Geartronic Flushen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Wat is eigenlijk het advies qua flushen van de geartronic?
Na hoeveel km's is het verstandig om te doen?
Mijn auto staat nu op ~77000km, zou je het na de 100.000 moeten doen? 150.000?
Of heeft de leeftijd er ook wat mee te maken naast de aantal km's?
Mijn auto komt uit 2007.

Ik zie ook genoeg mensen die het voor het eerst doen na 200.000/300.000km. Maar gezien de zwarte troep die er dan uitkomt... :-/

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Om de 80k is ongeveer de richtlijn. Wanneer je bij veel hogere km voor het eerst flusht kan een 2e flush nodig zijn omdat er teveel rotzooi loskomt en na de 1e flush nog los kan komen. Dan is het een dure grap (+/- 300eu x2)
Laatst gewijzigd door Carfreak op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Carfreak schreef: Om de 80k is ongeveer de richtlijn. Wanneer je bij veel hogere km voor het eerst flusht kan een 2e flush nodig zijn omdat er teveel rotzooi loskomt en na de 1e flush nog los kan komen. Dan is het een dure grap (+/- 300eu x2)
Thanks voor je reactie!
Dan moet ik er binnenkort toch maar eens aan geloven... :-/
Kan ik het beste bij Obbe langsgaan denk ik..?
Ik heb mijn eigen Volvodealer er nog nooit over gehoord... Dus of die het ook aanbieden weet ik niet.
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Die bieden het vast aan. Maar dan wel voor 395 euro
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Mijn dealer raadt het af.
Volgens hem loop je het risico dat er vuil loskomt en op plekken gaat zitten waar je het niet hebben wilt (kleppenhuis)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

De dealer raadt het bij hoge km standen idd weleens af om eerder genoemde reden. Maar het gros raadt het inmiddels wel aan en biedt het zelf aan.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik heb dit 'scherm' niet verzonnen.
Volvo wel en dealers etc hebben het, behoren het te weten en uit te voeren.
Enne,
denk nou niet dat taxi's het zwaarder hebben dan de doorsnee familie-wagen
met korte-koude stads- of lange-hete zomerkilometers,
al dan niet met caravan op de haak....
Dus, elke 80dkm !
en niet wachten met nog meer vuil creëren, dat kan blijven 'hangen' en 'plakken'; lees vernielen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Afgelopen zaterdag ook een flush uit laten voeren. Inmiddels staat de kilometerstand op ruim 2 ton. In het onderhoudsverleden kon ik nergens vinden dat het al eens eerder was gebeurd. Ik kan in het schakelen goed verschil merken. Het is dus zeker zinvol om doen. Die van mij is onder handen genomen bij Dennis en Obbe
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Bedankt voor alle info!
Binnenkort maar een gaan melden bij Obbe.
Ik ben er gelukkig nog op tijd bij. :) (km-stand nu op 77.000km)
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Met zo'n maagdelijke km stand zal er weinig loos zijn :-)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

mees schreef: Ik heb dit 'scherm' niet verzonnen.
Volvo wel en dealers etc hebben het, behoren het te weten en uit te voeren.
Enne,
denk nou niet dat taxi's het zwaarder hebben dan de doorsnee familie-wagen
met korte-koude stads- of lange-hete zomerkilometers,
al dan niet met caravan op de haak....
Dus, elke 80dkm !
en niet wachten met nog meer vuil creëren, dat kan blijven 'hangen' en 'plakken'; lees vernielen....
Het zit dus niet in het standaard onderhouds progamma, alleen bij extreem gebruik.
En dat is precies waar dealers zich aan houden..
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik deel op dit forum slechts mijn ervaringen,
hoop anderen te kunnen helpen
en probeer te voorkomen dat zij ellende kunnen krijgen.

Jouw woord "extreem", staat niet in de tekst van Volvo.

Wat er wel nog te lezen valt op het scherm:
"de olie dient te worden vervangen indien de tekst in het display het weergeeft".
Ik kan je helaas mededelen, dat toen die tekst verscheen, het al te laat was...........

En ja, er staat ook te lezen:
"de olie hoeft gewoonlijk niet te worden ververst"
...Kennelijk smeert men liever bij elke beurt een portierslot, dan dat het iets doet voor een geavanceerd onderdeel.

Ik heb er bij diverse garages naar gevraagd, waarom men niet ververst:
antwoorden: leasecontracten, het kost geld, er waren voorheen niet zo veel automaten, km standen gingen niet zo hoog,
reviseren is beter dan flushen, de gewone man valt al over uurloon bij een beurt, laat staan een flush extra erbij.

En, helaas worden nieuwe auto's al weer als tweedehands verkocht, voordat er problemen komen.....
Ik ben zo'n 4ehandsrijder.
Door het gebrek aan afschrijving, rij ik vele malen goedkoper met extra (preventief) onderhoud.

