Op motor remmen en dan inhouden.. maf?

Geproduceerd bij NedCar in Born
martin2
3rd Gear member

Is nog niets zeker over de pomp of sturing, dus maak je niet onnodig zorgen.
Vergeet bij het onderhoud niet de filter van de LPG bij de tank. Dit kan ook heeeeel goed de oorzaak zijn.

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Das inderdaad een goeie, kan een gas-expert die makkelijk vervangen denk je? Ik vrees dat m'n reguliere garage daar geen kaas van gegeten heeft.
martin2
3rd Gear member

Sterker ik denk dat je het zelf makkelijk kan. Even leiding druk vrij maken los maken, wisselen en wer dicht maken. Drukvrij maken door pomp zekering eruit halen en de motor starten, die zal dan de rest lpg uit de leiding verbranden. Anders kan de gas expert dat uiteraard.

MvG Martin
Ludo
6th Gear member

goh, LPi uit '96, volledig overheen gelezen.
de filter kan idd heel goed de oorzaak zijn.
als die verstop zit haalt de pomp zijn debiet niet en gaat veel eerder moeten opschakelen naar een hoger toerental.
dit moet je normaal ook kunnen horen, de pomp maakt dan even een gierend geluid.
als je het laat doen, ga dan bij een Vialle dealer.
martin2
3rd Gear member

Ja ik had het in eerste instantie ook niet gezien.

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Pomp maakt geen herrie whatsoever, wel hoor ik 'm soms even op 'gang komen' als ik van benzine naar gas wissel - met de hand. Als ie zelf schakelt hoor ik nooit iets.

Heb m'n luchtfiltertje vervangen: dat was geen overbodige luxe dus. Rijd zeker bij hogere snelheden echt een stuk beter, maar verhelpt m'n probleem niet.

Nieuwe input: soms start ie gewoon moeilijk, maar dat gebeurd op benzine en dan gaat ie ook haperen. Veel gas geven betekend dat ie uit gaat, maar zo weer start mbv de koppeling. Wel irritant optrekken bij de kruizing, dan zakt ie bij te veel/weinig gas meteen weg.

Terwijl ik dat vorige week 2 keer had, doet ie dat de rest van de tijd niet. Heb de indruk dat ie 't meer doet als ik drukkig inparkeer en 'm dan plots uitzet.. als ik 'm 30s laat lopen voor ie uit gaat dan lijkt het niet op te treden. Toch een soort mixen van brandstof.

Jullie LPi filter-opmerking is eentje die ik ter harte neem, ga de vialle man bellen wat dat gaat kosten, als ik zo zie hoe mijn luchtfilter er aan toe was :P
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Nou, op benzine doet ie 't iig niet - dat ploffen.
Ga de gasman wel fkes bellen voor 'n afspraak, 't begint nu eng te worden :-)
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Dusch, pannenkoek die ik daar ben. Het waren de bougies...
Blijkt dat je die bij gas flink vaker mag vervangen dan bij normaal benzine, blijkbaar waren deze al niet al te best voor gas sinds ik dit gedoe al sinds de zomer heb (in april bougies vervangen).

Stomstomstom, die had ik best alvast kunnen vervangen dus.
martin2
3rd Gear member

Wil niet neg zijn maar ik denk dat het probleem zo weer terug is.

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Dat wachten we dan maar af, want op dit moment rijd ie inderdaad weer prima. Ze hebben de kabels, bobines en gastoevoer gechecked en dat zou prima in orde zijn.
Geen idee hoe je dat allemaal controleert, maar het klonk goed in ieder geval.
martin2
3rd Gear member

Gelijk heb je. Zolang hij het goed doet, doet hij het goed. Ik hoop ook dat ik het misser dan mis heb.

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Ooit krijg je gelijk, dat staat vast.. :P
Ludo
6th Gear member

mooi dat het (voorlopig) al opgelost is.
heb je de lpg filter ondertussen ook vervangen?.
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Nee, daarvoor had de tank leeg moeten zijn.. en ik had dus net getankt. Nemen we de volgende keer mee.
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Nou, daar zijn we weer. Hij begint nu (inderdaad :( ) zo nu en dan weer in te houden... maar dan niet op de manier als schijnbaar aan de bougies te wijten was, maar meer in de vorm waarbij het lijkt alsof iemand de brandstoftoevoer even afsluit en weer door laat gaan.

Soms bij gelijkblijvend gas geven, afremmen, accelereren, het maakt allemaal niet uit. Gisteren was de tank bijna leeg en gaf ie er helemaal de brui aan. Normaal zou je op benzine over schakelen, maar door het gehaper raakt de gascomputer van slag - de auto moet even uit voor hij op benzine wil (als ie nog niet geschokt heeft kan ik switchen zo vaak ik wil...).

Enfin, toch de gaspomp... of kan ik nog geld inzetten op bobine's?
Ludo
6th Gear member

beetje moeilijk zeggen zo.
deze kuren kan van beide zijn.
je rijd zo te lezen de lpg tank wel erg leeg!.
doet ie ook op benzine hetzelfde?.
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Ludo schreef:beetje moeilijk zeggen zo.
deze kuren kan van beide zijn.
je rijd zo te lezen de lpg tank wel erg leeg!.
doet ie ook op benzine hetzelfde?.
Uhm, de tank bevatte nog zo'n 5 liter LPG. Ik heb 'm wel eens helemaal leeg gereden en dan heb je alle tijd om over te schakelen.. nu kakte die gewoon in, toen ik in de vluchtstrook stond sloeg ie af. Na contact uit en dan weer aan kon ik prima op benzine verder.
Ludo
6th Gear member

doet ie het nu nog wel op lpg?.
of heb je nog geen lpg getankt?.
Ludo
6th Gear member

trouwens, nog 5 liter in de tank?.
hoe zeker ben je daarvan?, ga je te werk op de ledjes?.
Nigel
2nd Gear member
Contacteer:

Ludo schreef:trouwens, nog 5 liter in de tank?.
hoe zeker ben je daarvan?, ga je te werk op de ledjes?.
Heb geen ledjes, hijs ontsloten op de meter in m'n dashboard. Ik houd de km's bij die ik rijd en op basis daarvan zie ik hoeveel ik erbij kan tanken. Ik tankte die dag zo'n 40 liter, terwijl er zo ongeveer 45 in gaat bij mijn weten (vorige keer dat ik 'm leeg reed zat ik tegen de 44,xx liter). Vandaar dat ik gok dat er nog een paar liter in zat. Zeker weten doe ik dat uiteraard niet.

Vorige keren sloeg ie overigens niet af, maar kon ik tijdens het stotteren ook overschakelen. Los van het lege-tank-verhaal baart mij het gestotter met een volle tank dus veel meer zorgen, helemaal omdat het niets te maken heeft met gasgeven, remmen op de motor ofzo. Hij 'doet' het gewoon soms. Wordt je nerveus van als je in ene hapert tijdens het inhalen ofzo ;)

Zou preventief de bobine's kunnen vervangen, maar ook die zijn niet bepaald gratis, is het niet?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”