MY17 V60 D4 koppeling

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
MarcoL
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.11.2012 - 22:04
Locatie: Drenthe

Goedenavond,

Sinds gisteren ervaar ik problemen met mijn koppelingspedaal van mijn MY17 V60 D4 (6 weken oud, 15K km)

Gisteren viel het mij op dat (in ieder geval) in de 4e, 5e en 6e versnelling het pedaal niet gelijk volledig omhoog komt als ik mijn voet van het pedaal haal. Net alsof het pedaal halverwege "kleeft". Het gevolg is dat ik mijn voet weghaal en het pedaal er dan achteraan komt klappen (soms nog net je voet een tik gevend).
Vandaag bijna 800km gereden, dus ruimschoots de tijd gehad om e.e.a. te testen. Bij het optrekken in de lagere versnellingen voelt het pedaal normaal aan, aangekomen bij de hogere versnellingen ondervind ik echter het probleem van het "kleven". Ik kan het pedaal dan ook eerst een stuk intrappen voordat ik weerstand voel en daadwerkelijk ontkoppel. Op datzelfde punt hangt het pedaal dus ook als ik het weer op laat komen.

In de laatste kilometers van de rit werd het helemaal bizar; bij het verlaten van de snelweg schakel ik terug van 6 naar 5, maar het koppelingspedaal bleef nog vóór de helft hangen. Ditmaal kwam het pedaal echter helemaal niet meer omhoog. De koppeling slipte niet, maar het pedaal hing op ca. 1/3 van de totale uitslag. Herhaaldelijk intrappen en laten opkomen, gecombineerd met het schakelen naar een andere versnelling, leverde niets op, dus uiteindelijk heb ik het pedaal maar geholpen door mijn voet eronder te zetten. Toen was ik echter aangekomen in de bebouwde kom en voelde het koppelingspedaal weer helemaal normaal aan :'( .

Dit soort "problemen" heb je natuurlijk altijd vlak voor het weekend als de werkplaats van je dealer al gesloten is, en je op maandag geen tijd hebt om er mee heen te gaan :D . Ik hoop dan ook dat hier iemand meeleest die het probleem herkent, zodat ik hopelijk wat sneller kan worden geholpen (en weet of ik er eerst nog zo'n 1.200km mee kan rijden voordat ik tijd heb om naar de dealer te gaan).

Alvast bedankt voor jullie hulp!
2013 S60 D4 R-Design
2016 V60 D4 Nordic+ Sport Polestar Performance
2016 V60 D5 Twin Engine Special Edition
2021 XC40 Recharge T5 Plug-In Hybrid Inscription
2025 V60 Plus, T6 AWD Plug-in Hybrid
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wellicht lucht in het systeem door lekkage, of de gever cilinder blijft mechanisch hangen.
Is wel iets om gelijk na te laten kijken, anders sta je in het buitenland met slippende/ verbrande koppelingsplaten.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
V.I.K.
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38

MarcoL

Wat een apart verhaal bij een nieuwe auto. Maar helaas je hebt het.
Als ik je verhaal zo lees denk ik even aan een soortgelijk verhaal wat mij overkwam met mijn V40 D4. Die is natuurlijk wel anders dan de V60, maar in dit verhaal lijkt het mij niet zoveel uit te maken.
Je koppeling slipt niet zeg je. Je geeft ook niet aan dat de auto niet of moeilijk schakelt. Dan kan het niet anders zijn dan dat het idd in het pedaal "gedeelte"zit, zoals Johan s60 ook omschrijft. Alleen denk ik niet dat er lucht in het systeem zit maar dat de veer die jouw koppeling omhoog duwt niet op zijn plaats zit.
Bij mij kwam er een keer een wit plastic omhulsel tijdens het rijden onder mijn pedalen vallen. Terug naar de dealer en daar bleek dat het een veer was die het koppelingspedaal mee omhoog moest duwen. De veer even terug geklikt en het probleem was opgelost. Volgens de dealer kwam het wel eens meer voor.
Ik ben het verhaal meer op het V40 deel van het forum tegen gekomen.

