brandstofmeter defect?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

Mijn brandstofmeter stond op iets minder dan halfvol. Tot mijn verbazing stond hij een dag later plots op 4/5 vol, zonder te tanken! Dat gebeurde zo'n twee weken geleden. In de tussentijd is hij niet meer gezakt. Ik rij nu wel op LPG, maar de wagen start telkens op benzine, dus na twee weken moet de brandstofmeter normaal toch lichtjes gedaald zijn.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Of is er iemand die dit ook al meemaakte?
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

De vloter aan de linkerzijde wil nog weleens blijven hangen meter zakt dan niet verder dan tot de helft ,meest geeft hij na een schop onder de tank aan de linkerzijde ineens een ander brandstof niveau aan op het dash, is dit het geval dan zul je hier dus naar moeten (laten) kijken.
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

hadico schreef:De vloter aan de linkerzijde wil nog weleens blijven hangen meter zakt dan niet verder dan tot de helft ,meest geeft hij na een schop onder de tank aan de linkerzijde ineens een ander brandstof niveau aan op het dash, is dit het geval dan zul je hier dus naar moeten (laten) kijken.
Dit probleem heb ik ook gehad. Vlotter bereikbaar na wegklappen bekleding onder achterbank als ik het me goed herinner. Na reparatie enorme diesellucht in de auto. Sluiting luistert nogal nauw en was in mijn geval na de reparatie gaan lekken.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Berekent de boordcomputer o.a. aan de hand van de hoeveelheid brandstof in de tank hoeveel kilometer er nog gereden kan worden?

Zo ja, wordt de hoeveelheid brandstof voor de actiradius in de tank gemeten via de linker vlotter of beiden?

Als mijn tank bijna leeg is kan ik volgens de boordcomputer nog 300km rijden. Veel te optimistisch want in de praktijk haal ik net de helft.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

zitten er 2 vlotters in, dan ??
Ook in een D5?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Wolfs XC schreef: Als mijn tank bijna leeg is kan ik volgens de boordcomputer nog 300km rijden. Veel te optimistisch want in de praktijk haal ik net de helft.
Ja, zo stonden wij ook eens langs de weg... Metertje tegen het rood aan en boordcomputer gaf nog 140 km aan... niet dus.. Sindsdien heb ik altijd een 5 liter tankje diesel tussen mijn reservewiel liggen.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

In de tank zitten twee vlotters een links en een rechts met een opvoer(diesel) en een hoofdpomp voor de benzine uitvoeringen brandstofniveau word dan ook berekent over de beide vlotters waarbij er in de tank een venturi pomp ligt aangestuurt door de pomp die de brandstof hevelt van links naar rechts om te zorgen dat de pomp ten alle tijde voldoende kan aanzuigen.
Aan de linkerkant ontstaat meest het probleem dat de drijver van het meetelement verstrikt raakt of klem loopt op de bedrading en/of de leiding van de hevelpomp met als ergste gevolg dat je met een halfvolle tank op het dash dus gewoon stil komt te staan .
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je kunt hem bij de dealer laten calibreren je meter!
Romeo-Lima
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.10.2007 - 14:41

Herkenbaar probleem die afwijking op de brandstofmeter.

Bij mij staat 'ie op drie kwart bij een volle tank en als er 50 km is gereden staat ie ineens weer op vol! Zou wel eens een gevalletje opnieuw calibreren kunnen zijn.

Hoe werkt dat calibreren, hoe lang is het werk voor een dealer en wat kost dat ongeveer?
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dan heb ik verleden week geluk gehad, lampje was al 30km aan, maar BC gaf nog 130km aan, de tankbeurt was 71 liter....met een tank van 70 liter....

In de toekomst toch iets eerder gaan tanken toch... ::roll:
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is 5 min werk ,wat het kost weet ik zo niet!
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ramon&Ramon schreef:Is 5 min werk ,wat het kost weet ik zo niet!
Kan men bij het calibreren er achter komen of de linker vlotter blijft hangen of niet? Calibreren heeft weinig zin als de vlotter "klem" zit lijkt me.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het is de moeite van het proberen waard denk ik!
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ramon&Ramon schreef:het is de moeite van het proberen waard denk ik!
Ben ik helemaal met je eens tenzij iemand zelf handig is en de tank via het gat aan de linker kant openmaakt om e.e.a. te bekijken.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Toevallig gister een zelfde effect gezien.
Ik reed al 2 dagen met een halve tank. Normaal rijd ik 850km op een tank, nu stond hij op 730km met de weergave op een "halve tank".
Vanochtend op 630km en vanmiddag met 730km geen pixel verder, dus toch maar even vol gegooid. Ging 61 liter in. :-/
Meter geeft nu weer vol aan. Ik zal eens kijken wat de meter over 600km aangeeft. Het kan dus een enkele keer blijven hangen, die ene vlotter?

En anders dus vlotter vervangen?

(Ai, ik heb een MY2008, maar de tank zal vast al 100 jaar het zelfde zijn? :lol: )
Laatst gewijzigd door eta76 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Na een noodstop ooit is mijn vlotter ook een keer blijven hangen.
Voltanken en vervolgens was het weer over.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Het is bij mij nu soms weer goed. Rijd ik over een hobbel (op de grote weg), dan schoot hij weer terug naar half vol. Binnenkort maar eens naar laten kijken.

Moet de tank leeg zijn? Om hier bij te kunnen? Of met 3/4 vol is het misschien ook mogelijk?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

vrij lege tank is wel handig. Scheelt wat tilwerk.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

sbv schreef: vrij lege tank is wel handig. Scheelt wat tilwerk.
En vooral brandgevaar als er iets fout gaat ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

sbv schreef: vrij lege tank is wel handig. Scheelt wat tilwerk.
Hoezo, tank kan blijven zitten
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”