ik ben nieuw hier op het forum maar al jarenlang een trotse

de afgelopen 5 jaar rij ik dagelijks met veel plezier rond in een prachtige Volvo C30 1.6 R-Design uitvoering bouwjaar 2008 in de magische kleur blauw.
helaas word de auto "te klein" en onpraktisch (3-deurs) vanwege gezinsuitbreiding en een hond

deze sportieve auto moet daarom plaats gaan maken voor een wat meer "gezinsauto"...
ik ben zelf helemaal weg van de nieuwe Volvo V40, prachtige auto en al meerdere keren met een

hij rijd vrijwel identiek aan mijn C30 al zeg ik zelf, laat dat nou een dikke pluspunt zijn gezien ik eigenlijk geen afscheid van mijn C30 wil nemen, heb nog nooit zo'n fijne en probleemloze auto gehad ! ik ben al her-en-der rond wezen kijken bij verschillende Volvo dealers en wel het e.e.a. wijzer geworden, maar de meest "dagelijkse huishoudelijke" vragen zijn toch niet helemaal (eerlijk) beantwoord, vandaar ik het op het forum gooi voor de "dagelijkse gebruikers" onder ons die niet het soepele verkooppraatje hebben als bij de dealer (hopelijk

1. ik ben er over uit dat ik benzine blijf rijden, diesel loont voor mijn KM's niet. welke motor raden jullie mij aan, T2, T3 of toch T4? momenteel rijd ik in mijn C30 in een 1.6 en vind die opzich vlot in de toeren maar je merkt toch dat de auto zwaarlijvig is t.o.v. de motor. ik houd van een pittig doorkachelen maar het hoeft nou ook niet de schumacher in mij naar boven te halen

2. wat is doorgaans het verbruik bij normale omstandigheden? dus niet stoplichtje scheuren en toeren maken?
3. welke uitvoering (behalve Summum) heeft er standaard; navigatie, cruisecontrol, handsfree bellen in pakket ?
4. is er een hondenrek als accessoire verkrijgbaar voor de V40? en zo ja, past formaatje Golden Retriever in de achterbak? (zonder de dubbele bodem weliswaar..)
5. meer tips and tricks die handig zijn om te weten voordat ik een bepaald type/model V40 aanschaf ?
ik hoor graag van jullie, alvast bedankt voor jullie reacties.