Xenon in S40 & V50
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Er zijn al zoveel threads over xenon, ja. Deze wordt steeds een stukje uitgebreid. Gisteravond is er weer een stuk aan de eerste post toegevoegd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Oplossing met relais is inderdaad niet een echt veel zinnigere manier, zo heb ik xenon op mijn motor lopen maar die heeft geen PWM. Een 30A autorelais zal niet zo veel last hebben van 80Hz modulatie gok ik, maar dat is makkelijk zat te testen. Sluit het aan :p
Een relais hoor je, en 80Hz ook. Dus als hij aan de PWM gekoppeld zoemt is het niet goed, hoor je 1 klik is er niks aan de hand. Relais + weerstand aansluiten over 85-86 (spoel) en meten of je over 30-87 13 of 14,5 Volt krijgt met draaiende motor. 14,5V is geen modulatie dus dat zal goed zijn. Bij 13V verbreekt het relais blijkbaar snel genoeg dat PWM dwars door het relais heen blijft werken, en dan helpt het dus niks. Kun je wel een KBOWE tussen de CEM en het relais zetten maar dan ben je een beetje dubbel bezig. Het is sowieso niet overdreven veel handiger, afgezien van dat meer mensen bekend zijn met relais dan met diodes en condensators.
Een relais hoor je, en 80Hz ook. Dus als hij aan de PWM gekoppeld zoemt is het niet goed, hoor je 1 klik is er niks aan de hand. Relais + weerstand aansluiten over 85-86 (spoel) en meten of je over 30-87 13 of 14,5 Volt krijgt met draaiende motor. 14,5V is geen modulatie dus dat zal goed zijn. Bij 13V verbreekt het relais blijkbaar snel genoeg dat PWM dwars door het relais heen blijft werken, en dan helpt het dus niks. Kun je wel een KBOWE tussen de CEM en het relais zetten maar dan ben je een beetje dubbel bezig. Het is sowieso niet overdreven veel handiger, afgezien van dat meer mensen bekend zijn met relais dan met diodes en condensators.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Door een verhuizing zijn het wel iets meer test kilometers geworden dan 1000.
Ruim 4000 kilometer verder en alles is nog heel! Geen knippertje of hapering in de verlichting, geen vreemde elektrische problemen.
Mijn soldeerkunsten lijken ook nog redelijk te zijn, want al het "tijdelijke" organische verpakkingsmateriaal van Conrad is verteerd: in de doosjes rammelt de daar aanwezige condensator vrolijk in het rond. Deze ga ik zsm vastzetten door de doosjes te vullen met silliconenkit.
Vervolgens een frame ontwerpen om de onderdelen op vast te zetten en de bundel iets hoger afstellen.
Ruim 4000 kilometer verder en alles is nog heel! Geen knippertje of hapering in de verlichting, geen vreemde elektrische problemen.
Mijn soldeerkunsten lijken ook nog redelijk te zijn, want al het "tijdelijke" organische verpakkingsmateriaal van Conrad is verteerd: in de doosjes rammelt de daar aanwezige condensator vrolijk in het rond. Deze ga ik zsm vastzetten door de doosjes te vullen met silliconenkit.
Vervolgens een frame ontwerpen om de onderdelen op vast te zetten en de bundel iets hoger afstellen.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02.11.2015 - 22:39
Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom de standaard halogeen verlichting moet worden omgebouwd.
Bij een goede afstelling van je verlichting heb je zat licht genoeg lijkt me.
Als ik deze verhalen zo lees zijn er veel nachtblinde volvo rijders op de weg of mensen die misschien beter een bezoekje aan de opticien zouden kunnen brengen.
Laat mij maar mooi met de halogeen verlichting verder rijden, zonder risico's op dure storingen. (ik weet echt wel wat xenon is, heb zelf ook wel auto's gehad met xenon, dit voor alle duidlijkheid)
Bij een goede afstelling van je verlichting heb je zat licht genoeg lijkt me.
Als ik deze verhalen zo lees zijn er veel nachtblinde volvo rijders op de weg of mensen die misschien beter een bezoekje aan de opticien zouden kunnen brengen.
Laat mij maar mooi met de halogeen verlichting verder rijden, zonder risico's op dure storingen. (ik weet echt wel wat xenon is, heb zelf ook wel auto's gehad met xenon, dit voor alle duidlijkheid)
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Niemand verplicht je om het te doen. Het is voor een deel gewoon leuk, voor een deel de overwinning van het installeren van iets dat niet hoort te werken en... Je kan me wat, het is een bak meer licht en dat is gewoon fijn als je veel 's nachts rijdt (en dat doe ik). Daarnaast (en dit missen veel mensen) is het helemaal geen ingewikkelde ingreep. Dat lijkt misschien even zo, maar met basiskennis van elektriciteit begrijp je waar het mis gaat, en met een klein beetje soldeerkunst fix je het.roptaboy schreef: Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom de standaard halogeen verlichting moet worden omgebouwd.
Bij een goede afstelling van je verlichting heb je zat licht genoeg lijkt me.
Als ik deze verhalen zo lees zijn er veel nachtblinde volvo rijders op de weg of mensen die misschien beter een bezoekje aan de opticien zouden kunnen brengen.
Laat mij maar mooi met de halogeen verlichting verder rijden, zonder risico's op dure storingen. (ik weet echt wel wat xenon is, heb zelf ook wel auto's gehad met xenon, dit voor alle duidlijkheid)
Dure storingen is ook overdreven, alleen je moet er dus niet rücksichtlos een Chinees setje in knallen, getuige wijlen mijn ruitenwissermotor. Maar goed, die was voor 50 euro vervangen en sindsdien met kbowe (en fatsoenlijke set, dat wel) al anderhalf jaar gezeikloos veel licht

Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
De enige echte oplossing is gebruik maken van een tweetal Xenon ballasten die speciaal geprogrammeerd zijn voor Volvo en dan dus geen "dimlicht defect" geven op het dashboard.
Zoals deze: http://www.maxxpro.nl/contents/nl/p62_M ... t_12V.html
Ik heb overigens nog een set liggen die 100% werkt en weg mag voor de helft van de prijs.
Als toevallig iemand interesse heeft, stuur maar een PB.
Zoals deze: http://www.maxxpro.nl/contents/nl/p62_M ... t_12V.html
Ik heb overigens nog een set liggen die 100% werkt en weg mag voor de helft van de prijs.
Als toevallig iemand interesse heeft, stuur maar een PB.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Nee hoor, er zijn best andere oplossingen. Lees post 1 maar en maak even een los verkooptopic aan 

Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02.11.2015 - 22:39
Even een reactie op de diverse voorgaande commentaren, iedereen moet uiteraard zelf weten wat hij met zijn verlichting doet, maar mij is altijd geleerd dat wanneer iets goed werkt je dat beter niet kunt veranderen.
Getuige de vele problemen met meldingen, kapotte onderdelen etc. lijkt me dit nog steeds een goed uitgangspunt.
In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal en veel veilige kilometers (ook bij nacht)
Getuige de vele problemen met meldingen, kapotte onderdelen etc. lijkt me dit nog steeds een goed uitgangspunt.
In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal en veel veilige kilometers (ook bij nacht)

- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Bovendien lijkt me dat die bow-set van longone niet het pwm gedeelte elimineert, dus is het geen oplossing.Luuk87 schreef: Nee hoor, er zijn best andere oplossingen. Lees post 1 maar en maak even een los verkooptopic aan![]()
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- BJG
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12.02.2016 - 23:12
Ik heb een V50 uit 2012. Ik heb met de scope gemeten op de voedingsdraad van de koplamp. Deze is gewoon 12V en niet PWM gestuurd.
Is het bij het nieuwste model mogelijk anders dan bij de eerdere modellen?
Is het bij het nieuwste model mogelijk anders dan bij de eerdere modellen?
V50 D2 limited edition 2012
Citroen C5 ph2 1.6HDiF MY2005
Citroen Xantia ph2 MY 2001 2.0HDI gechipt
Citroen Xantia ph1 19TurboD MY 1995
Citroen BX14E LPG MY 1988
Citroen BX14 LPG MY1989
Opel Kadett 12N LPG MY 1984
Ford Taunus 1.6L MY1979
Citroen GSA 1.3 Pallas MY 1981
Voor de hobby in aanbouw Burton kitcar bekijk het bouwverslag: https://sites.google.com/site/bouwverslagburton1215/
Citroen C5 ph2 1.6HDiF MY2005
Citroen Xantia ph2 MY 2001 2.0HDI gechipt
Citroen Xantia ph1 19TurboD MY 1995
Citroen BX14E LPG MY 1988
Citroen BX14 LPG MY1989
Opel Kadett 12N LPG MY 1984
Ford Taunus 1.6L MY1979
Citroen GSA 1.3 Pallas MY 1981
Voor de hobby in aanbouw Burton kitcar bekijk het bouwverslag: https://sites.google.com/site/bouwverslagburton1215/
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Ik vind "weinig licht" en "het knippert" getuigen van lage standaarden als je vervolgens zegt dat je nergens last van hebt :p
Ik heb veel, stabiel licht met xenon. Dát is "nergens last van".
Ik heb veel, stabiel licht met xenon. Dát is "nergens last van".
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Hoe gaat het nu met je setje? En indien goed, hoe kijk je ertegenaan om zoiets bij anderen in te bouwen?
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Het zit er alweer 6.000km in (auto rijdt te fijn, verzekering moet omhoog
). Verlichting staat altijd aan, geen meldingen, geen storingen, geen enthousiaste ruitenwissers.
Een week terug heb ik het tijdelijke (kuch) isolatiemateriaal dan eindelijk uit de kastjes gehaald en ze volgekit. Als zelfs zonder goed vastgezet te zijn mijn soldeerwerk nog steeds heel is zal het wel goed blijven gaan was de gedachte.
Mocht je het ook willen, wil ik dat best in elkaar zetten. Eventueel kan de optie zoals beschreven op swedespeed ook, maar die zet ik niet voor je in jouw auto
Wat in de volgende versie van "mijn" oplossing iig niet meer hoeft, is de garantie op je xenonset om zeep helpen en het uitnemen van de koplamp is ook weer snel te doen.
Stuur even een PM bij interesse!

Een week terug heb ik het tijdelijke (kuch) isolatiemateriaal dan eindelijk uit de kastjes gehaald en ze volgekit. Als zelfs zonder goed vastgezet te zijn mijn soldeerwerk nog steeds heel is zal het wel goed blijven gaan was de gedachte.
Mocht je het ook willen, wil ik dat best in elkaar zetten. Eventueel kan de optie zoals beschreven op swedespeed ook, maar die zet ik niet voor je in jouw auto

Stuur even een PM bij interesse!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line