Knipperlicht relais

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Mijn nieuwe aanwinst heeft een klein probleempje.
S60 D5 2002 (320.000km)

Soms doet de richtingaanwijzer het niet naar links.

ik heb al een tijdje gezocht op het www maar kom toch natuurlijk hier terecht; wie weet waar dat relais zit???
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Heb even gezocht, maar kan het zo gauw ook niet vinden...
De RAW wordt gestuurd door de CEM dacht ik, die geeft het signaal. Of misschien is de hendel aan het stuur niet goed? Gebeurt ook wel eens.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Het enige onderdeel dat weet of je naar links of naar rechts wil, is de handle of de bedrading tussen handle en CEM /clignoteur. Een losse connector of mechanisch probleem in de handle ligt het meest voor de hand.

Edit:
Als de 2002 S60 nog een clignoteur heeft, dan zit deze schematisch voor de schakelaar/handle, dus kan het probleem daar niet zitten.
Laatst gewijzigd door Ernst64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Clignoteur? Frans voor richtingaanwijzer ofzo?
Of, als ik bij Google afbeeldingen kijk, is dat een bimetaal?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Dat is de leeftijd, Jeroen. Voor mij is een knipperautomaat een clignoteur. De jaren 60 clignoteurs werkten op basis van uitzetting van metaal door warmte, maar dan niet als bij een bimetaal (twee verschillende metalen), maar een enkele metalen draad die door de warmte uitzette en een contact sloot. Dit gaf het klikkende geluid dat we nu ook nog kennen van de richtingaanwijzers, alleen nu wordt het geluid elektronisch opgewekt. Latere versies van de aparte knipperautomaat werkten elektronisch en waren uitwisselbaar met de oerversies.
Laatst gewijzigd door Ernst64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

conclusie: aansluiting nalopen. Ik zal eens een en ander open maken en kijken.

bedankt
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Mijn eerste reactie bij "Richtingaanwijzer doet het soms niet":
- doet alleen het lampje in de neus niets meer (bij mij hoorde ik in de auto dan extra snel klikken en het pijltje in het dashboard knipperde ook extra snel)
- of gebeurt er helemaal niets meer bij het pinken naar links (dus ook geen tikken en ook geen pijltje in je dashboard).

Ik had het eerste. Na even checken met een amperemeter bleek het probleem te liggen bij het contact tussen de stekker en de knipperlichtlamphouder zelf.
Beetje pielen met een schroevendraaier om in deze stekker de piepkleine contactjes weer recht te duwen hebben toen voldoende geholpen.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”