Schaap in wolfskleren

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Clavius
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.04.2016 - 11:05

Hallo, meteen ook maar even een introductie. Nadat ik met héél erg veel tegenzin mijn geliefde Alfa Romeo Mito 1.6 jtdm sport heb moeten verkopen ben ik op een merk overgestapt dat veel meer bekend staat op zijn degelijkheid: Volvo. En wel de Volvo C30 1.6 D2 om precies te zijn. Hopelijk ga ik van deze auto veel langer kunnen genieten. De Alfa had slechts 80.000 km gereden, maar kostte me afgelopen jaar alleen al 4300 euro om rijdend te houden. Die moest dus weg!

Zo'n luxe auto als deze C30 heb ik nog nooit gereden! Lederen bekleding, navigatie, xenon verlichting die met de bochtjes mee beweegt, super-audio, etc. Daar hou ik wel van! En van buiten ziet die er ook super strak uit. Geheel R-design, bevalt me echt heel goed.

Maar wat me nog wel een beetje dwars zit is het verschil in pit. Beide auto's hebben bijna hetzelfde vermogen en zijn beide 1.6 turbodiesels... echter, op de één of andere manier doet Volvo iets heel anders met dat vermogen dan vooruit gaan. De C30 is 100kg lichter en heeft 5pk minder, maar is in vergelijking (in mijn beleving) erg traag. "Merkte je dat niet tijdens de proefrit?" vraag je je natuurlijk af. Ja, wel een beetje, maar ik verwachtte op dat moment niet dat ik twee weken later er zo'n probleem van zou gaan maken. Ik onderschatte wat een genot een beetje vermogen met zich mee brengt. Vooral vanaf 110km/uur is er geen echte noemenswaardige acceleratie meer.

Nu is mijn vraag, wat kan ik allemaal (laten) doen om mijn C30 toch wat meer pit te geven? Is die 5pk echt het verschil dat ik merk? Dan zou dat toch snel verholpen moeten kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Clavius op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Welkom op het forum, en klinkt als een mooie auto, heb je ook foto's? :)
Wbt vermogen kan je langs rica gaan. Andere opties zijn er niet echt, omdat eerst de ecu pincode achterhaald moet worden. De d2 is echter wel een gevoelig blok, dus alles op eigen risico natuurlijk. Kijk ook eens bij het tuningsgedeelte hier op het forum. Daar staan wel wat voorbeelden, d2 is in meerdere modellen geleverd.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Welkom.
Volgens mij is de C30 juist zwaarder dan de Mito, maar ik denk dat het verschil in pit vooral in de bakverhoudingen zit.
Daarnaast, De D2 is het eco blok voor de C30, waar de 1.6jtd juist de power diesel voor de Mito is.
Het verschil in pk's is gering (5) maar het koppel is wel behoorlijk verschillend (50nm) en dat merk je!
Een versnelling terug schakelen zal waarschijnlijk al een verbetering op leveren.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Dit beeld herken ik totaal niet. In mijn beleving is een C30 D2, dus vanaf modeljaar 2011, ook op de snelweg een vlotte auto (referentie V70 D5). 270 Nm is tenslotte best een redelijk koppel voor dit formaat auto.

Ik heb geen ervaring met een 1.6 jtd, maar betwijfel of jouw C30 wel helemaal okselfris is.

Tom
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

De C30 is logischerwijs wat trager
Alfa:
120pk bij 3750rpm
320Nm bij 1750rpm
Gewicht: 1180 leeg
0-100 in: 9,9 sec

Volvo:
115pk bij 3600rpm
270Nm bij 1750rpm
Gewicht: 1234 leeg
0-100 in: 11,3 sec

Meer gewicht, minder vermogen en veel minder koppel.

Logisch..

