Hallo allen,
Ik heb met de V50 vaak dat de bak enigzins stroef schakelt, zeker bij een koude motor.
Het is net of moet dan de pook in 2x in de versnelling.
Het eerste waar ik aan zat te denken zijn de synchromesch ringen, ware het niet dat er met een warme motor/bak zo goed als niks aan de hand is.
Tevens is het in elke versnelling
Dat de bak dus aan zijn einde is lijkt mij nogal stug, zeker gezien de kilometerstand van 183k.
Nu heb ik her en der wat gelezen dat het eventueel iets met schakelbussen kunnen zijn.
Ik kan er alleen vrij weinig over terug vinden.
Ik zat zelf ook te denken om eens de bakolie te laten vervangen, misschien dat dat het gewenste resultaat op kan leveren.
Schakelstang kan natuurlijk ook nog.
Waar zouden jullie beginnen?
Thx alvast!
Edit: dit net ook nog even gevonden:
http://www.eeuroparts.com/blog/4739/is- ... read-this/
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Stroef/hakerig schakelen V50 T5 2004
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Niemand die een idee heeft?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Afstelling van de pook ? kan ook via kabels lopen heb ik begrepen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Dat is idd ook nog wel een goeie. Is het na laten kijken waard in iedergeval. Thx!snorremans schreef: Afstelling van de pook ? kan ook via kabels lopen heb ik begrepen.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Onze bak werkt inderdaad met kabels, maar daar gaat zelden of nooit iets mee mis en ze zijn zeker niet afhankelijk van het opwarmen van de motor. Ik zou eens beginnen met de bakolie te verwisselen, dat hielp bij mij 2.0D enorm. Koud een klein beetje traag schakelen blijft er wel in zitten, maar met 2,5 ton op de teller vind ik niet dat er iets raars aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
Zou met de bakolie beginnen, toen ik mijn alles ging vervangen bleek er weinig in te zitten.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Voor hetzelfde geld zit er idd niet al teveel in. Thx!
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De ene bak kraakt nu eenmaal wat eerder, en meer dan de andere.
In mijn V50 - D2 ging de bak naar de eeuwige jachtvelden, met 199.500 km op de teller en was in dec 2015.
Ervoor geen enkel kraakje, schakelklik en/of geklok te horen tijdens schakelen, maar ineens was de bak niet meer in de derde versnelling te krijgen.
Met of zonder koppeling een gigantisch gekraak bij het proberen, het lukt via zgn "double clutchen".
Diagnose: synch naar de filistijnen van de derde versnelling.
Bij volvotune een spiksplinternieuwe bak erin, en oimdat alles toch open lag, incl nieuwe koppeling, drukgroep en dualmass vliegwiel laten monteren.
De nieuwe bak schakelt standaard stroefer, en je hoort duidelijk de schakelklikken, en klokken bij het schakelen. Vooral bij het kiezen van de derde en vierde versnelling.
Nu is er al ruim 20.000 km mee gereden, maar het wordt er niet beter op, en is temp onafhankelijk.
Al een maand geleden nieuwe olie erin, maar maakt niets uit. Moet er maar mee leven..... [nieuwe bak !]
In mijn V50 - D2 ging de bak naar de eeuwige jachtvelden, met 199.500 km op de teller en was in dec 2015.
Ervoor geen enkel kraakje, schakelklik en/of geklok te horen tijdens schakelen, maar ineens was de bak niet meer in de derde versnelling te krijgen.
Met of zonder koppeling een gigantisch gekraak bij het proberen, het lukt via zgn "double clutchen".
Diagnose: synch naar de filistijnen van de derde versnelling.
Bij volvotune een spiksplinternieuwe bak erin, en oimdat alles toch open lag, incl nieuwe koppeling, drukgroep en dualmass vliegwiel laten monteren.
De nieuwe bak schakelt standaard stroefer, en je hoort duidelijk de schakelklikken, en klokken bij het schakelen. Vooral bij het kiezen van de derde en vierde versnelling.
Nu is er al ruim 20.000 km mee gereden, maar het wordt er niet beter op, en is temp onafhankelijk.
Al een maand geleden nieuwe olie erin, maar maakt niets uit. Moet er maar mee leven..... [nieuwe bak !]
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Begin maar eens met frisse bakolie, dat kan een wereld van verschil betekenen, zeker bij koude starts.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Hmm, begon toch te twijfelen en heb even nagezocht of ik toch niet al eena de bakolie had laten vervangen...
En ja hoor haha.
Maart 2015. Lijkt me niet heel erg veel zin hebben om dat nog eens te doen neem ik aan?
En ja hoor haha.
Maart 2015. Lijkt me niet heel erg veel zin hebben om dat nog eens te doen neem ik aan?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Toch nog maar eens laten vervangen heb ik net afgesproken. Kan zijn dat er wat vuil losgekomen is.
Garage gaf aan dat het hoe dan ook vreemd is dat het bij koude motor naar voren komt en niet bij de warme motor. Zou dus een oliedingetje kunnen zijn qua viscositeit, ware het niet dat het de juiste olie is. We gaan het zien morgen :p
Garage gaf aan dat het hoe dan ook vreemd is dat het bij koude motor naar voren komt en niet bij de warme motor. Zou dus een oliedingetje kunnen zijn qua viscositeit, ware het niet dat het de juiste olie is. We gaan het zien morgen :p
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA