Hallo,
We hebben een XC90 D5 (200 pk) met automaat van 2014 en gaan daar af en toe een boottrailer mee trekken. Aangezien de trailer incl. boot met ca. 2200 kg redelijk zwaar is en de boothellingen af en toe behoorlijk steil, is de vraag hoe je de versnelingsbak instelt bij het wegrijden met een zware aanhanger op een steile en mogelijk iets gladde en zanderige helling.
Aangezien we in Zweden wonen en het instruktieboekje ook in het Zweeds is, kom ik er niet helemaal uit wat de beste methode is.
Wie heeft ervaring met deze auto en bootjes?
André
XC90 met zware aanhanger
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Automaat manueel in 1 en gas geven..
Awd en tractie zou de rest moeten doen.
Awd en tractie zou de rest moeten doen.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 19.09.2013 - 18:46
Is het zo eenvoudig?
André
André
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik ben net terug uit het zuiden van Franrijk waarbij de camping op een heuvel is gebouwd en uit gravel bestaat.
Mijn ervaring is dat het zo eenvoudig is.
Doordat je de bak in 1 zet en hij daardoor direct zijn volle koppel heeft kun je de awd zijn werk laten doen zonder dat je de techniek geweld aan doet.
Mijn ervaring is dat het zo eenvoudig is.
Doordat je de bak in 1 zet en hij daardoor direct zijn volle koppel heeft kun je de awd zijn werk laten doen zonder dat je de techniek geweld aan doet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 19.09.2013 - 18:46
Bedankt voor de info.
Als de boot klaar is (aluminium en wordt nu in elkaar gelast) gaan we het vroeg in het voorjaar proberen. In Zweden wordt het nu al een beetje kouder en het lijkt nu echt wel herfst.
Je ziet af en toe wel van die enge filmpjes op YouTube, maar we zijn heel voorzichtig met zo´n mooie auto!
Ik laat nog van me horen hoe het gaat!
André
Als de boot klaar is (aluminium en wordt nu in elkaar gelast) gaan we het vroeg in het voorjaar proberen. In Zweden wordt het nu al een beetje kouder en het lijkt nu echt wel herfst.
Je ziet af en toe wel van die enge filmpjes op YouTube, maar we zijn heel voorzichtig met zo´n mooie auto!
Ik laat nog van me horen hoe het gaat!
André
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
En voor een instructieboekje (PDF) in het Nederlands, zie: http://support.volvocars.com/nl/pages/default.aspx
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Ik zou wel eerst 'droog' oefenen, zodat je weet wat je kan verwachten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 19.09.2013 - 18:46
Ha ha, ik hoop inderdaad dat we het droog houden....
Wat betreft die handleidingen op de website: dat is een goede tip! Ik heb even gekeken en er is van alles te downloaden.
André
Wat betreft die handleidingen op de website: dat is een goede tip! Ik heb even gekeken en er is van alles te downloaden.
André
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3978
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Wat is het verschil technisch gezien tussen:
manual 1
of D
bij wegtrekken vanuit stilstand, al dan niet belast met een aanhanger en/of van een helling omhoog?
manual 1
of D
bij wegtrekken vanuit stilstand, al dan niet belast met een aanhanger en/of van een helling omhoog?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3978
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ja, dat snap ik ook na dik 40 jaar automaat rijden
maar
waarom specifiek manueel in 1 zetten?
De automaat zal toch echt niet als je zo langzaam, steil en sterk moeten trekken, doorschakelen naar de volgende trap.
Als er in de manueel 1 een shiftlock in komt, zeg ik onmiddellijk: natuurlijk, dat kost dan niet je oververhitte koppelomvormer.
Maar, ik ken/heb geen shiftlock in de 1e trap
Die komt pas vanaf z'n 3e trap.
GT5 2002
maar
waarom specifiek manueel in 1 zetten?