Misschien is dat bij jou ook het geval.?

Even op de knietjes en diep onder het koppelingspedaal kijken, daar zit iig bij de V40 een wit "buisje" met een veertje erin. Ik hoop dat dit de oplossing is waar je wat mee kunt.!

We horen wel graag de juiste oplossing van je, voor het leerproces van ons allemaal hier op het forum :-)
Volvo V40 D4 My2015 :-(, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
MarcoL
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.11.2012 - 22:04
Locatie: Drenthe

Ik heb de auto gisteren achtergelaten bij Logicx nadat de Wegenwacht thuis wat zaken had gecontroleerd. In ieder geval geen vloeistoflekkage, want het reservoir zat nog netjes vol. Het vreemde blijft dat het probleem zich pas voordoet na lange afstand te hebben gereden, wellicht toch lucht in het systeem gekomen...
De dealer heeft er vandaag nog niet naar kunnen kijken, maar zodra ik meer weet zal ik het posten ter lering en vermaak :D

Alvast ter vermaak; het vervangend vervoer is een Ford Focus 1.0 Ecoboost 3 cilinder.... :sick:
Laatst gewijzigd door MarcoL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 S60 D4 R-Design
2016 V60 D4 Nordic+ Sport Polestar Performance
2016 V60 D5 Twin Engine Special Edition
2021 XC40 Recharge T5 Plug-In Hybrid Inscription
2025 V60 Plus, T6 AWD Plug-in Hybrid
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

MarcoL schreef: Alvast ter vermaak; het vervangend vervoer is een Ford Focus 1.0 Ecoboost 3 cilinder.... :sick:
:D :D :D Zonder koppelingsproblemen maar met een paar extra pedalen om de gang erin te krijgen? :bandit:

Zonder gekheid: succes met het snel opgelost krijgen van je koppelingsprobleem.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MarcoL
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.11.2012 - 22:04
Locatie: Drenthe

Fredraket schreef:
MarcoL schreef: Alvast ter vermaak; het vervangend vervoer is een Ford Focus 1.0 Ecoboost 3 cilinder.... :sick:
:D :D :D Zonder koppelingsproblemen maar met een paar extra pedalen om de gang erin te krijgen? :bandit:

Zonder gekheid: succes met het snel opgelost krijgen van je koppelingsprobleem.
Whahahaha, ja inderdaad! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog redelijk meekwam in het verkeer. Niet te vergelijken met de D4 met Polestar tuning natuurlijk, maar 150kmh op de cruise control was nog redelijk te doen.

De dealer belde vanochtend al op tijd; er zat lucht in de koppelingscilinder. Het grote raadsel blijft echter hoe de lucht daar gekomen is. Morgenochtend mag ik mijn trouwe vierwieler weer ophalen om te kijken het probleem zich weer voor gaat doen :'(
2013 S60 D4 R-Design
2016 V60 D4 Nordic+ Sport Polestar Performance
2016 V60 D5 Twin Engine Special Edition
2021 XC40 Recharge T5 Plug-In Hybrid Inscription
2025 V60 Plus, T6 AWD Plug-in Hybrid
MarcoL
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.11.2012 - 22:04
Locatie: Drenthe

Het probleem is afgelopen week verholpen hoor. Maandag en dinsdag ben ik nog op pad geweest met een V60 T6 van de dealer (de zescilinder), maar dinsdag eind van de middag kreeg ik het verlossende (hoewel dat nu iets minder opging :D ) bericht dat mijn eigen auto weer gereed was.

Uiteindelijk is de hele bak eraf geweest en hebben ze de koppelingcilinder vervangen. Er schijnen meer auto's met hetzelfde probleem rond te rijden aldus de dealer.

De auto rijdt weer zoals het hoort, mooi op tijd voor de vakantie.
2013 S60 D4 R-Design
2016 V60 D4 Nordic+ Sport Polestar Performance
2016 V60 D5 Twin Engine Special Edition
2021 XC40 Recharge T5 Plug-In Hybrid Inscription
2025 V60 Plus, T6 AWD Plug-in Hybrid
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”