2.5T verbruik ... ervaring met gas

Plaats reactie
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

Wie heeft er ervaring met de S80 2.5T (2008) vooral wat betreft het brandstofverbruik ?

Ik rijd nu een S80 D5 uit 2004 met een gemiddeld verbruik van 1:14.
Ik denk dat in de komende jaren de vaste kosten voor diesels alleen maar gaan toenemen, zeker nu de beerput bij VW open is gegaan. daar gaan de groene politici natuurlijk meteen helemaal 'los' op.

Dus overweeg nu ook een benzine motor. En dan lijkt me de 2.5T een fijne motor.

Het zal iets duurder zijn bij zo'n 35.000 - 40.000 km /jr, maar de aanschaf van een gebruikte benzine auto liggen ook weer lager.
En als je eens wat minder rijdt dan zijn de vaste kosten ook plezieriger.

Qua onderhoud zullen er toch niet veel verschillen zijn veronderstel ik.... toch ?
En zo'n 2.5T rijdt je toch ook zo naar de 3 ton ?

En er kan natuurlijk altijd nog een LPI installatie in... Heeft iemand daar overigens ervaring mee?

alvast dank voor jullie reactie(s)
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Er zijn wisselende verhalen rond die motor. Op gas is niet ideaal, het blok is door zijn constructie gevoeliger voor scheuren. Maar er zijn er genoeg die veel km's gereden hebben
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Gecombineerd 1 op 9.5. Heerlijke motor met veel power. Op de snelweg rij ik 1 op 13. Alles hangt af van de rechtervoet. Trap je hem in dan stijgt het verbruik zo naar 1 op 7.

@Walter: gescheurde blokken? Dat heb ik niet eerder gehoord. Betreft dat 2.5T's van alle bouwjaren? En bij specifieke km standen? Of refereer je puur aan gebruik op gas?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Bij 850/S70/V70 is het wel een bekend fenomeen. Ook bij P2X heb ik er van gehoord. Minder bij 2007< S80's maar kan me nooit voorstellen dat die blokken constructief zo mega anders zijn. Ik zeg ook niet dat het altijd zo is. En gas verhoogd de kans op wel
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gezien verbruik en kosten zit er wel een aardig verschil in een D5 of een T5...
Denk dat je met de benzine versie slechter af bent met die kilometers..
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

1:9 tot 1:10 dus als gemiddelde schat ik in. Dat had ik wel verwacht.
Tsja ... als die overheid nu eens minder onbetrouwbaar zou zijn..dan kon je makkelijker over langere termijn rekenen.

Er is geen peil op te trekken..... en zoals ik verwacht zullen de vaste kosten en misschien zelfs de dieselprijzen gaan stijgen.... dus de calculatie van nu is niet de calculatie voor morgen en overmorgen ;-(
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

S80-D5a04 schreef: Ik denk dat in de komende jaren de vaste kosten voor diesels alleen maar gaan toenemen, zeker nu de beerput bij VW open is gegaan. daar gaan de groene politici natuurlijk meteen helemaal 'los' op.

[...]

Het zal iets duurder zijn bij zo'n 35.000 - 40.000 km /jr, maar de aanschaf van een gebruikte benzine auto liggen ook weer lager.
En als je eens wat minder rijdt dan zijn de vaste kosten ook plezieriger.
Wat een vreemde redenatie. Waarom zouden de vaste kosten gaan stijgen, waar denk je dan aan? Het omslagpunt waarop diesel aantrekkelijker is, bij auto's van meer dan 7 jaar oud, ligt op zo'n 15.000 kilometer. Er zou wel heel wat moeten gebeuren wil jouw D5 dus duurder worden. Lekker blijven rijden!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Walter schreef: Bij 850/S70/V70 is het wel een bekend fenomeen. Ook bij P2X heb ik er van gehoord. Minder bij 2007< S80's maar kan me nooit voorstellen dat die blokken constructief zo mega anders zijn. Ik zeg ook niet dat het altijd zo is. En gas verhoogd de kans op wel
Thanx.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Minn verbruik over de afgelopen 3 jaar: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/524669.html
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

4wielen schreef:
S80-D5a04 schreef: Ik denk dat in de komende jaren de vaste kosten voor diesels alleen maar gaan toenemen, zeker nu de beerput bij VW open is gegaan. daar gaan de groene politici natuurlijk meteen helemaal 'los' op.

[...]

