Goedenavond,
Welke olie zouden jullie adviseren in een v70 d5 uit 2006 met roetfilter?
Er zit nu in vw 506.00/506.01. Mag er ook 507.00 of te wel longlife 3 in plaats van longlife 2? Na mijn mening wel, wat vinden jullie?
Grt Tom
Welke olie specificatie
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21424
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
De eerste gedachte is om dat te gebruiken wat Volvo adviseert. En als de genoemde oliesoorten hieraan voldoen zie ik geen bezwaar. Maar gooi geen verschillende soorten door elkaar.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
5w30 is de meest gebruikte en kan in jouw auto gebruikt worden. Het is echter alleen maar een waarde voor de dunvloeibaarheid van de olie bij lage en hoge temperatuur. Belangrijker nog dan de viscositeit is de kwaliteit van de olie. Kies voor een volsynthetische dan zit je eigenlijk altijd goed.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Het is bij jouw D5 vooral van belang (naar ik weet vooral ivm het roerfilter) dat er olie in zit/gaat die voldoet aan de ACEA A5/B5 kwalificatie, de viscositeit mag volgens Volvo 0w30 of 5W30 zijn. Zo heb ik dat o.a. vernomen van de werkplaatschef bij mijn dealer.
Voor zover ik, na kort googlen begrijp, wordt de 506.00/506.01/507.00 aanduiding vooral voor VAG (VW/Audi) en BMW. Maar belangrijker, daarbij vind ik ook dat de Longlife III 507.00 een ACEA A4/B4, ACEA C3 olie is en die zou dus ik dus niet in de D5 doen.
Voor zover ik, na kort googlen begrijp, wordt de 506.00/506.01/507.00 aanduiding vooral voor VAG (VW/Audi) en BMW. Maar belangrijker, daarbij vind ik ook dat de Longlife III 507.00 een ACEA A4/B4, ACEA C3 olie is en die zou dus ik dus niet in de D5 doen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Naast het feit dat ik in Vida geen "roerfilter" kon ontdekken, sorry, grapje, heeft het olie-issue geen enkel raakvlak met het roetfilter. Zegt mijn hoogleraar Volvo-oloog sinds 35 jaar werkplaatsmeester.Jers3n schreef: Het is bij jouw D5 vooral van belang (naar ik weet vooral ivm het roerfilter) dat er olie in zit/gaat die voldoet aan de ACEA A5/B5 kwalificatie, de viscositeit mag volgens Volvo 0w30 of 5W30 zijn. Zo heb ik dat o.a. vernomen van de werkplaatschef bij mijn dealer.
Voor zover ik, na kort googlen begrijp, wordt de 506.00/506.01/507.00 aanduiding vooral voor VAG (VW/Audi) en BMW. Maar belangrijker, daarbij vind ik ook dat de Longlife III 507.00 een ACEA A4/B4, ACEA C3 olie is en die zou dus ik dus niet in de D5 doen.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Wellicht wel met de na-inspuiting voor cq wijze van plaatsvinden van het regeneratieproces van het affabriek roetfilter?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
Werkplaatsmeester dan maar ff naar een opfriscursus sturen na 35 jaarJosW schreef:Naast het feit dat ik in Vida geen "roerfilter" kon ontdekken, sorry, grapje, heeft het olie-issue geen enkel raakvlak met het roetfilter. Zegt mijn hoogleraar Volvo-oloog sinds 35 jaar werkplaatsmeester.Jers3n schreef: Het is bij jouw D5 vooral van belang (naar ik weet vooral ivm het roerfilter) dat er olie in zit/gaat die voldoet aan de ACEA A5/B5 kwalificatie, de viscositeit mag volgens Volvo 0w30 of 5W30 zijn. Zo heb ik dat o.a. vernomen van de werkplaatschef bij mijn dealer.
Voor zover ik, na kort googlen begrijp, wordt de 506.00/506.01/507.00 aanduiding vooral voor VAG (VW/Audi) en BMW. Maar belangrijker, daarbij vind ik ook dat de Longlife III 507.00 een ACEA A4/B4, ACEA C3 olie is en die zou dus ik dus niet in de D5 doen.

