Ik heb een Glastron boot uit 1974. Hierin ligt een Volvo Penta AQ130D oftewel een penta versie van de welbekende B20.
Hierop zitten 2 solex PA 44 carburateurs. Ik heb deze boot nu 3 jaar in mijn bezit en heb de B20 motor leren kennen door alle probleempjes
zelf op te lossen en gaandeweg te leren.
Ik heb al veel meegemaakt motorisch en hierdoor is het extra frustrerend dat ik er nu niet uitkom. Eerst de feiten, dan het probleem:
- De motor is compleet gereviseerd, nieuwe zuigers, zuigerstangen,nieuwe nokkenas,nieuwe kop etc. Eigenlijk is alles vernieuwd.
- Nieuwe 123 ontsteking, nieuwe kabels, nieuwe bougies etc.
- Bedrading gecontroleerd en vernieuwd waar nodig
De carburateur was een dubbele Solex Pa 44. Omdat ik hier veel problemen mee heb gehad kocht ik een Weber 38/38. Deze heb ik
er na revisie opgezet en de motor wilde toen niet lekker stationair draaien en stond alleen maar te schudden. Misschien te snel opgegeven
maar ik heb toen de Solexen er weer opgezet.
Het probleem : Ik krijg de motor niet lekker draaiend. Hij blijft een beetje bokken. Hij draait tussen de 900 en 1000 toeren maar staat eigenlijk
continu te schudden. Wat ik ook doe met de carburateurs (stationair afstelling, luchtafstelling etc) hij blijft bokken. Er zijn geen pufjes of plofjes
uit de carburateurs. Als ik de stroboscoop op de poelie zet zie ik hem soms netjes op 12 graden staan maar ook soms verschuiven als hij staat
te bokken. Naar mijn mening kan het dus niet aan de timing liggen, die staat goed en is nieuw en elektronisch. Als ik een beetje gas geef
klimt hij gewoon in toeren maar staat ie wel heen en weer te schudden.
Filmpje van het blok : [video]http://www.luka-art.nl/b20.mp4[/video]
Bij de volvo specialist waar de motor is gereviseerd kreeg ik het advies mee dat de motor nog in moest draaien en dat hij
onder last (ik heb hem nu niet in het water en hij draait dus alleen maar zonder last op de kant) vast beter ging lopen als hij wat ingesleten was.
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo is bij een nieuw gereviseerde motor. Hij hoort toch gewoon rustig te lopen?
Alle tips zijn welkom, ik ben radeloos. Heb een vrijwel volledig nieuw B20 blok maar krijg hem gewoon niet goed lopend.
Alvast dank.
B20 haast nieuw maar niet goed te krijgen
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10499
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Hmmm loopt niet smooth zeg maar.
Ik roep maar wat;
- Carbs staan synchroon?
- Sproeiers in de carbs zijn goed en staan/zijn gelijk?
- Hoe is de brandstofdruk? Krijgt hij genoeg brandstof? Geen luchtbelletjes?
- Heb je er wellicht een brandstofdruk filter tussen gezet?
- Stationair draait hij redelijk hoog in toeren lijkt mij.....
Ik blijf erbij dat het een carb uitdaging wordt.
Voor de rest heb ik er geen verstand van......
Ik roep maar wat;
- Carbs staan synchroon?
- Sproeiers in de carbs zijn goed en staan/zijn gelijk?
- Hoe is de brandstofdruk? Krijgt hij genoeg brandstof? Geen luchtbelletjes?
- Heb je er wellicht een brandstofdruk filter tussen gezet?
- Stationair draait hij redelijk hoog in toeren lijkt mij.....
Ik blijf erbij dat het een carb uitdaging wordt.
Voor de rest heb ik er geen verstand van......
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.10.2014 - 17:48
- Locatie: Muntendam
Voor een goede afstelling van de motor kom je zonder uitlaatgassen te meten niet veer, dat blijft koffiedik kijken.
De nokkenas is nog voor de bootuitvoering?
Is het spruitstuk goed gevlakt? Anders heb je valse lucht.
De carbs zou je met zuigmeters moeten afstellen, vraag hebben de uitlaatbuizen van alle cilinders de zelfde temperatuur?
groetjes v360glt
De nokkenas is nog voor de bootuitvoering?
Is het spruitstuk goed gevlakt? Anders heb je valse lucht.
De carbs zou je met zuigmeters moeten afstellen, vraag hebben de uitlaatbuizen van alle cilinders de zelfde temperatuur?
groetjes v360glt
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Blok moet direct na revisie heel netjes lopen indien goed afgesteld, dus wat een waardeloos revisie bedrijf is dit zeg!. Weet je wel zeker dat het bedrijf alles heeft vervangen of gereviseerd of alleen een lik verf er overheen? Met zulke uitspraken gaan bij mij werkelijk alle alarmbellen rinkelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik neem aan dat de stroboscoop op - (min) 12 staat (vdp) en niet op 12? Ik weet de precieze getallen niet voor een dergelijke motor maar er moet wel voorontsteking zijn . Is er al wat met de basisinstelling v.d. ontstekingstiming gespeeld?
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10499
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Oud topic...... starter is al een dik jaar niet 'live' geweest.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge