LPG3 ja of nee?

Plaats reactie
Gman0909
Starter

Hallo, ik heb reeds meerdere berichten gelezen over het wel of niet installeren van een LPG tank. Maar veel van die berichten zijn redelijk gedateerd dus misschien via deze weg wat nieuwe leven in blazen. Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van een ieder die een LPG heeft laten installeren of er al mee rijdt.
Ik ben dus sinds een paar weken eigen aar van een XC90 T6 uit 2004 ( 160k km)en ja, ik ben redelijk geschrokken van het verbruik, was iets te optimistisch denk ik toen ik de auto aanschafte. Overweeg nu sterk om een LPG te laten inbouwen dus alle advies, tips/trics en 'do's & dont's ‘ zijn meer dan welkom! Alvast veel dank als je de moeite neemt om te reageren.

Ps heb ook een gerucht gehoord dat als je de auto laat chippen dat hij dan ook zuiniger gaat rijden? Of is dat een fabeltje?
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Als je hetzelfde blijft rijden, kan de auto zuiniger worden. Maar ervaring leert dat het in de praktijk tegen valt. En er zijn weinig bedrijven die de T6 willen chippen, de bak kan het gewoon niet aan
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gman0909
Starter

Dank walter!
Ramon&Ramon
7th Gear member

Keer uit laten lezen?

Dit staat in het verkeerde topic vrees ik.. :)
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Met 270pk trekken aan een auto van meer dan 2000 kg, dat kost wat... LPG is een optie. Mijn vorige S80 T6 liep er prima op. Goede ervaring met http://www.vogelsautogas.nl/ in Son (bij Eindhoven).
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gman0909
Starter

Maar ben nog wel benieuwd of deze motor het goed doet of blijft doen op een LPG? Benieuwd naar ervaringen van andere (T6) XC90 rijders
mad2000
2nd Gear member

Als je hetzelfde blijft rijden, kan de auto zuiniger worden. Maar ervaring leert dat het in de praktijk tegen valt. En er zijn weinig bedrijven die de T6 willen chippen, de bak kan het gewoon niet aan
Van horen zeggen of praktijk ervaringen?
Ik zou zeggen... beetje overdreven.

De GM 4T65 transmissie is niet de beste maar zo slecht als iedereen altijd hier zegt is hij ook niet.
Hij kan 380Nm torque hebben en dat is wat de 2.9T6 maximaal zal leveren. (Al bij 1800 toeren beschikbaar).

Als je hem laat chiptunen bij een goede tuner zoals Volvotune dan kun je er max 50Nm bij krijgen... samen met zo'n 45pk.
Dus je bak krijgt maar heel beperkt extra newtonmeters voor zijn kiezen. De extra pk's komen bij hoge(re) toerentallen vrij.

Is je bak en oliekoeler in orde.... zit er schone olie in.
Dan hoef je niet direct bang te zijn dat je de boel kapot draait.... als je net zo rijd als voorheen dan gaat je bak niet sneller stuk.

Vraag advies aan volvotune zou ik je adviseren.
Overigens is een " kapotte" bak zelden echt helemaal stuk. Meestal is het hydraulische schakelblok versleten.
Koop niet te snel een andere bak..... de dealer zegt dat erg vaak! Maar ik heb al een hele riedel GM automaten gereden en allemaal zijn ze prima te reviseren.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gman0909
Starter

Dank voor je heldere anwtoord. Ik ga de auto ook niet chippen. Overweeg dus wel LPG te installeren. Heel benieuwd dus naar de ervaringen van anderen
Ramon&Ramon
7th Gear member

Gman0909 schreef: Dank voor je heldere anwtoord. Ik ga de auto ook niet chippen. Overweeg dus wel LPG te installeren. Heel benieuwd dus naar de ervaringen van anderen
Kost tussen de 2000 en 2500 euro, lpg
Gman0909
Starter

okday dank je! maar op LPG verder geen problemen met bv motor etc?
marlonhaumersen
1st Gear member

Hallo,

over de ervaringen met een T6 op LPG kan ik helaas niet veel zeggen, maar ik rijd sinds bijna een jaar ook in een XC90, maar dan een v8. Toen ik m kocht heb ik gelijk lpg in laten bouwen. dat kosste toen meen ik 2600 .het gaat hierbij om een systeem van prins met electromnische klepsmering. motor loopt er prima op. inmiddels bijna 20000 kilometer ermee gereden. alleen af en toe vloeistof bijvullen. ik heb destijds bewust voor een systeem van prins gekozen omdat er met een ander systeem, vialle, wel een ( volgens verschillende inbouwers ) technologisch beter systeem geleverd kon worden, maar ook een kleinere tank. ik wilde de tank op de plek van het reservewiel endus was de ruimte beperkt. ook wilde ik een realistische actieradius. ( 400km ) met het vloeibare injectie systeem van vialle zou er weliswaar geen vermogens verlies optreden, maar zit je wel vast aan een pomp in de tank, die dus de inhoud ervan beperkt.
met het huidige systeem haal ik gemiddeld 1 op 7 op lpg.
wat ik in elk geval zou doen, is om verschillende lpg inbouwers te bellen of te mailen met het verzoek om een offerte welke ervaringen zij hebben met deze motor.

hoop dat je hier wat aan hebt

groeten
Marlon
XC90 V8 Executive LPG/G3 2006
Citroen C5 1.8 LPG/G3 Ligne Prestige
Citroen Xantia 2.0 LPG
Gman0909
Starter

Dank MArlon! Hier heb ik al heel veel aan!

Super
RogerO
2nd Gear member

Net als Marion heb ik mijn XC90 direct na aankoop laten voorzien van een LPG installatie. Het betreft hier ook een V8 die ik met name ook om de actieradius heb laten voorzien van een Prins installatie. Ik haal hier ca. 440 km met een tank (als tenminste niet alle paarden worden aangesproken :D . Tank is onderbouw van 76 liter bruto op de plaats van het reservewiel (welk er bij een V8 niet onder zit, maar dat ter zijde.) Na aanvankelijk problemen welke voornamelijk veroorzaakt werden door een verkeerde inbouw, loopt de motor nu goed op LPG. Ik heb momenteel ca 40.000 km op LPG gereden. Let wel het betreft hier een totaal andere motor (Yamaha) dan de T6 (Volvo).

In het verleden heb ik ook een V90 gereden voorzien van een B6304, feitelijk een voorloper van o.a. een T6. Met deze auto heb ik ca. 200.000 km vrijwel zonder problemen op LPG gereden. Beide auto's ook met een caravan van 1600 kg. In principe kan het dus. Nu zijn dit beide wel atmosferische motoren en een T6 is voorzien van turbo's. Maar het lijkt me dat dat verder geen probleem hoeft te zijn.

Advies is wel om wel navraag bij diverse inbouwers te doen en dan vooral niet alleen op de prijs te letten. Daadwerkelijke ervaring van de inbouwen met jouw type motor/auto zou voor mij veel meer doorslaggevend zijn.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Gman0909
Starter

Heel veel dank Roger!!

Ik houd mij graag aanbevolen voor goede en ervaren LGP inbouwers, bij voorkeur regio Amsterdam/ Haarlem

Dank nogmaals
Geert
marlonhaumersen
1st Gear member

Ik heb erg goede ervaringen met Mesman in Son. Ik weet het, is een eind rijden maar ze weten wel wat ze doen daar. ( is nog verder rijden uit groningen ... )

Groeten,

Marlon
XC90 V8 Executive LPG/G3 2006
Citroen C5 1.8 LPG/G3 Ligne Prestige
Citroen Xantia 2.0 LPG
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”