Gelukkig heeft mijn dealer in A'foort sinds enkele jaren wel flushes voor automaat en stuurhuis op hun programma staan.
Reden? Er rijden zoveel automaten met hogere km-standen, men wil geen pech onderweg en flushen is slechts 1/10e van een revisiebak.
Netjes in overleg wordt het wel/niet uitgevoerd; dat geldt ook voor andere reparatie- en/of onderhoudszaken.
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

mees schreef: Ik heb dit 'scherm' niet verzonnen.
Volvo wel en dealers etc hebben het, behoren het te weten en uit te voeren.
Enne,
denk nou niet dat taxi's het zwaarder hebben dan de doorsnee familie-wagen
met korte-koude stads- of lange-hete zomerkilometers,
al dan niet met caravan op de haak....
Dus, elke 80dkm !
en niet wachten met nog meer vuil creëren, dat kan blijven 'hangen' en 'plakken'; lees vernielen....
Olie vervangen (dopje los en wachten to hij leeg loopt) is iets anders dan onder hoge druk olie door het systeem pompen terwijl de bak in D staat.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Klopt ! (bijna: hoge druk?)
dus als je niet (op tijd) ververst hebt,
moet je zeker niet nog langer wachten met flushen !
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb zelf laatst mijn bak bij 70.000 km en 3 jaar oud gefusht (is overigens buitengewoon eenvoudig zelf te doen). Olie kwam er echt zwart uit (niet verbrand). De bak schakelt merkbaar beter dan voorheen. Vooral terug schakelen verloopt een stuk soepeler, voorheen soms met een bonkje.

Overigens is het niet verversen echt heel dom. De frictieplaten bevatten organisch materiaal wat simpelweg slijt en de olie vervuilt. Dat wil je bij tijd en wijle uit je bak hebben om de bak schoon te houden.
Over uiterlijk 80000 km is de olie bij mij weer aan de beurt. Voor de kosten hoef je het niet te laten, voor 200 euro met originele olie ben je het mannetje. Je hebt wel een grote torx nodig om de vulbout los te kunnen krijgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

mees schreef: Ik deel op dit forum slechts mijn ervaringen,
hoop anderen te kunnen helpen
en probeer te voorkomen dat zij ellende kunnen krijgen.

Jouw woord "extreem", staat niet in de tekst van Volvo.

Wat er wel nog te lezen valt op het scherm:
"de olie dient te worden vervangen indien de tekst in het display het weergeeft".
Ik kan je helaas mededelen, dat toen die tekst verscheen, het al te laat was...........

En ja, er staat ook te lezen:
"de olie hoeft gewoonlijk niet te worden ververst"
...Kennelijk smeert men liever bij elke beurt een portierslot, dan dat het iets doet voor een geavanceerd onderdeel.

Ik heb er bij diverse garages naar gevraagd, waarom men niet ververst:
antwoorden: leasecontracten, het kost geld, er waren voorheen niet zo veel automaten, km standen gingen niet zo hoog,
reviseren is beter dan flushen, de gewone man valt al over uurloon bij een beurt, laat staan een flush extra erbij.

En, helaas worden nieuwe auto's al weer als tweedehands verkocht, voordat er problemen komen.....
Ik ben zo'n 4ehandsrijder.
Door het gebrek aan afschrijving, rij ik vele malen goedkoper met extra (preventief) onderhoud.

Gelukkig heeft mijn dealer in A'foort sinds enkele jaren wel flushes voor automaat en stuurhuis op hun programma staan.
Reden? Er rijden zoveel automaten met hogere km-standen, men wil geen pech onderweg en flushen is slechts 1/10e van een revisiebak.
Netjes in overleg wordt het wel/niet uitgevoerd; dat geldt ook voor andere reparatie- en/of onderhoudszaken.

Taxi,s en Volvo,s met aanhangers,,dat bedoel ik als extreem gebruik.
Het heeft nog nooit in een onderhouds progamma gestaan bij Volvo en ook bij andere merken kom je het bijna niet tegen.
Het is een gat in de markt geworden dat flushen, een soort hype, er zijn mensen die nu bakken flushen en die nooit iets met
autotechniek gedaan hebben.
Ik zeg niet dat het niet goed is, maar er kunnen ook negatieve gevolgen ontstaan, de bak gaat bonken, slecht schakelen enz,
dat komt ook voor.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3699
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat klopt.
Als je te laat ververst of geflushed hebt
en je gaat dan vuil losweken bij (te kort) flushen (of 1 keer slechts)
dan kan het misschien alsnog fout gaan.....
Niet riskeren en dus op tijd verversen of flushen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Ik heb de auto nu zelf zo'n 35.000km. Ik rijd over het algemeen vrij rustig, maar soms gebruik ik hem wel waar ie voor gemaakt is. :)
Binnenkort maar eens met Obbe contact opnemen en kijken wat hij te zeggen heeft. Vervolgens kan ik ook wel beoordelen hoe de olie eruit ziet of het al echt nodig was.
Zie op het forum weleens pikzwarte olie (zou ik zelf verontrustend vinden) terwijl het rood moet zijn?
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Geloof me, ook jouw olie komt er zwart uit. Is oa vervuiling van de frictieplaten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10482
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

m-kliko schreef: Ik heb de auto nu zelf zo'n 35.000km. Ik rijd over het algemeen vrij rustig, maar soms gebruik ik hem wel waar ie voor gemaakt is. :)
Binnenkort maar eens met Obbe contact opnemen en kijken wat hij te zeggen heeft. Vervolgens kan ik ook wel beoordelen hoe de olie eruit ziet of het al echt nodig was.
Zie op het forum weleens pikzwarte olie (zou ik zelf verontrustend vinden) terwijl het rood moet zijn?
Vake Bin Ie Te Bange.....
Er is al genoeg over geschreven. Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat na een automaten flush je de auto niet weer terug kent. Ramon, en hij heeft best kennis, schrijft ook dat bij extreem gebruik het echt geen overbodige luxe is. Enne de olie die er uit komt zal echt donkerbruin zijn. Tis net sterke koffie wat er uit gaat komen. De nieuwe olie is mooi wijnrood wat er bij mijn V70 Geartronic in ging. Ik heb begrepen dat bij een 'oude' automaat het een iets andere kleur heeft.
Niet afwachten, maar gewoon regelen. Jij gaat er echt blij van worden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”