Wel degelijk dat de ACEA Bx/Ax|C|E indicatoren zijn voor katalysatoren en roetfilters (uitlaatgas naverbrandings apparaten) omdat deze aangeven in hoeverre de rest vervuiling in de gebruikte olie zoals zwavel /sulfaten / fosfor schadelijk kan zijn voor deze componenten van jouw auto in combinatie met viscociteit en bedrijfs temperatuur van de motor. Maar denk eraan dat wanneer je afwijkt van olie die er altijd al is ingegaan door jou of de vorige eigenaar kan eventueel ook sludge e.d los komen door de reinigende werking van de nieuwe gebruikte olie. (dat gebeurt wanneer van, ik noem dat " sla olie "

Lees het zelf nog even na:
http://www.slumpoil.nl/library/media/Sl ... 20kwal.pdf
http://www.tribolex.nl/acea.html
http://www.oilspecifications.org/acea.php
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
Oh ik zou voor de 5w30 gaan en niet de 0w30 zowieso ivm de beschikbaarheid langs de weg (tankstations) mocht je ergens een liter willen bijgooien en deze pasage is denk ik ook wel belangrijk voor jouw motor:
Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.
Tenzij jij ergens een gele sticker hebt onder de motor hood waarin 0w30 staat: (ik denk we wonen niet in zweden kan 5w30 toch prima)
dan kom je bijvoorbeeld uit deze:
http://www.olietekoop.nl/olie/product/96
of
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html
Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.
Tenzij jij ergens een gele sticker hebt onder de motor hood waarin 0w30 staat: (ik denk we wonen niet in zweden kan 5w30 toch prima)
dan kom je bijvoorbeeld uit deze:
http://www.olietekoop.nl/olie/product/96
of
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32
Nou das je antwoord, de viscociteit 0w30 of 5w30 maakt niet zoveel uit de A5/B5 zou ik wel aanhouden. Met name de 0w30 zorgt bij lage tempraturen en korte ritjes voor minder brandstof verbruik.volvod5 schreef: Op witte sticker staat acea a5/B5 sea 0w-30
De Ax Bx Cx zijn van belang voor de vervuiling van naverbrandingscomponenten zoals DPF(=Diesel partikel Filter) KAT en Turbo's.http://www.oldtimerautosite.nl/alles_over_motorolie.htm
Motorolie heeft nog meer taken dan het smeren alleen. Het moet verbrandingsresten en condens absorberen, zuren neutraliseren, geluid dempen en hitte en vuildeeltjes afvoeren. En hoe dunner de olie is, hoe sneller de olie wordt rondgepompt en hoe meer vuil en warmte er kan worden afgevoerd. Een ander voordeel is dat dunne olie minder wrijvingsverliezen geeft dan dikke olie. Dunne olie geeft dus een lager brandstofverbruik, vandaar dat motorfabrikanten daar steeds vaker voor kiezen.
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Gooi er nu gewoon de olie in die op de sticker staat. Ze zetten het er niet voor niets op.
Er zijn hier al zo veel discussies over geweest. De juiste viscositeit is bij deze motor heel erg belangrijk. Met name voor de hele dunne oliekanaaltjes bij de klepstoters.
Ik heb contact met diverse werkplaats chefs bij Volvo en ze zeggen allemaal hetzelfde. Dat die viscositeit erg belangrijk is voor de slijtage.
De ene motor is de andere niet.
Er zijn hier al zo veel discussies over geweest. De juiste viscositeit is bij deze motor heel erg belangrijk. Met name voor de hele dunne oliekanaaltjes bij de klepstoters.
Ik heb contact met diverse werkplaats chefs bij Volvo en ze zeggen allemaal hetzelfde. Dat die viscositeit erg belangrijk is voor de slijtage.
De ene motor is de andere niet.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Juist bij (veel) korte stukjes niet voor de 5W30 maar voor de 0W30 gaan!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Wordt met name geadviseerd voor lesauto's.Oceanracer schreef: Juist bij (veel) korte stukjes niet voor de 5W30 maar voor de 0W30 gaan!

