zwaar voor die roetfilter.
Mijn advies: vervangen!
Zeker gezien je leeftijd van je auto met de huidige kilometerstand, is de kans groot dat er (in het verleden) ook veel kleine stukjes mee gereden zijn.. extra zwaar voor die roetfilter.
Volvo V50 2.0D - Edition I - MY08
-
- Starter
Ik heb de topic doorgenomen, maar deze gaat over het verwijderen van de roetfilter? Voor alle duidelijkheid: ik wil de filter gerust vervangen, maar de vraag is of dat per definitie op 120.000 km moet.elmark schreef: Lees maar eens in dit topic wat dat roetfilter voor problemen kan zorgen, ook al krijg je geen foutmeldingen.
Wat versta je onder kleine stukjes? Ik doe voornamelijk woon-werkverkeer. 20 à 30 minuten op de snelweg. Is dat kort of lang in functie van het zelfreinigen van de filter?elmark schreef: Zeker gezien je leeftijd van je auto met de huidige kilometerstand, is de kans groot dat er (in het verleden) ook veel kleine stukjes mee gereden zijn.. extra zwaar voor die roetfilter.
-
- 3rd Gear member
We hebben met de C30 ruim 170.000 gereden en toen was volgens de garage het filter nog niet voor de helft vol (schijnt gemeten te kunnen worden obv drukverschil). Wel de regeneratie vloeistof een keer bij laten vullen. Verder is het een onding, verwijderen en uitprogrammeren is de beste oplossing. Maar dat mag niet van sommige mensen hier.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
-
- Starter
Bij mijn V50 1.6d uit '09 kwam ik er pas achter na inhouden en een verhoogd oliepeil.
Op dat moment stond er pas 113 dkm op.
Dan sta je voor een keuze van vervangen of weghalen.
Los van het feit dat er mensen op tegen zijn....
Mede door dit forum ben ik bij Volvotune terecht gekomen en hebben Obbe en Dennis mijn auto een stuk beter laten rijden voor
een fractie van de kosten voor het vervangen van het roetfilter bij de Volvo dealer. ( bovendien gelijk wat extra vermogen gekregen
)
Op dat moment stond er pas 113 dkm op.
Dan sta je voor een keuze van vervangen of weghalen.
Los van het feit dat er mensen op tegen zijn....
Mede door dit forum ben ik bij Volvotune terecht gekomen en hebben Obbe en Dennis mijn auto een stuk beter laten rijden voor
een fractie van de kosten voor het vervangen van het roetfilter bij de Volvo dealer. ( bovendien gelijk wat extra vermogen gekregen