rica tuning 245pk - 500nm voor D5 205pk, 420nm voorXC60 d5

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

wat een eigenaardig vergelijk, ben ook zo vrij het genoemde verbruik met een m3 zout te nemen
Volvo for life
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Mooie informatieve thread, maar een zin in de eerste post triggered me. Ook ik heb een isoftloader en rica sw en ook ik heb regelmatig het probleem dat het raam aan de bestuurderskant 2/3 omhoog gaat en vervolgens weer helemaal naar beneden. Ik zie dat rica je een oplossingdaarvoor heeft laten zien. Die zou ik ook graag willen weten!
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

bart simpson schreef:wat een eigenaardig vergelijk, ben ook zo vrij het genoemde verbruik met een m3 zout te nemen
Dat mag...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een Disco 4 2.7D aut heeft een G label, LR geeft daarvoor een gemiddeld normverbruik van 1 op 9.6, een XC90 D5 aut heeft een E label en een normverbruik van 1 op 12 (dat ze dat beiden niet gaan halen hieft geen betoog).
Een Disco 4 2.7 handbak heeft een normverbruik van 10.6 op 100km....
Als zo'n Disco de door jou gesuggereerde verbruikscijfers zou hebben zou LR daar beslist een unique sellingpoint van maken, anders gezegd 1 op 14 is met een auto van 2.5 ton is bij normaal gebruik gewoon godsonmogelijk.

Zoals eerder al gesteld, lichtere auto's komen met die motor al niet tot iets behoorlijks qua verbruik, pak ik als voorbeeld even een C5 2.7D die zich met een normverbruik van 1 op 11,9 behelpt.
Als rode draad loopt door dat hele superzuinige 2.7V6D verhaal het bloedrode "G" label, is die motor echt zo zuinig zou daar (ook echt) een heel andere kleur aan hangen
Volvo for life
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

v40jlt4 schreef:Mooie informatieve thread, maar een zin in de eerste post triggered me. Ook ik heb een isoftloader en rica sw en ook ik heb regelmatig het probleem dat het raam aan de bestuurderskant 2/3 omhoog gaat en vervolgens weer helemaal naar beneden. Ik zie dat rica je een oplossingdaarvoor heeft laten zien. Die zou ik ook graag willen weten!
Dit zou voor mij echt een reden zijn om die isoftloader en de rica sw niet meer te gebruiken. Wat heeft in hemelsnaam een motortuning te maken met de raambediening? Dat zijn twee verschillende stukken elektronica die niets met elkaar te maken zouden moeten hebben.
2000 S60 2.4 Intro Edition 170PK automaat->exit
Afbeelding
DS XC60
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.01.2011 - 16:36

Zoals beloofd zou ik nog even terugkomen op de ervaring die ik inmiddels heb gehad met het rijden in een C6 V6 diesel (nieuste versie). Mijn verwachtingen waren hoog gespannen gezien diverse positieve autotests. Ik heb een goed kwartier gereden in de auto zowel in de stad als op de snelweg en mijn conclusie is: ja dit rijdt erg stil en mooi. Het geluid blijft zeer op de achtergrond bij optrekken en de auto is zeer stil bij constante snelheden. Ik moet wel zeggen dat toen ik weer in mijn eigen getunde D5 reed het geluid in de Volvo me niet tegenviel. Het verschil is dan ook niet huizenhoog. De Volvo heeft gewoon een paar wat rauwere kantjes. Qua power heb ik het gevoel dat de volvo sneller acclereerd, m.a.w. de getunde versie is echt snel.

Al met al geniet ik van mijn auto. Ik heb geen enkele storing gehad en de motor rijdt erg fijn en relaxed. Het verbruik is nu met wat tripjes in Zwitserand (binnen de snelheidslimitieten) zo rond de 8,2/8,3 liter per 100 km.
DS XC60
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.01.2011 - 16:36

Het goede nieuws
Hij doet het nog steeds, ik ben tevereden met de performance van de Rica tunning en ik heb nog nooid problemen gehad. Ik woon nu in Duitsland en bij een onderhoudsbeurt sprak ik met de monteur die nogal afgaf op de Polestar tunning aangeboden door Volvo. Volgens hem merk je nauwelijks verschil en is het al het geld niet waard.

gasrepons automaat
In de regel ben ik een rustige rijder die heel af een toe een keer de auto in de sportstand zet en het gaspendaal diep intrap. De automaat die meestal zeer soepel schakelt blijft helaas zijn beperkingen houden als het om gasresons gaat. De versnelling kan enorm zijn, maar soms heb je veel motorlawaai maar een relatief beperkte versnelling. Ik denk dat veel van de pk's verloren gaan door de automaat.

