Ik vroeg me af hoe het rijden met een automaat in de bergen eigenlijk gaat.
Om precies te zijn in een situatie dat je gewoon de stand D gebruikt maar dat je geconfronteerd wordt met een toch wel stijl stukje weg en de auto er duidelijk moeite mee heeft.
Als je in zo'n situatie snelheid verliest hoe los je dat dan op?
Tijdens het rijden terug schakelen net als met een schakelbak is er niet bij ....
De bergen in met een vol geladen auto leverde me met mijn vorige (Schakel) auto nogal eens fors snelheids verlies op .
Met automaat de bergen in
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Gewoon je pook in 4 zetten. Dat is het beste in de bergen. Meer circulatie van je olie is betere koeling.Peveo schreef: Tijdens het rijden terug schakelen net als met een schakelbak is er niet bij ....
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
inderdaad, beetje afhankelijk van de heling gebruik maken van die 4-3-2-L. In ieder geval toeren blijven maken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Mij gaat het met name om stukken snelweg zoals bv in de ardennen( net na Luik krijg je zo'n leuke klim) waarbij je ineens een wat stillere klim krijgt.
Maar ik zal de weg wel eens gaan rijden in 4 zoals voorgesteld.
Dank voor de reacties
Maar ik zal de weg wel eens gaan rijden in 4 zoals voorgesteld.
Dank voor de reacties
- Hksvs
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 22:48
Weet niet wat voor blok je hebt, maar ik heb er totaal geen moeite mee gehad, met onze V70n 2.5T geartronic. Gewoon in z'n D gelaten en hij sleurde ons overal overheen.
EX30 Single Motor Extended Range Plus
V70 3.2 Summum Heico
V70 2.5T Geartronic Momentum
V50 1.8 Kinetic
460 2.0 GLT
440 1.7 GLE Highway
V70 3.2 Summum Heico
V70 2.5T Geartronic Momentum
V50 1.8 Kinetic
460 2.0 GLT
440 1.7 GLE Highway
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Dat is het probleem met de sterke motoren, die sleuren gewoon door. Ook met lage toeren. En daar wringt de schoen; om de olie van de bak te koelen, heb je toeren nodig zodat de olie rondgepompt wordt. Gewoon in D loop je grote kans dat de bakolie verbrand met stevige kans op schade aan de bak als gevolg.Hksvs schreef: Weet niet wat voor blok je hebt, maar ik heb er totaal geen moeite mee gehad, met onze V70n 2.5T geartronic. Gewoon in z'n D gelaten en hij sleurde ons overal overheen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Mijn V is van 2002 , gewoon 2.5 blok met standaard automaat.
Van dat toeren maken en koelen wist ik niet , weer wat bij geleerd over een geweldige auto.
Tis mijn eerste V70 mensen ( sinds 5 maanden) en geniet er nog elke dag van....
Van dat toeren maken en koelen wist ik niet , weer wat bij geleerd over een geweldige auto.
Tis mijn eerste V70 mensen ( sinds 5 maanden) en geniet er nog elke dag van....
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Met losse auto laat ik hem gewoon in D staan, met de caravan erachter lekker met de hand schakelen en zorgen dat ik rond de 2000 rpm blijf.
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
Sportstand volgens mij heb ik die niet. Wel manual mogelijk maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Als ik de heuvel bij luik neem met 120 op cc met vouwwagen er achter schakelt hij automatisch terug naar 4 en ga ik met 4000 toeren onverminderd met 120 door.
Belangrijkste in de bergen heuvel op is toeren. Bij meer toeren word het blok en de automaatbak beter gekoeld omdat er door het hogere toerental meer circulatie is.
Belangrijkste in de bergen heuvel op is toeren. Bij meer toeren word het blok en de automaatbak beter gekoeld omdat er door het hogere toerental meer circulatie is.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dat zal dan het verschil zijn met de nieuwe GT8 D4 en de oude GT6 D5 (Polestar 205pk)Fredraket schreef: Met losse auto laat ik hem gewoon in D staan, met de caravan erachter lekker met de hand schakelen en zorgen dat ik rond de 2000 rpm blijf.
Mijn XC tokkelt uit zichzelf met 1900tpm omhoog op koppel, ook zonder caravan te laag en met relatief weinig snelheid ook weinig koeling..
Ik schakel in de bergen altijd zelf en houd iig 2500tpm aan.
Overigens was dit voorbeeld in Fiss Oostenrijk, een best wel stevig klim.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Precies Plein 69, die heuvel had ik in gedachten, dat is zo'n klim die lineair door blijft gaan .Als ik de heuvel bij luik neem met 120 op cc met vouwwagen er achter schakelt hij automatisch terug naar 4 en ga ik met 4000 toeren onverminderd met 120 door.
Met een volgeladen Ford Mondeo schakelbak moest ik altijd terugschaleken en planken om op 100 te blijven.
Die had er echt moeite mee en ik ben daarom benieuwd hoe mijn bescheiden V70 2.5 dat gaat doen.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
hij zal prima boven komen maar voor behoud van je bak is aan te raden om terug te schakelen. Mag ik het zo samenvatten?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
dat is een ieders eigen verantwoording, toch Leo 

Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29548
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is helemaal waar maar dan moet je niet raar opkijken als het misgaat bij het niet opvolgen van de goedbedoelde tips.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Het is me duidelijk dat ik dus flink de toeren er op moet houden( 3000-3500 ?) dus in. Stand D of 4.
Maar nu schiet me gelijk wat anders in het hoofd.....
Hoe gaat het met afdalen? Als je dan in D of 4 naar beneden snelt is gas loslaten dan genoeg?
Gisteren wat heuvels in Zuid-Limburg gedaan en dat ging allemaal vrij vlot, ook naar beneden ( moest wel afremmen).
Nonde, nog veel te ontdekken ..
Maar nu schiet me gelijk wat anders in het hoofd.....
Hoe gaat het met afdalen? Als je dan in D of 4 naar beneden snelt is gas loslaten dan genoeg?
Gisteren wat heuvels in Zuid-Limburg gedaan en dat ging allemaal vrij vlot, ook naar beneden ( moest wel afremmen).
Nonde, nog veel te ontdekken ..
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
De stelregel is: in dezelfde versnelling omlaag als omhoog.
Dat is om te voorkomen dat je constant met de voet moet bijremmen. (wél altijd met de voet blijven remmen voor een bocht natuurlijk)
Je kunt zelf aanvoelen of je auto zonder bijremmen de gewenste snelheid houdt. Zo niet, dan terugschakelen (de motor zal dan in de toeren schieten).
Dat is om te voorkomen dat je constant met de voet moet bijremmen. (wél altijd met de voet blijven remmen voor een bocht natuurlijk)
Je kunt zelf aanvoelen of je auto zonder bijremmen de gewenste snelheid houdt. Zo niet, dan terugschakelen (de motor zal dan in de toeren schieten).
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000