Check engine light V40 D2 VEA
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Bij mij kwam de schildpad 1 keer kijken. Terwijl ik voor een stoplicht stond te wachten met de motor uit (door start/stop systeem). Een paar seconden daarna sprong de motor aan en was de schildpad verdwenen. Hopelijk blijft dat, al moet ik wel zeggen dat ik de D4 erg lui rij (vaak onder de 1500 rpm). Maar toch al 26K Km gereden zo.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 30.06.2014 - 10:28
Bij mij brand de engine check nu constant. Ik ben al bij de garage (Verkerk) geweest. Volgende week gaat de auto naar de garage terug om gerepareerd te worden. Het is de EGR klep, dus die zal wel vervangen moeten worden. Gelukkig ga ik een week weg dus hebben ze lekker de tijd om hem te maken.
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
Dan lijkt het EGR "gedoe" nog steeds vooral een D4 probleem te zijn.
Knock on wood...
Knock on wood...
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
- Get!em
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30
Het is bij mij de "koeler". Voor uitleg van het gehele EGR traject (niet specifiek Volvo) in de motor, zie hier: http://www.marcovw.nl/Motor/EGR/egr.htm
Zoals je ziet, is het de ingangstemperatuur in de uitleg die varieert met de last en hoeveel moeite de koeler moet doen.
Ik rij voornamelijk alleen in de auto. En dan veel langere afstanden (>50km, meestal >100km), en rijstijl is ook niet traag. Het probleem ontstond bij vollast: 4 personen + bagage + volgeladen aanhanger erachter. Mogelijk is dat met die vollast dus gerelateerd.
Zoals je ziet, is het de ingangstemperatuur in de uitleg die varieert met de last en hoeveel moeite de koeler moet doen.
Ik rij voornamelijk alleen in de auto. En dan veel langere afstanden (>50km, meestal >100km), en rijstijl is ook niet traag. Het probleem ontstond bij vollast: 4 personen + bagage + volgeladen aanhanger erachter. Mogelijk is dat met die vollast dus gerelateerd.
- V.I.K.
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38
Ik denk niet dat het vollast gerelateerd is. Bij mij kwam het lampje op in de meest uiteenlopende situaties. Ik heb het gehad terwijl ik alleen in de auto reed op de autosnelweg, voor een ritje van 150 km. Ik heb het gehad tijdens het rijden in de stad. Ik heb het gehad op weg naar een vakantie adres, zonder caravan erachter en ik heb het gehad terwijl er een caravan van 1500 kg aan de haak hing. Als de auto solo rijdt, dan zaten er over het algemeen 1, 2 of 3 personen in.Get!em schreef: Het is bij mij de "koeler". Voor uitleg van het gehele EGR traject (niet specifiek Volvo) in de motor, zie hier: http://www.marcovw.nl/Motor/EGR/egr.htm
Zoals je ziet, is het de ingangstemperatuur in de uitleg die varieert met de last en hoeveel moeite de koeler moet doen.
Ik rij voornamelijk alleen in de auto. En dan veel langere afstanden (>50km, meestal >100km), en rijstijl is ook niet traag. Het probleem ontstond bij vollast: 4 personen + bagage + volgeladen aanhanger erachter. Mogelijk is dat met die vollast dus gerelateerd.
En bij vollast zou de EGR klep open moeten staan in mijn beleving. Dus alle gassen de uitlaat uit. Je verwacht dan volgens mij juist geen problemen met de EGR.....toch?
Volvo V40 D4 My2015
, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein

VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
- Get!em
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30
Naja, gezien de uitleg: bij vollast wordt de temperatuur van het uitlaatgas veel hoger, en dan moet de koeler dus harder werken om weer een acceptabele ingangstemperatuur te krijgen. En omdat bij mij de koeler stuk is....
Anyhow, ik ben op motor gebied maar een leek en ik haal het puur uit die uitleg, maar mogelijk interpreteer ik het dus verkeerd.
Anyhow, ik ben op motor gebied maar een leek en ik haal het puur uit die uitleg, maar mogelijk interpreteer ik het dus verkeerd.