Vind wel opvallend dat de Alfa een onderhoudsinterval van 35k heeft, en de Volvo 20k..
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Daarnaast is bij de d2 de overboost tijdelijk 270nm, dus niet de hele tijd aanwezig, dat verklaart het verschil met name denk ik.
En idd @turbotom, c30 is zeker snel genoeg met de d2, maar het onderstel is gewoon erg goed (van de ford focus afkomstig), en je voelt dat de auto veel meer pk kan hebben. :)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29471
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Leuke auto zo'n C 30 D2 maar niet de snelste in vergelijking met een Alfa zeker niet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Clavius
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.04.2016 - 11:05

Bedankt voor alle reacties! Ik begrijp nu wat ik fout gedaan heb... Helaas, niks aan te veranderen dus. Ik zal er aan moeten wennen.
Laatst gewijzigd door Clavius op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

JTC30 schreef: De C30 is logischerwijs wat trager
Alfa:
120pk bij 3750rpm
320Nm bij 1750rpm
Gewicht: 1180 leeg
0-100 in: 9,9 sec

Volvo:
115pk bij 3600rpm
270Nm bij 1750rpm
Gewicht: 1234 leeg
0-100 in: 11,3 sec

Meer gewicht, minder vermogen en veel minder koppel.
Allemaal waar, maar dat een C30 D2 boven 110 km/u niet meer vooruit komt is grote onzin.

Tom
Clavius
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.04.2016 - 11:05

V50 R schreef: Welkom op het forum, en klinkt als een mooie auto, heb je ook foto's? :)
Ja eentje...

Afbeelding

Kopen? :P
Laatst gewijzigd door Clavius op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Mja, ik weet niet hoe snel zo'n d2 is. Heb een 206 met ook een hdi (1.4) gehad, maar 70pk/160Nm op 950kg, maar dat ding was boven de 120 ook niet veel meer.

Mijn huidige c30 met de 1.8 Mazda motor lijkt bij 140kmh (4000rpm) juist wat meer pep te krijgen, hoewel dat geen snelheidsmonster is.

@hierboven,
Ziet er mooi uit. Zou best willen ruilen :P .. Diesel is net mijn kilometrage (35k/jaar) wat beter
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Herken het niet en heb er best wel ervaring mee. Maar ja een D6 is zeker sneller :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Clavius schreef:
V50 R schreef: Welkom op het forum, en klinkt als een mooie auto, heb je ook foto's? :)
Ja eentje...

Afbeelding

Kopen? :P
Ja Paul, jij kan er zeker over mee praten met drie c30's! :D
Mooie auto blijft het! Heb hem zelf ook gehad in ice white. Mis hem stiekem nog wel eens. Wegligging is zo fijn! Daarnaast vond ik de stoelen/zitpositie in de c30 fijner dan in de huidige v40. Maar goed dat is natuurlijk erg persoonlijk. ;)
Clavius
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.04.2016 - 11:05

Toch begin ik me langer hoe meer te ergeren aan de stap terug. Heel kinderachtig van me, weet ik, maar krijg zelfs spijt van de aankoop. Nu vond ik dit:

http://www.rica.nl/chiptuning.php?v=37-487-2118&tabblad=0

Het eindresultaat zou dan nèt wat pittiger zijn dan de prestatie van die Alfa die ik zo mis: 140 PK en een koppel van 330 nm.

Klopt het dat Rica één van de betere tuners is? Mensen met ervaring?
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ja is zeker een goed bedrijf met veel ervaring, is ook de enige die de ecu pincode kan achterhalen, zijn ze wel even mee bezig overigens. Als je zoekt zijn er wel ervaringen te vinden in het tuning gedeelte van het forum denk ik en op site als autoweek reviews e.d.
Gebruikersavatar
V-driver
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 18.08.2013 - 17:51

als ik die koppelkromme zo zie zou ik niet lang hoeven nadenken. Van 1700 tot 3300 rpm een koppel van (ruim) boven de 300nm is fijn. Ik weet niet hoeveel rpm je rijdt bij 110, maar de standaard kromme geeft wel aan dat je boven de 2500 rpm niet echt iets meer hoeft te verwachten en ik schat in dat juist dat de snelwegsnelheden zijn.
V70 (my2010) 2,4D geartronic LE. Van huis uit 175pk/420nm, na Volvotune 235pk/510 nm

2013 V60 R-Design D5
Eerst 215 pk/420nm nu 245 pk/500nm
E-Powered by Obbe, voor het verbuik natuurlijk
After 4, the fun begins

Plaats reactie

Terug naar “C30”