p.s. Dochterlief is nog steeds niet enthousiast. Je weet wat ik bedoel. Komt goed, geduld is een schone zaak.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Haha, nou die hebben maar 1 koude start per dag en worden behoedzaam warm gereden door een professional.
En verder, wat in het het vat zit, verzuurt niet. Bovendien, geen betere motivatie dan intrinsieke motivatie, dus we wachten gewoon af...

En verder, wat in het het vat zit, verzuurt niet. Bovendien, geen betere motivatie dan intrinsieke motivatie, dus we wachten gewoon af...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Dat intrinsieke zou wel eens extrinsiek kunnen worden. Mijn geduld is niet oneindig en op termijn heeft ze geen OV-jaarkaart meer. Dan ontstaat er vervolgens een vervoersprobleem wat haar over de streep zou moeten trekken. Vandaar extrinsiek.Oceanracer schreef: Haha, nou die hebben maar 1 koude start per dag en worden behoedzaam warm gereden door een professional.![]()
En verder, wat in het het vat zit, verzuurt niet. Bovendien, geen betere motivatie dan intrinsieke motivatie, dus we wachten gewoon af...
Ik realiseer me ook dat dit forum niet bedoeld is voor dit soort berichten. Wat mij betreft verder on-topic.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Dit verhaal over olie specificatie triggerde me: mijn garage had bij de vorige beurt gezegd dat ik het oliepijl in de gaten moet houden.
Nou ben ik dat behoorlijk vergeten, maar getriggerd door dit verhaal, toch maar even gekeken. Oliepeil hardstikke laag!!!! Te laag, dus heb gelijk olie besteld.
Over het bijvullen een vraag: Hoe vaak vullen jullie olie bij? Garage had het over om de 1000km een liter. Ik vind dat erg veel! Dat zou per tank een litertje olie erbij doen betekenen. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb een V70D5 uit 2003 met retrofit roetfilter.
Nou ben ik dat behoorlijk vergeten, maar getriggerd door dit verhaal, toch maar even gekeken. Oliepeil hardstikke laag!!!! Te laag, dus heb gelijk olie besteld.
Over het bijvullen een vraag: Hoe vaak vullen jullie olie bij? Garage had het over om de 1000km een liter. Ik vind dat erg veel! Dat zou per tank een litertje olie erbij doen betekenen. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb een V70D5 uit 2003 met retrofit roetfilter.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als je te vaak moet bijvullen zit er wellicht te dunne olie in je blok. Ik vul hooguit 1 liter olie bij tussen de intervallen van 15.000 km.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Hoe bedoel je die vraag exact? Hoeveel en hoe vaak hangt natuurlijk af wat er daadwerkelijk verbruikt wordt, zeker nu na't bijvullen even wat vaker checken om dat te weten te komen. Daarnaast vul je uiteraard nooit meer bij dan het max op de peilstok, waarbij de hoeveelheid bij te vullen olie tussen min en max in het instructieboekje te vinden is.Buurtje schreef:......
Over het bijvullen een vraag: Hoe vaak vullen jullie olie bij? Garage had het over om de 1000km een liter. Ik vind dat erg veel! Dat zou per tank een litertje olie erbij doen betekenen. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb een V70D5 uit 2003 met retrofit roetfilter.
Naar ik begrijp is het bij de euro4 D5 beter om het midden aan te houden, maar dat kan bij jouw '03 D5 wellicht anders zijn. Retrofit roetfilter staat nl geheel op zichzelf, en heeft geen mogelijke invloed op oliepeil.
Ik hoef nooit bij te vullen tussen twee beurten (20.000-23.000km), het peil is 'altijd' ongeveer in het midden en check het eens in de 1 à 2 maanden (en bv ook voor vertek bij lange vakantie ritten).
Mbt de hoeveelheid olieverbruik per km's, in de autobranche wordt/werd een verbruik van 1L per 1000 km nog als acceptabel beschouwt, dat heb ik tenminste altijd begrepen. Maar dat is natuurlijk een erg algemeen regel, voor een oldtimer wellicht niet eens verkeerd, maar bij een nieuwe(re) auto m.i. niet echt goed, maar nog niet perse problematisch of reden voor ingrijpen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue