Anti-lag systeem

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Bij de nieuwe d5 motoren noemt het powerpulse.

Ik vraag me af of het zelf te maken valt?

Welke sensoren en actuatoren zijn er nodig?
Welke manieren van regelingen zijn er?

Welke hardwarematige problemen zouden er zijn?

Principe is makkelijk. Compressor kraan opendraaien wanneer de turbo begint op te spoelen om het turbogat te verminderen.

Laten we eens zoeken naar een manier. Ik wil gerust wat ineen knutselen om te testen...
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Ik zal beginnen, misschien komt er iemand mee brainstormen...

Om niet elk jaar een turbo te moeten steken, wil ik geen ontploffing in de uitlaatcollector.
Maar als ik een grotere turbo wil, zou ik de lag iets minder moeten krijgen,.... dus een compressor is de manier.
Voor een test zet ik er een gewone compressor in, en trek ik een leiding tot vooraan.

Dan zou er een regeling moeten zijn. Toerental afgeregeld zal er een klep moeten aangestuurd worden.
Hiervoor had ik in gedachten om eventueel egr klep te gebruiken en ecu laten herprogrammeren?

Dan zou druk moeten gecontroleerd worden. Maar dat moet niet voor test natuurlijk.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Met alle respect voor je idee, maar ik denk dat hier wel even iets meer bij komt kijken dan "eventjes" iets herprogrammeren.

Wat te denken van de opspoelen van de turbo zoals jij voorstelt en de extra lucht die daarmee dus al in de motor geblazen word, je blok raakt dan zachtjes gezegd aardig van de leg mbt regeling van brandstofmengsel etc.

De enige manier om lag zoveel mogelijk te ondervangen is een kleine, snel opspoelende turbo gebruiken of een compressor (supercharger, kompressor you name it) te gebruiken, die worden namelijk mechanisch aangedreven door blok en niet dmv lucht.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Mja.

Ik ga idd vanuit veronderstelling dat iemand dat ecu's herprogrammeerd en egr's kan uitschakelen, dat die deze misschien kunnen aanpassen om te openen en sluiten op rpm.
Maar dat is idd nog niet gevraagd.

Wat passen ze wel veel aan? Turbodruk.
Dus als ze niet omkunnen met sneller opbouwende onderdruk, moet je de wagen daar niet laten chippen.

Na dit alles is het nog niet gezegd dat het werkt he... daarmee dat we het een test noemen
Laatst gewijzigd door Apox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Begin jaren negentig had MAN dit op zijn bussen zitten, er zat toen ook een grote terugslagklep in de inlaat om geen druk verlies via de turbo te krijgen, ze hebben dit systeem niet lang gehad.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Er moet toch iets achter zitten. Als je het al kan hebben in een volvo productiewagen...

Waterinjectie is ook bijna 30 jaar weggeweest.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”