Verbruik
Het verbruik varieert tussen 8 en 8,5 liter per 100 kilometer. Momenteel staat het op 8,5 om dat ik iedere dag stadsritten maak en relatief weinig langere stukken. Als ik met een constante snelheid 80 of 90 rijdt dan ligt het verbruik rond the 5 liter of soms daaronder, bij snelheden boven de 150 moet je toch gaan rekenen met 10 liter of meer. De luchtweerstand heeft hier zijn werking. De wintersportbestemming in Oostenrijk haal ik met 1 tank (ongevee 850 km) maar dan moet ik wel de snelheid in de gaten houden. Lange stukken rijden met 160 km/u zit er dan niet in.

Het slechte nieuws 1
Het heeft niets met de Rica tuning te maken maar met de kleine gebreken in de auto die mij erg storen. Bij het volledig draaien van het stuur hoor ik een knisperend geluid. Ik ben al verschillende malen voor reparatie geweest en het was weg na de laatste reparatie vorige week, maar het komt weer langzaam terug.

Ook heb ik rechtsachter op de achterbank ene piepend veergeluid als een van mijn kinderen daar zit (gelukkig geen gepiep als er niemand zit). Het is buitengewoon irritant en helaas niet verholpen.

Wat ook teleurstellend is dat ik nu in dicussie ben over de kosten. Al met al kost me dit zeer veel tijd.

Het slechte nieuws 2
Geirriteerd door de mankementen en de wijze waarop Volvo reageerd ben ik me gaan irriteren om een nieuwe auto te kopen. Dat was ook even een schok. In Duitsland krijg ik voor de wagen die nu precies 3 jaar oud is ongeveer EUR 25000. Mischien een paar duizend meer maar dan houd het op. Ik heb even geken naar de prijs waar vergelijkbare XC60's in Nederland worden aangeboden en dat is rond de 35000 - 38000. Ik ben mij auto bij expat sales gekocht voor EUR 48000. De vergelijkbare prijs in Nederland zou boven de EUR 75000 zijn en de prijs voor een vergelijkbare wagen in Duitsland is op dit moment rond de EUR 63000. De cijfers zijn schokking. Ik had toch een betere restwaarde verwacht voor een Volvo

Conclusie
Ik heb mixed feelings. Mijn Volvo loyaliteit heeft een dikke deuk gekregen. Als lifetime fan van Volvo en bezitter van meerdere, 142 en 3 verschillende S60's en nu de XC60 ben ik teleurgesteld. De kraken en piepende geluiden horen niet bij een toch bij premimum merk (of merk met premium aspiraties) en de afschrijving is te hoog. De premium concurrentie bied nu inmiddels ook goed werkende adaptive cruse control aan (een van de redeneden dat ik voor deze auto) zodat dit weleens de laatste Volvo kan worden. Ik wacht nog even de discussie en voorstellen van Volvo af, maar als dat niet naar tevredenheid is dan wordt het boek Volvo gesloten.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Als expat in Dld ga je indien je een hoge zit en leistung wilt voor een X3 35d xDrive, neem ik aan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Of een G-serie van de Benz fabrieken met een 6,3, door AMG geholpen, blokje in het vooronder.
Enniehoe: het is niet anders. Niet tevreden met Volvo is afscheid nemen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De afschrijving op nieuwe auto's is altijd fors, voordeel wat je hebt is nog dat je de auto volgens het expat belasting verwen pakket heb mogen kopen. 25 k€ inruilwaarde komt mij overigens wel erg laag over voor een auto van drie jaar oud waarvan de huidige nieuwwaarde in Dld 63 k€ zou zijn de kilometerstand heb ik volgens mij niet zien staan wellicht verklaart dat een en ander.

De "technische gebreken" komen mij over als kleinere puntjes krijgen ze dat echt niet goed opgelost ?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik kijk soms wel even bij MB naar de aannemersauto bij uitstak de E.
Als ik zie wat men gebruikt daar voor vraagt dan zou ik niet graag de eerste afschrijving willen hebben.
Ik vraag mij af wat jij als expat voor de Volvo netto hebt betaald, ik dacht dat jullie een paar voordeeltjes in mindering mogen brengen/terug mogen vorderen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

appel met peren.
1. Je vergelijkt de waarde van je auto niet met de marktwaarde in het land waar je hem wil verkopen.
2. Je hebt hem 40% goedkoper gekocht dan de waarde in Nederland.
3. De markt is in 3 jaar totaal veranderd. Een brandstofzuiper wil niemand
4. Dat je nog de helft terug krijgt na 3 jaar is HEEL maar dan ook HEEL netjes.
5. je vergelijkt inkoop en verkoop met elkaar.

de kraakjes en rammeltjes.. tja . als je het forum zo doorleest merk je dat Volvo daar niet sterk in is.
Daarentegen een 4x0 rammelt helemaal niet meer na 250.000 km..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

bart simpson schreef:Een Disco 4 2.7D aut heeft een G label,
Even reageren op een bijna 3 jaar oude topic omdat ik iets lees over een Land Rover Discovery

Als we praten over een 2.7 TDV6 met handbak (6 versn.) dan hebben we het over een Discovery 3!

