jpwg001 schreef:
Dat rood in de achterlichten is al vanaf het prille begin van het autorijden zo. Toendertijs zulen ze geen onderzoeken gedaan hebben naar pupilreacties op verschillende kleuren. Rood is een duidelijke signaalkleur c.q. gevaarskleur. Dat zal de reden zijn.
Vergis je daarin niet. WO II onderzeeers hadden toen ook al rood licht.
En ik denk dat ze toen die kennis al wel hadden.
(Je hebt er ook geen high-tech onderzoek voor nodig, gekleurde lampen op ogen richten en kijken wat ze doen.)
Maar het lijkt er toch op dat het meer op dat de "rood is gevaarkleur"-theorie klopt. Het lijkt ook van de spoorwegen afgekeken te zijn.
Wat leesvoer:
http://jalopnik.com/why-are-car-taillig ... 1696538884
http://mechanics.stackexchange.com/ques ... -red/22710
maar goed... we raken een beetje off-topic.
update:
Vond dit nog wel interessant om erbij te vermelden:
"As I kid, I was fascinated by an article in Popular Science about a Mercedes concept car with gull-wing doors, a rotary engine and tail lights that went green when accelerating, yellow when slowing and red when braking. Can't find the original article, but there's a nice history of the vehicle at the link below. Here's a picture of the rear."
http://cartype.com/pages/2234/mercedes-benz_c_111__1969
Van deze website:
http://www.dslreports.com/forum/r238712 ... uld-Be-Red
