Witte damp wolk rook bij optrekken -> toch grijszwart-> OPGELOST!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Mijn V70 D5 gaf een tijdje geleden te kennen dat er iets mis was: steeds meer zwarte rook bij optrekken. Vandaar de EGR klep volledig gedemonteerd en schoongemaakt. Leuke sleutelklus en het resultaat was goed: na schoonmaken van de vrijwel vastgekoekte EGR klep (een soort ventiel) is de zwarte rook weer onder controle, zoals normaal bij een optrekkende D5.

Maar nu ik wat vaker in de spiegel kijk (om te zien of de auto nog steeds niet zwart rookt bij optrekken) valt me op dat er nu juist witte damp zichtbaar is bij optrekken. Alleen tijdens het eerste stukje van echt optrekken, daarna gedraagt de uitlaat zich weer keurig. Vervelende is wel dat ik achter me dan een soort van witte dampwolk op de weg zie liggen (zeker met koplampen of een laaghangende zon die er van achter doorheen schijnt) waar auto's achter me echt doorheen rijden. Lijkt me dus geen waterdamp; die zou veel sneller verdwijnen. Eerder het gevolg van problemen met een injector of met de brandstofpomp, maar zeker weten doe ik het niet.

Het vermogen van de auto is zoals het al jaren is: heerlijk. Wel heb ik het idee dat de auto heel soms even kort inhoudt bij normaal optrekken, om daarna weer goed op te pakken. Injectoren zijn origineel, bij na 400.000 km gelopen. Brandstofverbruik was onlangs bij een keer tanken opeens beduidend hoger (70 liter op 1000km, waar ik normaal altijd 60 liter op 1000km tank), maar de afgelopen tank was het weer in orde. Misschien een paar keer wat harder gereden, juist om te zien of die rook er nog was.

Iemand soortgelijke ervaringen? Anders binnenkort nog maar eens langs bij de dealer, maar het vervelende is dat er daar ook vooral naar de waardes op de computer wordt gekeken, en die gaven eerder dus ook geen problemen aan met het zwarte roken (zelfs niet bij de roetmeting, terwijl er tijdens het optrekken genoeg zwarte rook uit de uitlaat kwam om koplampen automatisch aan te laten gaan).
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Injectors maar eens op de testbank zetten
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Andere oorzaak kan het haast niet zijn. Het zit hem in elk geval in de verbranding maar......wat zou kunnen, de auto krijgt nu weer lucht, mogelijk moet het zaakje even wenten aan de hoeveelheid lucht nu. Geen paniek en als het niet erger wordt, niks aan doen.
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

V70/2.4D/2003 schreef: Andere oorzaak kan het haast niet zijn. Het zit hem in elk geval in de verbranding maar......wat zou kunnen, de auto krijgt nu weer lucht, mogelijk moet het zaakje even wenten aan de hoeveelheid lucht nu. Geen paniek en als het niet erger wordt, niks aan doen.
Da's dan wel weer een positieve insteek 8-) Inmiddels zo'n 2.000 km kunnen wennen (twee keer tanken), maar het zou natuurlijk wel een aardige verklaring zijn voor het hogere brandstofverbruik tijdens de eerste tank... Nog maar even aanzien dan, en anders inderdaad naar de testbank met die verstuivers (of de financiële knoop door hakken en na negen jaar en 230.000 zelf gereden prettige kilometers in deze V70 een waardig vervanger zoeken).
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Eerst even aankijken en niet te snel iets anders. Dat kost een bak poen en vraagt, na aanschaf, toch enige verwerkingstijd want je hebt met deze wel een sloot kilometers gereden en dat schept een band. En met deze kun je bijna alles nog zelf doen, ga je voor een NN is het met olie- en filterwissel wel afgelopen. Die dingen moeten voor bijna alles aan de computer
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

