Hallo,
Ik heb een V50 2.0 uit 2005 met 206.000km op de teller.
De laatste tijd heb ik gemerkt dat bij het optrekken een soort ratelend geluid te horen is. Ik kan niet zo goed plaatsen waar dat vandaan komt.
Dit gebeurt echter alleen als ik gas geef en net boven de 2000 toeren kom. Als ik daarna overschakel en blijf doorrijden hoor ik niks.
Zodra de motor warm is, dan hoor ik dat geluid veel zachter, of soms bijna niet.
Als hij stationair draait, en dan rond de 2000 toeren gas geef dan hoor ik dit niet.
Heeft iemand dit eerder gezien?
Ratelend geluid tussen 2000 - 2400 toeren
-
- 2nd Gear member
Ik heb dat met het vertrekken uit stil stand, lijkt t net of er wat knikkers in een buis zitten
Volgens mij komt dat door de dubbelmassa vliegwiel.... zou anders geen idee hebben hoe t anders kan... v50 1.6d drive e uit 2010
Volgens mij komt dat door de dubbelmassa vliegwiel.... zou anders geen idee hebben hoe t anders kan... v50 1.6d drive e uit 2010
- Elho
- 3rd Gear member
Rateltjes moet je er bij volvo gewoon bijnemen denk ik ... Heb er ook een aantal die ik niet kan thuisbrengen ... 2.0D, amper 140.000 op de teller!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
Wat een onwijs kul antwoordElho schreef: Rateltjes moet je er bij volvo gewoon bijnemen denk ik ... Heb er ook een aantal die ik niet kan thuisbrengen ... 2.0D, amper 140.000 op de teller!