De Discovery 4 is leverbaar met 2 dieselmotoren n.l. de 3.0 TDV6 of de 3.0 SDV6. In beide gevallen gecombineerd met een 8-trapsautomaat. De Discovery 4 is niet leverbaar met handbak. (Er is ook nog een V6 Supercharged benzine versie leverbaar gekoppeld aan een 8-trapsautomaat)

Nu zullen die verbruikscijfers die de fabriek opgeeft me verder worst zijn want in de praktijk blijkt daar meestal niet veel van te kloppen maar ik kan wel melden dat, rustig rijdend (90 - 110 km/u) op de cruise-control, ik met onze Discovery 3 2.7 TDV6 met handgeschakelde 6-bak een gemiddeld verbruik van 8 ltr. wist te behalen. Echter zodra er veel geschakeld moest worden, rijdend over onze lievelingsroutes (heuvel-/bergachtig en bochtig) het verbruik met sprongen omhoog ging en met veel pijn en moeite een verbruik van 12 - 13 ltr. haalbaar was.
Over het verbruik in het terrein wil ik het maar helemaal niet hebben.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Quote ```XCDS 60: gasrepons automaat
In de regel ben ik een rustige rijder die heel af een toe een keer de auto in de sportstand zet en het gaspendaal diep intrap. De automaat die meestal zeer soepel schakelt blijft helaas zijn beperkingen houden als het om gasresons gaat. De versnelling kan enorm zijn, maar soms heb je veel motorlawaai maar een relatief beperkte versnelling. Ik denk dat veel van de pk's verloren gaan door de automaa
t.

Als je de kans krijgt moet je de automaat eens flushen. IK heb een stevige tuning in mijn Volvo V70 D5 maar verzorg en compenseer deze door elke 75.000km de automaat te flushen bij GS Powerflush in Uden. Niks geen slip en wat mij betreft adaquate reactie voor zover dat kan bij een geartronic.

Ik zou zeggen verwen je Volvo met een Powerflush. Dat hoort mijn inziens ook bij het extra's wat een tuning biedt….`onderhoud geartronic. :-)
gr Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
XC60CH
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23.03.2016 - 13:54

Het is alweer een even geleden dat ik op het forum was dus tijd voor een update. De auto is nu ruim 5 jaar oud en heft inmiddels 102000 km op de teller staan. En alles zonder problemen. Ik heb ook nog nooit olie bijgevuld tussen de jaarllijkse beurten. We wonen nu inmiddels in Duitsland en ik rij dagelijk zon 16 km stad verkeer met paar km 80 stukken zonder stoplichten. Verbruik is gemiddeld (ook met snelweg stukken in het weekend en o.a. naar wintersport 8,5 liter per 100 km). Als we op wintersport gaan dan tijd ik ongeveer 850 km op een volle tank (de snelle stukken rijd ik dan 160 maar er zijn ook vele stukken 80, 100 120 etc).
Al met al zeer tevreden over de auto en ook over de tunning.

De automaat blijft natuurlijk niet het sterkste wapen van de auto als je een sportieve rijder bent maar het heeft mij nooit echt gestoord. Ik ben meer een comfort rijder die er prijs op stelt dat als je het gaspendaal intrapt dat er ook iets gebeurd. Met de nieuwe Volvo lijn die is gestart met de XC90 begint het nu wel weer langzaam te kriebelen dus ga ik binnenkort een proefrit maken in een XC90. Ter vergelijking ga ik ook proefrijden met de nieuwe Q7 die in de testen gewaardeerd werd om het veercomfort en de loop van de 6 cylinder diesel (na 4 en 5 cylinders te hebben gehad nog een keer een 6 cylinder voordat het volledig electrisch wordt?)

Ben in ieder geval erg beniewd of ik een groot verschil ga merken in comfort en rijgedrag. Dat moet er zeker zijn want er is eigenlijk geen enkele redden om van auto te veranderen, mijn auto is en rijdt nog als nieuw, alles doet het nog precies zo als toen ik hem kocht en ondanks de lagere prijzen voor nieuwe autos in Duitsland (geen BPM) loop je toch tegen enorme bedragen aan door enerzijds de forse afschrijving en anderzijds de hoge aanschaf voor een complete uitgeruste nieuwe auto. Voor de geinteresseerden, ik zal een berichtje over de proefritten plaatsen in de rubriek XC90.
Laatst gewijzigd door XC60CH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”