V70/2.4D/2003 schreef: Eerst even aankijken en niet te snel iets anders. Dat kost een bak poen en vraagt, na aanschaf, toch enige verwerkingstijd want je hebt met deze wel een sloot kilometers gereden en dat schept een band. En met deze kun je bijna alles nog zelf doen, ga je voor een NN is het met olie- en filterwissel wel afgelopen. Die dingen moeten voor bijna alles aan de computer
Ik weet het, ik weet het. 't Is niet voor niets dat ik er moeite mee heb. Zoveel gereden, zoveel verhalen, dat schept inderdaad een band.
Maar bijna 400.000km is de moeite, ook voor een Volvo. En het is altijd de vraag wanneer je afscheid moet nemen, zeker wanneer je voor je werk sterk afhankelijk bent van de betrouwbaarheid van de auto. Tot op heden geen problemen, maar dat hou ik ook graag zo.
Eerst nog maar eens naar de vier ton, dan zie ik dan wel weer verder (en toch knaagt het een beetje... hij zal me toch niet laten staan op een dag? En dan natuurlijk net bij een grote opdracht, of op een berg in Oostenrijk)
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Als het gebeurd.....dan is het niet anders. Ik ken iemand die had een 2000 V70 2.5D. Auto had een half miljoen gelopen maar was optisch en technisch perfect. Die kwam op een mooie dag bij een handelaar die zei: "Leuk dat je er bent, wil je die auto verkopen?". Bleek er net een Fransoos op het terrein te lopen die zo'n auto zocht en dus werd er zaken gedaan. Kilometers zegt niets voor die dingen, kijk maar eens op autoscout.NL. ga je nog van schrikken wat ze voor die dingen vragen.
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29548
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ach, een V70 is niet zo maar defect, meestal is er een reparatie mogelijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Inmiddels nog wat rondgekeken op het internet en daarbij kwam ik een andere Volvo rijder tegen die er in eerste instantie ook heilig van overtuigd was dat er witte rook bleef 'liggen' op straat, maar dat dit uiteindelijk toch grijszwarte rook bleek te zijn. Ook op YouTube wat beeld gevonden van rook die als grijszwart uit de uitlaat komt bij het optrekken, op straat blijft liggen en achteruit kijkend al snel als wit oogt, zeker in koplampen van andere auto's of met laaghangende zon.

Dit, opgeteld bij een gesprekje met Dennis die gezien de omschrijving toch het meeste dacht aan een beginnend lekke intercooler, én het feit dat er inderdaad wat vervorming van de intercooler aanwezig is aan de onderzijde inclusief wat bijbehorende vettigheid, leid er toe dat ik binnenkort ga beginnen met het vervangen van de intercooler. Volgens mij moet het dan weer helemaal in orde zijn, klaar voor het vrijwel rookvrij passeren van de 400.000 km grens.

Het feit dat ik nog weinig merk van een lekke intercooler (geen vermogensverlies oid, alleen wat roken bij optrekken) ligt volgens Dennis aan het feit dat ik een nog vrij 'domme' Volvo heb (Euro 3) die wat minder metingen uitvoert, zodat deze niet in noodloop gaat oid wanneer er ergens een lekje zit. In plaats daarvan stampt deze D5 gewoon wat harder door en vliegt het geheel vrolijk verder.

Wat een fijne auto is het toch 8-)
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Ik had bij 300.000km lekkende verstuivers, iets meer room, maar meer merkbaar aan een wat "bonkerige" loop
en minder soeplesse bij koude motor.
Mocht je ze moeten vervangen ga dan winkelen bij Rima in Druten, originele, nieuw, voor 125 euro p/st, daar waar Bosch
rond de 250 euro zit.
Onze auto loopt weer als nieuw.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Vandaag de intercooler vervangen. Had liggend onder de auto al gezien dat deze wat krom geworden leek en wat olie lekte, maar toch spannend of het werkelijk daarin te vinden was.
Vorige week alvast een nieuwe intercooler besteld (108,- incl. verzenden) en vandaag de sleutelspullen gepakt en aan de slag gegaan. Vrij eenvoudig sleutelwerk. Gewoon van alles losmaken (bumper, dat zwarte metalen ding dat boven de radiator langs zit, wat plasticwerk en de zware metalen bumperbalk) en de intercooler kon tussen de airco condensor en de radiateur vandaan gehaald worden. Bleek een oliebende met opgezwollen/opgeblazen koelkanalen aan de onderzijde. Een van beide aansluitingen dichthouden, in de andere blazen: vrijwel geen enkele tegendruk, de lucht sist er met gemak uit.
Nieuwe intercooler geplaatst (imitatie maar past perfect), alles weer opgebouwd en een uur of vier na het begin van de klus stond de auto er weer bij of er niets gebeurd was en was al het gereedschap weer opgeruimd.

En dan de proefrit. Warmrijden, snelweg op in het donker en kunnen constateren dat er met koplampen van achterop nog altijd wel wat rook zichtbaar is, maar dat hoort bij een diesel.
Wat ik vooral heb kunnen constateren is het verschil in vermogen bij het optrekken! Onvoorstelbaar hoe vlot de auto van zijn plaats komt, versnelt van 80 naar 120 etc. Dat me dat niet is opgevallen, dat verlies aan vermogen in de loop der tijd! De auto is als herboren; gas geven om een vrachtwagen in te halen is weer net zo gevaarlijk als toen ik de auto voor het eerst reed: eerst naar links gaan en dan pas gas geven 8-)
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”