Hallo iedereen, nieuw hier op het forum en direct een bericht met veel vragen. Kon niet een voorsteltopic vinden dus heb ik me nog niet netjes voorgesteld. Ik ben voornemens een Volvo V70 te gaan kopen. Nu is mij geadviseerd om een D3 of D5 te kopen aangezien ik tussen de 40 en 50.000 kilometer per jaar rijdt. Zat zelf ook te denken aan een LPG auto met een 2.5 motor. Ik wil sowieso een automaat. Het zal waarschijnlijk een 2011 model worden.
Waar moet ik op letten bij de aankoop. Wat zijn de onderhoudsintervallen bijvoorbeeld en wanneer moet de distributieriem vervangen worden. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Waar op letten bij de aankoop van een V70 D3
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28584
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom.
Als je 30k tot 50 k kilometers per jaar gaat rijden is een D5 wel een hele fijne motorkeus. De onderhoudsintervallen kan je bij de dealer opvragen, vroeger kon dat ook op de site van Volvo.
Als je 30k tot 50 k kilometers per jaar gaat rijden is een D5 wel een hele fijne motorkeus. De onderhoudsintervallen kan je bij de dealer opvragen, vroeger kon dat ook op de site van Volvo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Zeker voor de diesel gaan! Waar je op moet letten?
De automaat ten eerste, de geartronic is niet het fijnste spul, dus verwacht daar geen wonderen van. Is overigens niet veel anders dan zn concurenten zoals audi met zn multitronic. Alleen ZF in jaguar en bmw zijn beter bedeeld.
Qua blok, even goed voelen of bij rustig rijden de auto schokt, kan vervuilde/defecte egr zijn, of auto gaat regeneren, maar bij dit laatste zal je zien dta het verbruik op loopt. En natuurlijk kijken of de olie regelmatig is ververst middels het boekje.
Verder hebben sommige niveauregeling, handig systeem, maar kostbaar als er wat mee is. Je merkt het vooral als na een stukje rijden de auto niet omhoog gaat of wegligging wat anders aanvoelt.
Verder is de d3 een prima blok, maar heeft hij wel veel kilometers maken nodig om schoon te blijven zoals alle diesels en dat zit bij jou wel goed.
En bij een volvodealer een aankoopkeuring laten doen. Voor dat kleine bedrag koop je enige mate van zekerheid mbt de staat van de voiture.
Dus ga eens proefrijden zou ik zeggen!
De automaat ten eerste, de geartronic is niet het fijnste spul, dus verwacht daar geen wonderen van. Is overigens niet veel anders dan zn concurenten zoals audi met zn multitronic. Alleen ZF in jaguar en bmw zijn beter bedeeld.
Qua blok, even goed voelen of bij rustig rijden de auto schokt, kan vervuilde/defecte egr zijn, of auto gaat regeneren, maar bij dit laatste zal je zien dta het verbruik op loopt. En natuurlijk kijken of de olie regelmatig is ververst middels het boekje.
Verder hebben sommige niveauregeling, handig systeem, maar kostbaar als er wat mee is. Je merkt het vooral als na een stukje rijden de auto niet omhoog gaat of wegligging wat anders aanvoelt.
Verder is de d3 een prima blok, maar heeft hij wel veel kilometers maken nodig om schoon te blijven zoals alle diesels en dat zit bij jou wel goed.
En bij een volvodealer een aankoopkeuring laten doen. Voor dat kleine bedrag koop je enige mate van zekerheid mbt de staat van de voiture.
Dus ga eens proefrijden zou ik zeggen!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De D3 is een 2 ltr met 5 cilinders, de D5 is een 2.4 ltr met 5 cilinders. In het hart zijn het dezelfde motoren, de D3 is feitelijk een "verkleinde" D5.
Wil je zuinig met diesel omgaan, dan begin je met een D3. Wil je een zwaardere motor maar toch zuinig (wat is zuinig) ga dan zoeken naar een 2.4D type. Is feitelijk de 185 pk D5 maar op,de software aangepast, daardoor 175 pk en zuiniger dan de 185 pk.
En voor de rest, aankoopkeuring door een dealer laten doen, geen automaat maar een handbak en tot slot:
Gas is om op te koken, Volvomotoren van na 2000 lusten geen gas en daar staat in dit forum genoeg over te lezen.
Wil je zuinig met diesel omgaan, dan begin je met een D3. Wil je een zwaardere motor maar toch zuinig (wat is zuinig) ga dan zoeken naar een 2.4D type. Is feitelijk de 185 pk D5 maar op,de software aangepast, daardoor 175 pk en zuiniger dan de 185 pk.
En voor de rest, aankoopkeuring door een dealer laten doen, geen automaat maar een handbak en tot slot:
Gas is om op te koken, Volvomotoren van na 2000 lusten geen gas en daar staat in dit forum genoeg over te lezen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
heb zelf een D3 gekocht met 157000 op de teller. Inmiddels 230000.
Bij 180000 distributie en grote beurt.
Geartronic rijdt heerlijk rustig. Heb wel laten blushen bij Gerie Slot
Bij 180000 distributie en grote beurt.
Geartronic rijdt heerlijk rustig. Heb wel laten blushen bij Gerie Slot
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20993
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ehhh. Gas is om je huis te verwarmen! Koken doe je maar op een houtvuurtje.V70/2.4D/2003 schreef: ...