Dat zou betekenen dat mijn beestje met ruim 275.000 op de klok één grote ratel zou moeten zijn.... Het is wel een Volvo hé die gaan niet zomaar stuk als ze goed behandeld worden/zijn.
Bij mijn Avensis was er een rateltje aanwezig na een verstopte kat waardoor het blok zijn uitlaatgassen niet kwijt kon, die was op sommige toeren duidelijker hoorbaar als anderen (koud vs warm), maar wel altijd aanwezig. Oorzaak, waarschijnlijk lagering in het blok aan gort.
Mijn pa heeft het bij een diesel gehad dat hij altijd rond een bepaald toerental een soort ratel/vibratie hoorde, dit bleek later de luchtfilterbox te zijn die resoneerde bij belaste motor en niet bij onbelast gasgeven in de vrij. Opgelost door een stuk spons tussen de luchtfilterbox en de zekeringbox te drukken die de trilling opving.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 2nd Gear member
Rateltjes zijn altijd lastig, ik heb er ooit last van gehad met mijn BMW compact. Bleek een ophangbeugel van de uitlaat doorgerot en gebroken te zijn. Bij een bepaald toerental resoneerde de uitlaat waarbij de beugel op de breuk ging resoneren. Probeer het maar eens te vinden!
-
- Starter
Ik heb het net even beter onderzocht.
Het zit rond de 1000 en de 2000 toeren.
Als ik gas geef op 1000 toeren tot 1100 hoor je het, bij 2000 tot 2100 ook.
Ook bij het afremmen, als het toerental rond deze 2 cijfers valt dan hoor je het ook. Maar meestal bij gas geven.
Gek genoeg speelt dit probleem rond de 1000 toeren niet altijd.
Net na een test rit rij ik mijn oprit op, en toen was het rond de 1000 toeren echt goed te horen, stil staand.
Stap ik uit om de motorkap open te doen, terwijl de motor draait. Daarna weer ingestapt in de auto en bij gas geven en 1000 toeren hoor ik het nog steeds.
Daarna weer uitgestapt, weer ingestapt en gaspedaal ingedrukt, is het geluid weg... Gewoon echt niks te horen rond 1000 toeren. 2000 heb ik niet geprobeerd ivm overlast..
Hier een voorbeeld op Youtube:
Het zit rond de 1000 en de 2000 toeren.
Als ik gas geef op 1000 toeren tot 1100 hoor je het, bij 2000 tot 2100 ook.
Ook bij het afremmen, als het toerental rond deze 2 cijfers valt dan hoor je het ook. Maar meestal bij gas geven.
Gek genoeg speelt dit probleem rond de 1000 toeren niet altijd.
Net na een test rit rij ik mijn oprit op, en toen was het rond de 1000 toeren echt goed te horen, stil staand.
Stap ik uit om de motorkap open te doen, terwijl de motor draait. Daarna weer ingestapt in de auto en bij gas geven en 1000 toeren hoor ik het nog steeds.
Daarna weer uitgestapt, weer ingestapt en gaspedaal ingedrukt, is het geluid weg... Gewoon echt niks te horen rond 1000 toeren. 2000 heb ik niet geprobeerd ivm overlast..
Hier een voorbeeld op Youtube:
- Elho
- 3rd Gear member
Nja, kul inderdaad, zo voelde ik me ook toen dat rateltje opkwam. Zowel officiële garage als onafhankelijke hebben het niet kunnen identificeren. Hun antwoord was letterlijk dat ik het maar voor lief moest nemen aangezien verder zoek werk te kostelijk zou zijn voor een "rateltje".sebastiaan84 schreef:Wat een onwijs kul antwoordElho schreef: Rateltjes moet je er bij volvo gewoon bijnemen denk ik ... Heb er ook een aantal die ik niet kan thuisbrengen ... 2.0D, amper 140.000 op de teller!![]()
Dat zou betekenen dat mijn beestje met ruim 275.000 op de klok één grote ratel zou moeten zijn.... Het is wel een Volvo hé die gaan niet zomaar stuk als ze goed behandeld worden/zijn.
Bij mijn Avensis was er een rateltje aanwezig na een verstopte kat waardoor het blok zijn uitlaatgassen niet kwijt kon, die was op sommige toeren duidelijker hoorbaar als anderen (koud vs warm), maar wel altijd aanwezig. Oorzaak, waarschijnlijk lagering in het blok aan gort.
Mijn pa heeft het bij een diesel gehad dat hij altijd rond een bepaald toerental een soort ratel/vibratie hoorde, dit bleek later de luchtfilterbox te zijn die resoneerde bij belaste motor en niet bij onbelast gasgeven in de vrij. Opgelost door een stuk spons tussen de luchtfilterbox en de zekeringbox te drukken die de trilling opving.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- Luuk87
- 2nd Gear member
De enige rammeltjes die ik met 2,5 ton had waren wat resonanties in het interieur, hoofdzakelijk rond de 1800tpm. Logisch, want 1 van de bezuinigingen die een V50 goedkoper maakt is het gebrek aan geluids- en trillingsdemping. Die moeite heb ik zelf genomen en dat maakt een enorm verschil in beleving.
Echte rammeltjes in de motor horen ook niet, belachelijke statement dat je dat bij Volvos maar moet accepteren...
Edit: net je filmpje geluisterd, dat is echt niet goed... En de dealer beweert dat je het voor lief moet nemen? Dit klinkt heel mechanisch, bijna alsof iets van een motorsteun los zit of zo.
Echte rammeltjes in de motor horen ook niet, belachelijke statement dat je dat bij Volvos maar moet accepteren...
Edit: net je filmpje geluisterd, dat is echt niet goed... En de dealer beweert dat je het voor lief moet nemen? Dit klinkt heel mechanisch, bijna alsof iets van een motorsteun los zit of zo.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
Gentleman's sjonniebak

-
- 2nd Gear member
MarkV50 schreef: rateltje is bij mij opgelostsimpel ophangbeugeltje van de uitlaat zat was losjes dus n nieuw rubbertje om gedaan en geen ratel meer
![]()
Had ik maar niks gezegd

