Stationair toerental T5 opeens naar 1600 rpm

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
TTT242
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Lang geleden dat ik nog eens iets post hier. Dat wil zeggen dat het zeer goed gaat met de T5 op LPI 8-)

Vandaag echter een vreemd voorvalletje. Na een goed rit van een 40 minuten parkeer ik de T5 en laat deze stationair nog even draaien.....schiet het toerental zonder aan het gaspedaal te komen opeens naar 1600 toeren. Gas bijgegeven om te kijken of er een normale terugval was, maar nee, toerental bleef op 1600. Vervolgens in versnelling geschakeld en koppeling beetje laten opkomen. Toen ging het toerental terug naar de normale 700-800. Zomaar de contactsleutel omgooien bij 1600 toeren lijkt mij een niet zo goed idee. Na een uurtje of 4 terug vertrokken en even verder weer vooral bij langzaam rijden (file) en stilstaan voor verkeerslichten gaat het toerental soms opeens weer naar 1600. Nu ja, ik geef wel graag eens gas maar met de ferrita uitlaat aan het verkeerslicht met 1600 toeren is een beetje vreemd O-) .
Verder merk ik ook dat als ik op de motor rem deze normaal remt en dan na een tijdje een schokje geeft op laag toerental. Weet niet of het een met het andere te maken heeft?
Ik vermoed dat er iets is met de LMM of een slang gescheurd of los, pedaalsensor?
Ik hoop niet de ETM (is normaal nog de orginele met al 220D km)....met rijden en gas geven lijkt er niets aan de hand.
Iemand al hetzelfde voorgehad?
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Ik denk inderdaad ook aan de ETM. Je zou eens kunnen beginnen met deze goed te reinigen met bijvoorbeeld Forté intake cleaner, maar je kunt ook een ander merk proberen. Gebruik geen remmenreiniger of iets dergelijks.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
TTT242
2nd Gear member

Even gezocht naar gelijkaardige symptomen en vermoedelijk de ETM einde levensduur.
Nu zag ik dat er bij een nieuwe ETM ook de ECU overschreven gaat worden volgens dit topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight= .....daar ga ik niet vrolijk van worden omdat Marco van MTE bij european tuning de ECU heeft geherprogrameeerd van een geweldige wagen naar een fantastische wagen (na montage van ferrita downpipe en uitlaat). Ik heb ook geen systeem om de software even terug te zetten. Weet nog dat de ecu er toen uit is geweest. Dat gaat een belletje naar Marc van ET worden vrees ik. Als ze de originele software op de ecu terugzetten heb ik een probleem en niet enkel dat de wagen terug normaal loopt, maar de software is ook aangepast omdat er een grotere downpipe op zit. Maar goed dat ik hier weer even heb rondgekeken op het forum...
Laatst gewijzigd door TTT242 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwartel
3rd Gear member

Ik wist niet dat de ECU werd overschreven bij het vervangen van de ETM? Ik dacht dat ze alleen even aan elkaar 'voorgesteld' moesten worden.

Maar een discutabel (stationair) toerental zou ik ook toeschrijven aan de ETM, je zou voor alle zekerheid de waarden van de LMM nog even na kunnen kijken met een OBD lezer. (vast wel een forumlid in de buurt, en anders moet je maar even naar Bemmel komen ;) )
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
TTT242
2nd Gear member

Zo,
Naar de volvo garage geweest tijdje terug. Uit laten lezen en vermoedelijk gasklep ETM slijtage. Gasklep is gereinigd en dat ging een tijdje goed maar nu terug zelfde probleem.
Verder krijg ik al een jaar of 2 sporadisch een ABS storing (meestal bij vochtig en koud weer) maar die ging snel weg. De laatste maanden krijg ik volledige ABS storing..."auto ZSM stoppen" (remmen werken nog goed), dagteller en kilometerteller vallen uit. Auto kan goed gereden worden. Foutmelding is soms weg na opnieuw te starten maar komt ook regelmatig terug, ongeveer 50/50. Ook eenmaal "Motormanagment service vereist" maar dit laatste kan ook met de ETM te maken hebben, was maar eenmalig. Best eerst nog eens laten uitlezen. Ik vermoed 2 losstaande problemen, nl. ETM en ABS controller. Maar eerst toch laten uitlezen voordat ik de ETM gasklep ga vervangen en achteraf te weten kom dat de fout een gevolg was van de ABS (controller) fout.
Laatst gewijzigd door TTT242 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
TTT242
2nd Gear member

Pfff, na revisie gasklep nog steeds hetzelfde probleem met toerental. Af en toe ging het een paar dagen goed, maar dan ging het weer fout met verhoogd stationair toerental en vreselijk toerental bij schakelen en rijden. Maar garage heeft de fout gevonden. Bleek een slechte massa naar gasklephuis. De massakabel van gasklephuis aan chassisbalk zat blijkbaar los en maakte slecht contact wat ook kan verklaren waarom het soms wel en soms niet goed ging. Voorlopig gaat ie weer normaal. Misschien heeft er vroeg of laat hier nog iemand iets aan voordat die het gasklephuis laat reviseren of volledig vervangen....
ABS controller was gereviseerd en geeft geen problemen meer met oplichtende ABS lampjes, "stop zsm" meldingen en dagteller en snelheidsmeter die uitvielen. Dit was dus losstaand van probleem met toerental.
Laatst gewijzigd door TTT242 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”