Beste mede-forummers,
Na een tweetal jaar met alle plezier meelezen heb ik bij deze toch enige raad/advies nodig. Mijn technische kennis op autogebied is niet van een der mate hoog niveau.
Vanaf maart zal ik voor mijn werk (woonwerk verkeer) iedere dag 130 km moeten rijden. Ondanks mijn leeftijd (24) heb ik een rug die dat op slechte stoelen geen heel leuk idee vind. Mijn vader heeft een twaalftal jaar Volvo gereden (en is nu weer terug gekomen bij Volvo met een V60 PIH) weet ik dat men daar de stoelen goed voor elkaar heeft.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Volvo S60 met een mooi dieselblok. Echter zorgt mijn budget van om en nabij 5k voor de nodige vraagtekens van mijn kant. De verschillende occasions hebben in die prijsklasse toch al gauw 300k km's gereden.
Nu mijn brandende vraag; wat is wijsheid? Mijn gevoel zegt dat ik de PSA diesels met die km standen links moet laten liggen en gewoon lekker voor een 'oude' 5 cilinder te gaan. Neem ik erg veel risico bij het aanschaffen van een S60 met deze km stand? Ik begrijp dat dit inherent aan het onderhoud en rijstijl is, maar toch.
Ik hoor graag van jullie!
Aankoop advies Volvo S60 (Diesel)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29913
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom.
Een S60 met D5 motor en een hoge kilometerstand hoeft geen bezwaar te zijn. Wel goed kijken naar de auto, langere proefrit maken en een aankoopkeuring door een Volvodealer laten doen.
Een S60 met D5 motor en een hoge kilometerstand hoeft geen bezwaar te zijn. Wel goed kijken naar de auto, langere proefrit maken en een aankoopkeuring door een Volvodealer laten doen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Aantoonbaar onderhoud en oliewissel.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik zou een aankoopkeuring van harte aanraden! Kan je een hoop ellende besparen, of juist je goede gevoel bevestigen. Kost ca 100 euro bij de dealer, ik zou het zeker doen!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik zou kijken naar een Euro 3 auto (t/m begin 2005). Deze blokken hebben nog geen roetfilter en wervelklep en hebben hun duurzaamheid bewezen. Ook zijn deze blokken zuiniger dan de opvolgers.
Ik zit nu op 514000 km en hij loopt nog steeds prima.
Punten van aandacht rond de 3 ton zijn koppeling en vliegwiel, intercooler, condensor (plaats daar gaas voor!) en draagarmen.
Ik zit nu op 514000 km en hij loopt nog steeds prima.
Punten van aandacht rond de 3 ton zijn koppeling en vliegwiel, intercooler, condensor (plaats daar gaas voor!) en draagarmen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 29.04.2014 - 09:28
Ik heb een d5 van 2004. Heb hem zelf in Luxemburg gekocht met 175.000 km met onderhoud historie voor €5500. Auto was/is 100% in orde.
Nu 197.000km en moet het stuurhuis vervangen en hier en daar wat kleine dingen.
Zou het zo weer doen
Nu 197.000km en moet het stuurhuis vervangen en hier en daar wat kleine dingen.
Zou het zo weer doen
- volvo355
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27
300.000 km klinkt veel maar de gemiddelde diesel rijdt veel kilometers per jaar. Een S60 van max 5000 euro zit waarschijnlijk rond het bouwjaar 2004. 12 jaar oud en dan 3 ton gelopen is vrij normaal. Dat is 25.000 km per jaar en daar kom je vaak al snel aan als je diesel rijdt.
Wij hebben 2 maanden geleden een V70 D5 gekocht uit 2003. Had ook al 350.000 km gelopen bij aanschaf. Nu 13.000 km verder en alleen een beurtje laten uitvoeren en blokken en schijven voor laten vervangen. Een goed onderhouden D5 is bij 300.000 km nog lang niet op!
Indien je voor een automaat gaat is het aan te bevelen om de automaat te laten flushen (spoelen) als dit nog niet gedaan is, kost vaak rond de 300 euro.
Wij hebben 2 maanden geleden een V70 D5 gekocht uit 2003. Had ook al 350.000 km gelopen bij aanschaf. Nu 13.000 km verder en alleen een beurtje laten uitvoeren en blokken en schijven voor laten vervangen. Een goed onderhouden D5 is bij 300.000 km nog lang niet op!
Indien je voor een automaat gaat is het aan te bevelen om de automaat te laten flushen (spoelen) als dit nog niet gedaan is, kost vaak rond de 300 euro.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
In de S60 tot 2009 ligt geen PSA motor, je hebt keuze uit een 2.4D of een D5. Allemaal hetzelfde blok met door de jaren heen wat aanpassingen en verschillende vermogens.
In principe zijn ze allemaal te chippen naar dik 200 pk.
Wil je zuinig rijden neem dan een 2.4D of D5 uit de Euro 3 tijd, t/m MY2004 en een paar MY05.
Km stand zegt niet zo veel idd, onderhoud wel. Automaat idd laten flushen.
Verder puntjes bij deze auto's: voorwielophanging. Veerpootrubbers en lagers, stabilisatostangetjes achter (rammels tijdens het rijden op klinkers), tegensturen in lange bochten, lekke intercooler/condensor, motorsteunen, vliegwiel.
Maar voor 5000 ballen moet je echt wel wat moois kunnen vinden. Eventueel één uit Duitsland importeren? Dan heb je 99% kans dat er ook een standkachel in zit.
In principe zijn ze allemaal te chippen naar dik 200 pk.
Wil je zuinig rijden neem dan een 2.4D of D5 uit de Euro 3 tijd, t/m MY2004 en een paar MY05.
Km stand zegt niet zo veel idd, onderhoud wel. Automaat idd laten flushen.
Verder puntjes bij deze auto's: voorwielophanging. Veerpootrubbers en lagers, stabilisatostangetjes achter (rammels tijdens het rijden op klinkers), tegensturen in lange bochten, lekke intercooler/condensor, motorsteunen, vliegwiel.
Maar voor 5000 ballen moet je echt wel wat moois kunnen vinden. Eventueel één uit Duitsland importeren? Dan heb je 99% kans dat er ook een standkachel in zit.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12.07.2013 - 14:17
Alvast bedankt voor de nodige reacties!
Een aankoopkeuring zal ik inderdaad t.z.t. laten uitvoeren. Ik kijk nog lekker rond en het heeft in principe geen haast. Komende 2 maanden wil ik kijken of er een mooi exemplaar voorbij komt, niks overhaasten. Wat is jullie advies wat betreft de keuze tot een handbak vs automaat?
In mijn kosten en baten overzicht heb ik 1500E per jaar aan onderhoud ingeruimd. Is dit over het algemeen voldoende?
Een aankoopkeuring zal ik inderdaad t.z.t. laten uitvoeren. Ik kijk nog lekker rond en het heeft in principe geen haast. Komende 2 maanden wil ik kijken of er een mooi exemplaar voorbij komt, niks overhaasten. Wat is jullie advies wat betreft de keuze tot een handbak vs automaat?
In mijn kosten en baten overzicht heb ik 1500E per jaar aan onderhoud ingeruimd. Is dit over het algemeen voldoende?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Ik heb de mijne 4 jaar en E 7.000 aan onderhoud uitgegeven. Is inclusief tweede set velgen + banden, preventief onderhoud, poetsbeurten en enkele grote zaken (compleet nieuwe airco, distributieriem). Dus E 1.500 gemiddeld lijkt me realistisch.BHofman schreef: In mijn kosten en baten overzicht heb ik 1500E per jaar aan onderhoud ingeruimd. Is dit over het algemeen voldoende?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- volvo355
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27
Hoeveel kilometers ga je naar verwachting rijden per jaar?BHofman schreef: In mijn kosten en baten overzicht heb ik 1500E per jaar aan onderhoud ingeruimd. Is dit over het algemeen voldoende?
Edit
Niet goed gelezen. Staat al in openingspost zie ik.
Laatst gewijzigd door volvo355 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ten aanzien van onderhoud......mijn V70NN heeft dit jaar voor meer dan 8 mille aan onderhoud en reparaties om de oren gehad. Is dat representatief voor de V70 of S60, neen.
Want: bij 230k een schokdemper achter lek.....is pech. De meeste Volvo's kennen geen schokdemperwissel.
Airco (condensor en pomp) is regulier......maar wel balen.
Motor die in de stront loopt is NIET NORMAAL en de oorzaak glashard pech.
En op de eerdere postings is feitelijk geen aanvulling meer behalve de tip: zoek er eentje met zo veel mogelijk opties. De S60 is een echte "rijders auto" en daar horen zo veel mogelijk opties bij.
Want: bij 230k een schokdemper achter lek.....is pech. De meeste Volvo's kennen geen schokdemperwissel.
Airco (condensor en pomp) is regulier......maar wel balen.
Motor die in de stront loopt is NIET NORMAAL en de oorzaak glashard pech.
En op de eerdere postings is feitelijk geen aanvulling meer behalve de tip: zoek er eentje met zo veel mogelijk opties. De S60 is een echte "rijders auto" en daar horen zo veel mogelijk opties bij.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Bij Jacob Schaap Lelystad staat een mooie S60 D5 2003, zonder milieu-aanhangsels.
En bij Schaap koop je geen slechte Volvo volgens mij.
En bij Schaap koop je geen slechte Volvo volgens mij.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12.07.2013 - 14:17
Al met al blijft het natuurlijk een gok als je een tweede hands auto koopt zonder de 'echte fabrieksgarantie'.
Zelf ben ik deze tegengekomen, als voorbeeld:
http://www.autoweek.nl/occasion?id=72R4 ... el&sort=19
Persoonlijk blijf ik de facelift prachtig vinden en nog zeker bij de tijd.
Zelf ben ik deze tegengekomen, als voorbeeld:
http://www.autoweek.nl/occasion?id=72R4 ... el&sort=19
Persoonlijk blijf ik de facelift prachtig vinden en nog zeker bij de tijd.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12.07.2013 - 14:17
Ai ai, dat klinkt toch niet best. Wat je aangeeft; pure pech. Maar dat kan iedereen overkomen en laten we hopen dat dit mij bespaard blijft.Ten aanzien van onderhoud......mijn V70NN heeft dit jaar voor meer dan 8 mille aan onderhoud en reparaties om de oren gehad. Is dat representatief voor de V70 of S60, neen.
Want: bij 230k een schokdemper achter lek.....is pech. De meeste Volvo's kennen geen schokdemperwissel.
Airco (condensor en pomp) is regulier......maar wel balen.
Motor die in de stront loopt is NIET NORMAAL en de oorzaak glashard pech.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Onderhoud, ik zit nu op 9400 euro in 6,5 jaar, dus ja reken maar op 1500 per jaar. Moet je ook even geluk mee hebben natuurlijk, ik had vrij snel de koppeling en vliegwiel te pakken en die reparatie kostte 1734 euro. Verder de 'normale' onderdelen die slijten rond 3-4 ton.
2e set velgen, andere radio, ruitensproeiervloeistof, ed reken ik niet mee. Alleen dat wat nodig is om de auto rijdend te houden valt bij mij onder onderhoud.
2e set velgen, andere radio, ruitensproeiervloeistof, ed reken ik niet mee. Alleen dat wat nodig is om de auto rijdend te houden valt bij mij onder onderhoud.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12.07.2013 - 14:17
Bedankt voor de info! Ik moet dus inderdaad wel rekening houden met een grove 1500E per jaar.
Zelf ben ik dit exemplaar nog tegengekomen dit weekend. Voor mij te ver rijden om 'even' te gaan kijken. Wat is jullie eerste indruk?
http://www.autoweek.nl/occasion/3KGJA/v ... er-onderho
Zelf ben ik dit exemplaar nog tegengekomen dit weekend. Voor mij te ver rijden om 'even' te gaan kijken. Wat is jullie eerste indruk?
http://www.autoweek.nl/occasion/3KGJA/v ... er-onderho
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8527
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Stoffen bekleding, in een Volvo hoort gewoon leder...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29913
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb liever een technisch goede Volvo met stoffen bekleding dan een minder goede met lederen bekleding.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Precies, niets mis met stof trouwens.
Erger is de HU1205 navigatie die erin zit.
Auto zelf vind ik erg netjes, wellicht wel wat duur voor deze kilometerstand.
Maar als hij technisch in orde is ziet hij er strak uit.
Erger is de HU1205 navigatie die erin zit.
Auto zelf vind ik erg netjes, wellicht wel wat duur voor deze kilometerstand.
Maar als hij technisch in orde is ziet hij er strak uit.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D