Het zal iets duurder zijn bij zo'n 35.000 - 40.000 km /jr, maar de aanschaf van een gebruikte benzine auto liggen ook weer lager.
En als je eens wat minder rijdt dan zijn de vaste kosten ook plezieriger.
Wat een vreemde redenatie. Waarom zouden de vaste kosten gaan stijgen, waar denk je dan aan? Het omslagpunt waarop diesel aantrekkelijker is, bij auto's van meer dan 7 jaar oud, ligt op zo'n 15.000 kilometer. Er zou wel heel wat moeten gebeuren wil jouw D5 dus duurder worden. Lekker blijven rijden!
Interessante stelling: Het omslagpunt waarop diesel aantrekkelijker is, bij auto's van meer dan 7 jaar oud, ligt op zo'n 15.000 kilometer. Kun je die eens toelichten? Ik bereken dan iets verkeerd, denk ik. Zeker met een V70 D5 in de berekening t.o.v. mijn huidige V70 2.4T.

Het is geen commentaar, maar een oprechte nieuwsgierigheid.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

mijn redenatie is vooral gericht op het nu aanschaffen van een andere auto. Ik durf er namelijk niet zomaar van uit te gaan dat de vaste kosten en de diesel-brandstofkosten op het huidige niveau blijven. De VW-sjoemel zaak zal veel gaan veranderen in het diesel landschap is mijn verwachting. Ik denk dat diesel in toenemende mate onaantrekkelijk gemaakt gaat worden. Hogere houderschapsbelasting en hogere brandstofprijzen..... in het vooruitzicht denk ik. Daarom gaat de huidige calculatie en omslagpunt vast niet op voor de langere termijn. Doorrijden in mijn huidige D5 is het goedkoopste... dat begrijp ik.

Maar nu een jonge diesel kopen voor relatief veel geld, of een relatief ouder 'gebakje' kopen totdat duidelijk wordt wat er met de diesel-regelgeving gaat gebeuren... of nu gewoon een goede benzine-auto kopen. Dát is mijn afweging.

Geloof maar dat de groene politici de VW sjoemel zaak gaan aanpakken om diesel duurder te maken....
Laatst gewijzigd door S80-D5a04 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
Gebruikersavatar
S80-D5a04
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 14.06.2010 - 23:43

prwi schreef: Minn verbruik over de afgelopen 3 jaar: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/524669.html
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

jpwg001 schreef: Interessante stelling: Het omslagpunt waarop diesel aantrekkelijker is, bij auto's van meer dan 7 jaar oud, ligt op zo'n 15.000 kilometer. Kun je die eens toelichten? Ik bereken dan iets verkeerd, denk ik. Zeker met een V70 D5 in de berekening t.o.v. mijn huidige V70 2.4T.

Het is geen commentaar, maar een oprechte nieuwsgierigheid.
Ik heb niet zo'n zin om het weer uit te zoeken, maar toen ik een D5 kocht was dat de uitkomst uit mijn vergelijking. Maar zo moeilijk is het toch niet:
+ kosten verzekering zijn ongeveer gelijk
+ kosten aanschaf iets voordeel benzine (maar in afschrijving ontloopt dat elkaar niet veel)
+ kosten onderhoud iets voordeel benzine
+ wegenbelasting scheelt +/- E 200 per kwartaal
> ga uit van E 250 per kwartaal voordeel benzine, dus E 1.000 per jaar

+ benzine verbruikt 1:10, diesel 1:16
+ benzineprijs E 1,59, diesel E 1,26

Brandstofkosten benzine per jaar bij kilometrage
10.000 > E 1.590
20.000 > E 3.180

Brandstofkosten diesel per jaar bij kilometrage
10.000 > E 787,50
20.000 > E 1.575

Die E 1.000 die benzine goedkoper is in alle kosten behalve brandstof, haal je dus zelfs al eerder uit (rond de 12.000 kilometer).
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Ik maak een vergelijkbaar sommetje al jaren. Variabelen iets anders (verbruik benzine 1:8/9, diesel 1:12/13) en mijn conclusie is tot nu toe steeds dat het bij een jaarkilometrage van tussen de 15 en 20k niets uitmaakt. Vanwege persoonlijke voorkeur (ander rijkarakter) rijd ik dus al jaren diesel.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Walter schreef: Bij 850/S70/V70 is het wel een bekend fenomeen. Ook bij P2X heb ik er van gehoord. Minder bij 2007< S80's maar kan me nooit voorstellen dat die blokken constructief zo mega anders zijn. Ik zeg ook niet dat het altijd zo is. En gas verhoogd de kans op wel
Waarom is de kans groter als je op lpg rijdt?
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Vanwege de hittevorming bij rijden op gas?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Carfreak schreef: Vanwege de hittevorming bij rijden op gas?
welke hittevorming? Bedoel je misschien de hitte die vroeger (vorige eeuw) werd opgewekt door te arm afgestelde installaties? Dat kwam door de ondeskundigheid van de inbouwer. Een te schraal lopende benzinemotor wordt ook te heet.

Moderne computergestuurde installaties hebben daar geen last van omdat de samenstelling van het mengsel continuewordt bijgeregeld door het standaard motormanagementsysteem.
Plaats reactie

Terug naar “S80”