- V.I.K.
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38
Maar dat is juist het mooie van dit forum. Veel mensen weten iets en dan worden we met zijn allen steeds wijzer en dat maakt het zo leuk. Brainstormen over bepaalde problemen en lezen wat de ervaring is van anderen.Get!em schreef: Naja, gezien de uitleg: bij vollast wordt de temperatuur van het uitlaatgas veel hoger, en dan moet de koeler dus harder werken om weer een acceptabele ingangstemperatuur te krijgen. En omdat bij mij de koeler stuk is....
Anyhow, ik ben op motor gebied maar een leek en ik haal het puur uit die uitleg, maar mogelijk interpreteer ik het dus verkeerd.![]()
Ik kom zelf wel uit het garage wezen vandaan, maar dat is al een flink aantal jaren geleden. Toen er nog kleppen gesteld moesten worden en toen er nog contactpuntjes in de auto zaten.
Maar ik probeer theoretisch nog wel wat op de hoogte te blijven door een vakblad te lezen als ik het te pakken krijg en natuurlijk dit forum doorspitten en andere sites op het internet met technische zaken over auto's.
Dus alwetend ben ik zeer zeker niet. Maar het technisch inzicht helpt nog wel om bepaalde zaken beter te begrijpen. Kortom, een mens is nooit te oud om te leren

Volvo V40 D4 My2015
, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein

VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
In de 8000km na de software-update geen "check engine" lampjes meer gezien.
Begin hoop te krijgen dat het probleem definitief opgelost is!
Begin hoop te krijgen dat het probleem definitief opgelost is!
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 30.06.2014 - 10:28
Alleen een software update bleek niet voldoende bij mij: het lampje begon binnen een meter (echt waar) weer te branden. Bij mij is de auto terug gegaan naar de garage en zijn de EGR klep en iets met koeling vervangen onder garantie.
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
- Get!em
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30
En ook bij de 50.000 km..
Het lijkt me nu vrij makkelijk terug te analyseren als ik de reacties hier en op andere plekken lees:
Auto = D4 en of D2 VEA, MY15
Km-stand = 50000 + of - 5000
EGR probleem zeer waarschijnlijk.
Bij mij is nu alles gefixt. Kwam nog wel even een koelvloeistof melding achteraan. Dit bleek luchtbel te zijn na de reparatie en veroorzaakte te lage stand koelvloeistof in koude toestand. Kreeg een vrij strenge melding dat ik de auto meteen moest stoppen en motor uit moest zetten. Moest bijgevuld worden. Melding was groter drama dan het feitelijk was en een klein drupje erbij was voldoende (bij garage).
Het lijkt me nu vrij makkelijk terug te analyseren als ik de reacties hier en op andere plekken lees:
Auto = D4 en of D2 VEA, MY15
Km-stand = 50000 + of - 5000
EGR probleem zeer waarschijnlijk.
Bij mij is nu alles gefixt. Kwam nog wel even een koelvloeistof melding achteraan. Dit bleek luchtbel te zijn na de reparatie en veroorzaakte te lage stand koelvloeistof in koude toestand. Kreeg een vrij strenge melding dat ik de auto meteen moest stoppen en motor uit moest zetten. Moest bijgevuld worden. Melding was groter drama dan het feitelijk was en een klein drupje erbij was voldoende (bij garage).
Laatst gewijzigd door Get!em op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Ik krijg deze vaak als ik stil sta


Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- Get!em
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30
Owhja, is ook zo..Huite schreef: De D2 VEA's zijn MY 2016!
Gaat dus om de eerste generatie D VEA motoren die 14% bijtelling (lage uitstoot) zijn (D4 MY15, D2MY16). Ben benieuwd of het straks ook bij de D2 en D4 van huidige non-14% gaat voorkomen, die zullen tzt ook wel aan de 50k komen. Mogelijk dat die andere instellingen hebben voor onder andere EGR?
@Zonoskar
Dat schildpadje, heb je die bij Start/Stop systeem? Gewoon die niet meer gebruiken? (ik gebruik het nooit bij stoplichten, heb echt het idee dat het slechter is voor de motor. Alleen bij stilstaande files gebruik ik het, maar effect is vaak dat hij na een paar minuten file gewoon weer aanslaat omdat motor te koud wordt).