Gas is om op te koken, Volvomotoren van na 2000 lusten geen gas en daar staat in dit forum genoeg over te lezen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27001
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Meeste advies is om de 80.000 - 100.000 km
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Vanmiddag proef gereden in een D3 en wat rijdt dat heerlijk. We hebben gereden met een bjr 2012 2.0 D3 5-CIL 120kW/163pk Aut6 Limited CLIMA + DAKSPOILER + NAVI SENSUS + LEER + TREKHAAK + STOELVERWARMING + EL.KLEP!! (Sorry ff knippen en plakken). Is dit de geartronic automaat? En zo ja is het met een stand van 169.000 aan te raden om dan te flushen en zo ja wat kost dat dan?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27001
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit is een geartronic en ja ik zou het aanraden om te flushen.
Kosten hangen er een beetje vanaf waar je het laat doen.
Kosten hangen er een beetje vanaf waar je het laat doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
V70/2.4D/2003 schreef: ...
Gas is om op te koken, Volvomotoren van na 2000 lusten geen gas en daar staat in dit forum genoeg over te lezen.
eh.... ik rij een V70 van 2004..............op gas.........
welke halve gare heeft jou voorgelicht over gas in volvo???
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
ik heb de geartronic bij Gerie Slot laten doen voor ik dacht 360 euro.
Kwam zwarte olie uit. Wist niet wat de geschiedenis qua trekhaak was van deze auto.
Kwam zwarte olie uit. Wist niet wat de geschiedenis qua trekhaak was van deze auto.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Bart Simpson, de enige echte wel te verstaan met voldoende kennis van zaken.evert65 schreef:V70/2.4D/2003 schreef: ...
Gas is om op te koken, Volvomotoren van na 2000 lusten geen gas en daar staat in dit forum genoeg over te lezen.
eh.... ik rij een V70 van 2004..............op gas.........
welke halve gare heeft jou voorgelicht over gas in volvo???
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Onze C70 D3 MY11 tikt nu de 61000km aan en tot nu toe alleen kromme remschijven gehad, deze zijn met een gedeelde coulance van de dealer vervangen, verder probleemloze auto.
De D3 is een enkele turbo, de D5 is twin turbo, de D5 rijdt minder brutaal, meer smeuigheid.
De D3 is een enkele turbo, de D5 is twin turbo, de D5 rijdt minder brutaal, meer smeuigheid.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Iedereen bedankt voor de info. Inmiddels is er een koop gesloten. Zal de auto in een nieuw topic voor gaan stellen.
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
- Locatie: Zug, Zwitserland
- Contacteer:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
- Locatie: Thuis ;-)
- Contacteer:
Hallo,
ik heb nu sinds een jaar een V70 D3 en verbruik op zijn Belgisch uitgedrukt 6,4l (stad 90 % rest snelweg )
Daarvoor had ik een S60 2.4D en die kwam een liter zuiniger uit. (het verbruik van de 2.4D is van km 1 tot km 298.000 hetzelfde gebleven.)
Nooit enig probleem mee gehad dat aan de auto zelf toe te schrijven was.
Beide handgeschakeld.
Koppel van beide wagens is totaal anders.
Persoonlijk had ik liever de 2.4D. Kon in een lager toerental zeer goed uit de voeten.
Maar de D3 rijdt ook leuk. Onlangs nog van Apt, voorbij de Mont Ventoux, naar Leuven zonder te tanken. Met twee fietsen op de trekhaak.
ik heb nu sinds een jaar een V70 D3 en verbruik op zijn Belgisch uitgedrukt 6,4l (stad 90 % rest snelweg )
Daarvoor had ik een S60 2.4D en die kwam een liter zuiniger uit. (het verbruik van de 2.4D is van km 1 tot km 298.000 hetzelfde gebleven.)
Nooit enig probleem mee gehad dat aan de auto zelf toe te schrijven was.
Beide handgeschakeld.
Koppel van beide wagens is totaal anders.
Persoonlijk had ik liever de 2.4D. Kon in een lager toerental zeer goed uit de voeten.
Maar de D3 rijdt ook leuk. Onlangs nog van Apt, voorbij de Mont Ventoux, naar Leuven zonder te tanken. Met twee fietsen op de trekhaak.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Tja de D3 is "slechts" een 2.0 en de 24D is een 2.4, de powerband van de D3 is een stuk beperkter dan de 24D, zeker met een handbak is het regelmatic schakelen geblazen, met een automaat heb je daar geen last van.
Dit was de reden dat ik vermelde dat de D3 AWD, D4 AWD of D5 AWD een stuk smeuiger rijden dan de D3.
Dit was de reden dat ik vermelde dat de D3 AWD, D4 AWD of D5 AWD een stuk smeuiger rijden dan de D3.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Vergeet niet dat andere verhoudingen van de versnellingen ook een andere indruk van een motor geven.
Volgens caravantrekker.nl:
V70 2.4D 2008 handbak, 90 kmh in 4: 2531rpm; in 5: 1958rpm
V70 D3 2011 handbak, 90 kmh in 4: 2251rpm; in 5: 1752rpm
De D3 heeft dus langere overbrengingen en zal dus waarschijnlijk wat luier aanvoelen, met name bij lage toerentallen.
Volgens caravantrekker.nl:
V70 2.4D 2008 handbak, 90 kmh in 4: 2531rpm; in 5: 1958rpm
V70 D3 2011 handbak, 90 kmh in 4: 2251rpm; in 5: 1752rpm
De D3 heeft dus langere overbrengingen en zal dus waarschijnlijk wat luier aanvoelen, met name bij lage toerentallen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer