Remproblemen XC90T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
IWATCH
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.03.2016 - 17:01

aangezien we bij een wegopbreking reden met een maximum snelheid van 80 km en smalle rijbanen, kan het zijn dat ik in dat stuk met mijn voet op de rem heb gereden in dat stukje.
Er is dan in het voorgaande stukje steeds een klein beetje geremd om niet te hard te rijden. Geen idee of de ABS hier iets wel of niet gedaan heeft.
De voorganger zal best wel iets naar voren geschoven zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

City Safety bestaat uit 3 delen om het zo maar te noemen.
1.Collision Warning
2.Brake Support
3.Auto Brake

Collision Warning
Eerst wordt u gewaarschuwd voor een dreigende aanrijding.
City Safety kan voetgangers, fietsers of voorliggers voor uw auto registreren die stilstaan of zich in dezelfde richting als u bewegen.
Bij gevaar voor een aanrijding met een voetganger, fietser of een voorligger en met voorliggers aangeduid in "City Safety bij kruisend verkeer" wordt uw aandacht getrokken met een rood knipperend waarschuwingssymbool (1), een akoestisch signaal en een haptische waarschuwing in de vorm van rempedaaltrilling. Bij lagere snelheden, krachtig afremmen door de bestuurder of het geven van gas wordt geen haptische waarschuwing verstrekt. De intensiteit van de rempedaaltrilling is afhankelijk van de rijsnelheid.

Brake Support
Als het gevaar voor een aanrijding na de Collision Warning verder is toegenomen, treedt de Brake Support in werking.
Brake Support helpt u bij het remmen, als het systeem ervan uitgaat dat de remmanoeuvre alleen niet voldoende is om een botsing te voorkomen.


Auto Brake
In allerlaatste instantie wordt de automatische remfunctie geactiveerd.
Als u in deze fase nog steeds niet aan een uitwijkmanoeuvre bent begonnen en er een aanrijding dreigt, wordt er automatisch geremd, ongeacht of u zelf remt of niet. De auto wordt daarbij maximaal afgeremd om de botssnelheid te beperken of zoveel als nodig is om een aanrijding te voorkomen.
Bij activering van de automatische remfunctie worden mogelijk ook de gordelspanners geactiveerd. Zie voor meer informatie onder "Gordelspanners".
Auto Brake kan in bepaalde situaties de remingreep met lichter remmen beginnen en vervolgens overgaan op de volledige remwerking.
Wanneer City Safety een botsing met een stilstaand obstakel heeft voorkomen, blijft de auto stilstaan totdat u bepaalde actie onderneemt. Als de auto wordt afgeremd wegens een langzamer rijdende voorligger, wordt uw snelheid afgestemd op die van de voorligger.

U kunt een remingreep altijd afbreken hard op het gaspedaal te trappen.
En een aantal andere randvoorwaarden:
Bij een snelheidsverschil groter dan 50 km/h (30 mph) of 45 km/h (28 mph) kan City Safety door automatische remingrepen een botsing niet geheel voorkomen, maar wel de gevolgen ervan beperken.

De commando's die u zelf geeft hebben altijd voorrang, wat betekent dat City Safety niet ingrijpt of met enige vertraging waarschuwt/ingrijpt in situaties waarbij u duidelijke commando's geeft via stuurwiel en gaspedaal, zelfs als een aanrijding onvermijdelijk lijkt.
Bij een actief en sportief rijgedrag vinden waarschuwingen en ingrepen van de Collision Warning met enige vertraging plaats om onnodige waarschuwingen tegen te gaan.

Volgens het bericht is de remvertraging tot aan de inpact 8 m/s2 geweest. Van 73km/h naar 21km/h is een verlaging van 52km/h oftewel 14,4m/s.
De remduur is (lezend uit de grafiek) 1,9s wat overeenkomt met de tekst uit het bericht (minder dan 2s).
De gem. remvetraging is dan 7,6m/s2 en geen 8. Bij remvertraging is dit toch wel een verschil want bij 8m/s2
en dezelfde remtijd was de eindsnelheid 18 km/h geweest en dat scheelt bij aanrijdingen echt qua botsenergie en daarmee schade.
De rode streepjes doorgrond ik ook niet helemaal, er zijn 2 ingrepen te zien (denk ik), die ter hoogte van 10 in de grafiek liggen maar er tussenin is ook nog een stukje te zien op de nullijn (inde paarse cirkel). Wat dit betekent, alsmede de plaats in de grafiek (10 en 0) is mij onduidelijk.

Tot slot heb ik een rechte lijn over het remverloop gezet en constateer toch dat na de impact er nagenoeg geen extra vertraging optreedt. Dit zou betekenen dat er tegen een rijdende auto is aangereden waardoor de voorganger naar voren schoot. Op de foto lijkt het echter dat de botsing tot stilstand heeft plaatsgevonden wat erop zou duiden dat na de impact (door de knal en uitklappende airbags ed) van "schrik" de rem is losgelaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door v60pih op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”