- Luuk87
- 2nd Gear member
Een versleten dubbelmassavliegwiel zorgt wel voor problemen maar rateltjes nu net ff niet. Als je in verschillende gradaties van langzaam de koppeling op laat komen, rijdt de auto dan soepel weg? -> niks aan de hand. Een versleten DMF gaat dan happen. Daarnaast, ik neem toch aan dat je rond de 2000 toeren al lang klaar bent met koppelen, en je geeft aan dat je rammeltje daar zit.
Maakt hij dit geluid in elke versnelling? Dus 1, 2, 3 etc. vanaf 1000tpm tot 3000tpm oid doortrekken, gaat ie dan in elke versnelling "door het rammeltje heen"? Zo niet -> geen motorprobleem. Zo wel -> in het blok zoeken. Is het geluid erger als je een krappe bocht (l/r) maakt?
Maakt hij dit geluid in elke versnelling? Dus 1, 2, 3 etc. vanaf 1000tpm tot 3000tpm oid doortrekken, gaat ie dan in elke versnelling "door het rammeltje heen"? Zo niet -> geen motorprobleem. Zo wel -> in het blok zoeken. Is het geluid erger als je een krappe bocht (l/r) maakt?
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
Gentleman's sjonniebak
Gentleman's sjonniebak

-
- 2nd Gear member
Dit is niet mijn topic maar oke
Nee het begint niet bij 2000, bij mij is het echt zodra ik de koppeling laat op komen en weg wil rijden en enkel en alleen met koude motor
ik had wel een los ophangbeugeltje maar is gemaakt, dat verklaarde mijn rammeltje bij 2000 rpm maar niet dat bij het wegrijden...
auto rijd gewoon soepel weg maar het is gewoon irritant, de volvo is voor mij een peperdure aanwinst waar erg veel overuren in zitten nja heb toch nog garantie
Nee het begint niet bij 2000, bij mij is het echt zodra ik de koppeling laat op komen en weg wil rijden en enkel en alleen met koude motor

ik had wel een los ophangbeugeltje maar is gemaakt, dat verklaarde mijn rammeltje bij 2000 rpm maar niet dat bij het wegrijden...
auto rijd gewoon soepel weg maar het is gewoon irritant, de volvo is voor mij een peperdure aanwinst waar erg veel overuren in zitten nja heb toch nog garantie

-
- Starter
Hij maakt het geluid inderdaad in elke versnelling, voor zo ver ik het heb gehoord iig tot de 3e.Luuk87 schreef: Een versleten dubbelmassavliegwiel zorgt wel voor problemen maar rateltjes nu net ff niet. Als je in verschillende gradaties van langzaam de koppeling op laat komen, rijdt de auto dan soepel weg? -> niks aan de hand. Een versleten DMF gaat dan happen. Daarnaast, ik neem toch aan dat je rond de 2000 toeren al lang klaar bent met koppelen, en je geeft aan dat je rammeltje daar zit.
Als ik optrek dan hoor ik hem dus bij 1000, daarna bij 2000 toeren. Schakel ik over, val ik op 1500 dacht ik, daarna doortrekken tot 2500 hoor ik hem weer bij 2000. Daarna weer doorschakelen op 2500 naar de derde versnelling, dan valt hij terug op 1500 en zodra ik weer de 2000 aantik hoor ik het weer.
Het geluid wordt niet erger als ik een bocht neem oid.
Maar het gekke is dus, dat ik het al een aantal keer op mijn oprit heb geprobeerd. Tot 2100 toeren in z'n vrij doortrappen en soms hoor ik het wel, maar soms ook niet...
De auto is gisteren naar de garage gegaan voor een wiellager en zij gaven aan dat het ergens een metaaltje moet zijn welke tegen de motor aantikt of de uitlaat.
-
- Starter
Het lijkt inderdaad iets bij de uitlaat.
Tegenwoordig hoor ik het geluid als de auto zelfs stationair loopt.
Uiteindelijk heb ik met een stok de volgende rubberen dempers aangetikt, en toe ging het geluid weg, of kwam het luider terug:

Binnenkort maar even op de brug oid. om te kijken of dit bevestigd/weggehaald kan worden.
Tegenwoordig hoor ik het geluid als de auto zelfs stationair loopt.
Uiteindelijk heb ik met een stok de volgende rubberen dempers aangetikt, en toe ging het geluid weg, of kwam het luider terug:

Binnenkort maar even op de brug oid. om te kijken of dit bevestigd/weggehaald kan worden.