De automaat zal toch echt niet als je zo langzaam, steil en sterk moeten trekken, doorschakelen naar de volgende trap.
Als er in de manueel 1 een shiftlock in komt, zeg ik onmiddellijk: natuurlijk, dat kost dan niet je oververhitte koppelomvormer.
Maar, ik ken/heb geen shiftlock in de 1e trap
Die komt pas vanaf z'n 3e trap.
GT5 2002
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hier ook: lock-up pas vanaf de 2e versnelling. Maar dat is zo gemaakt om weg te komen zonder slippende wielen, ook als is het AWD en geen RWD zoals onze S90.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die van mij met 205pk en 450nm koppel begint gewoon berg op te schakelen, ook wanneer het steil is met 5 volwassenen+ bagage in de auto.mees schreef: Ja, dat snap ik ook na dik 40 jaar automaat rijden
maar
waarom specifiek manueel in 1 zetten?
De automaat zal toch echt niet als je zo langzaam, steil en sterk moeten trekken, doorschakelen naar de volgende trap.
Als er in de manueel 1 een shiftlock in komt, zeg ik onmiddellijk: natuurlijk, dat kost dan niet je oververhitte koppelomvormer.
Maar, ik ken/heb geen shiftlock in de 1e trap
Die komt pas vanaf z'n 3e trap.
GT5 2002
Ik schakel veel zelf in het buitenland, zo heb ik altijd zelf de snelheid in de hand zowel berg op als berg af.
Op zandpaden zet ik hem ook in manueel en bij een beetje nattigheid gaat de ESP er ook af zo dat het vermogen niet word terug geschroefd wanneer er wielspin optreed.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3978
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ja,
bij mij schakelt hij ook gewoon door (mits de helling niet te steil is)
Maar
TS heeft het toch over wegtrekken vanaf stilstand met een zware boot/trailer op een steile helling.....
Overigens
net weer terug van een vakantie door onder andere de Apenijnen: Hellingen met dik 20% (met 1540kg caravan erachter)
Enne sowieso altijd handgeschakeld, anders komt de shiftlock er niet in.
bij mij schakelt hij ook gewoon door (mits de helling niet te steil is)
Maar
TS heeft het toch over wegtrekken vanaf stilstand met een zware boot/trailer op een steile helling.....
Overigens
net weer terug van een vakantie door onder andere de Apenijnen: Hellingen met dik 20% (met 1540kg caravan erachter)
Enne sowieso altijd handgeschakeld, anders komt de shiftlock er niet in.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Indien TS er zeker van wil zijn dat hij beschikking heeft pk en koppel dan wil hij niet dat de bak opschakeld tijdens het omhoog trekken van zijn boot, daarom manueel 1 totdat hij vlak staat.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3978
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Okay,
het gaat dus om: niet door laten schakelen.
Technisch manueel 1 en D 1e trap is dus hetzelfde?
het gaat dus om: niet door laten schakelen.
Technisch manueel 1 en D 1e trap is dus hetzelfde?
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Helemaal hetzelfde maar bij D heb je kans op doorschakelen.mees schreef: Okay,
het gaat dus om: niet door laten schakelen.
Technisch manueel 1 en D 1e trap is dus hetzelfde?
Trouwens ben er sinds kort achter wanneer de bak in manueel staat en je tikt de toerenbegrenzer aan dan legt de bak ook zelf het volgende verzet in...
Vanaf de snelweg onderaan de afrit verkeerslichten die op groen sprongen en alhoewel ik altijd de automaat stand heb stond hij op dat moment in manueel.
Niet in de gaten hebbend dat de bak in manueel stond geef ik gas bij en hik zo de toerenbegrenzer waarna de bak zelf het volgende verzet in zet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21392
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat laatste doet de mijne AW30-43 niet: 1 is 1. Alleen van 100 km/h in 1 rukken lukt niet: de bak schakelt pas naar 1 onder 40 km per uur. Zo gaat er niks stuk ... denk ik.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]