Vorige week auto laten voorzien van nieuwe software (althans dat is mijn verteld) omdat het lampje van het motormanagement systeem brande continue.
Motorvermogen was goed.
Vol goede moet weer verder gereden alleen zojuist kreeg ik weer een melding dat motorvermogen gereduceerd was. Ik kon echter niet echt wat merken omdat voor mij gevoel het motorvermogen niet weg was. Het gekke was ook dat ik de melding weg kon drukken (kon jaar geleden niet). De melding kon ik wel in de boordcomputer vinden maar ik zie hem dus niet continue op het scherm.
Mij is na de laatste software update verteld dat volvo een software een update heeft om de grenzen van deze storing wat meer uit elkaar te zetten zodat hij niet meer zo snel opduikt. De storing zou gerelateerd zijn aan de EGR Koeler (Ik heb een jaar geleden al een nieuwe koeler gehad).
Wie herkend het feit dat er toch beperkt motorvermogen is maar dat de melding snel weg te drukken is. Het lampje van het motormanagement ging niet branden.
Ik kan mijn verbazen maar het leek ook of dat de turbo onderin wat langzaam op gang komt. Maar dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen.
Ik probeer vertrouwen te houden maar ik merk wel dat ik langzamerhand wat begin te balen van de V40.
beperkt motor vermogen (schildpad) V40 D4
- -KJ-
- 5th Gear member
Er is inmiddels een gemodificeerde EGR, koeler en slangenset beschikbaar waarvan mijn dealer zegt dat deze de problemen nu echt oplost in plaats van een softwarematige onderdrukking van storingen. Eind januari krijg ik deze set gemonteerd.
- jeroenv_
- 2nd Gear member
Vanmorgen plotseling check engine light, maar geen schildpad. Toch voelde ik wel dat de auto minder vermogen had.
Gelijk ff langs de dealer gereden, en ja hoor, EGR verstopt.
Over 2 weken wordt eea vervangen.
Begreep ook dat je 2 jaar garantie hebt op de auto, maar dat het voor dit probleem 4 jaar is. Nu is het toch een lease auto, maar toch wel netjes van Volvo.
Gelijk ff langs de dealer gereden, en ja hoor, EGR verstopt.
Over 2 weken wordt eea vervangen.
Begreep ook dat je 2 jaar garantie hebt op de auto, maar dat het voor dit probleem 4 jaar is. Nu is het toch een lease auto, maar toch wel netjes van Volvo.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
-
- 1st Gear member
Ik heb afgelopen week ook een melding gekregen van een inmiddels bekend schildpadje ;-(
Geen lease-auto, dus voor mij zou een verlengde garantie (zit nu net buiten de 2 jaar) wel goed uitkomen.
Heb jeroenv een PB gestuurd voor mogelijk meer info.
Geen lease-auto, dus voor mij zou een verlengde garantie (zit nu net buiten de 2 jaar) wel goed uitkomen.
Heb jeroenv een PB gestuurd voor mogelijk meer info.
Volvo V40 D4 (MY2015) - 18"Ixion
-
- 1st Gear member
Dank je voor de info. Heb inmiddels een mail gestuurd naar Henk Scholten in Tiel. Benieuwd of de reactie ook zo is.
Update 1:
Ik heb inmiddels een reactie ontvangen van Volvo Henk Scholten. 'De EGR klep wordt alleen vervangen, als de auto en het onderdeelnummer binnen een bepaalde reeks zijn en een aantal storingscodes opmaakt.
U kunt een afspraak maken voor diagnose, maar ik wil u wel vooraf aangeven dat de fabrieksgarantie is verlopen en in eerste instantie de reparatie-/diagnosekosten voor u zijn. Als blijkt dat er een reparatie uitgevoerd moet worden, die in een verlengde garantie valt, dan zal de reparatie (of een deel) voor rekening Volvo zijn'.
Oftewel afspraak zal worden gemaakt. Maar heeft iemand hier de ervaring wat nu qua kosten onder de garantie valt en wat er mogelijk als rekening 'overblijft'? Of is en blijft dat ten alle tijde een verassing .....
Update 2:
De auto is inmiddels op bezoek geweest bij Henk Scholten in Tiel. Problemen inderdaad met EGR. Het nodige vervangen (koeler/slangenset) en alles viel onder de (verlengde)garantie. Keurige en nette afhandeling van Henk Scholten!!
Update 1:
Ik heb inmiddels een reactie ontvangen van Volvo Henk Scholten. 'De EGR klep wordt alleen vervangen, als de auto en het onderdeelnummer binnen een bepaalde reeks zijn en een aantal storingscodes opmaakt.
U kunt een afspraak maken voor diagnose, maar ik wil u wel vooraf aangeven dat de fabrieksgarantie is verlopen en in eerste instantie de reparatie-/diagnosekosten voor u zijn. Als blijkt dat er een reparatie uitgevoerd moet worden, die in een verlengde garantie valt, dan zal de reparatie (of een deel) voor rekening Volvo zijn'.
Oftewel afspraak zal worden gemaakt. Maar heeft iemand hier de ervaring wat nu qua kosten onder de garantie valt en wat er mogelijk als rekening 'overblijft'? Of is en blijft dat ten alle tijde een verassing .....
Update 2:
De auto is inmiddels op bezoek geweest bij Henk Scholten in Tiel. Problemen inderdaad met EGR. Het nodige vervangen (koeler/slangenset) en alles viel onder de (verlengde)garantie. Keurige en nette afhandeling van Henk Scholten!!
Laatst gewijzigd door Marco45 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 D4 (MY2015) - 18"Ixion
- fret
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Bareuh...van het weekend ook weer het motormanagementlampje. Conclusie: EGR vervuild en koeler moet vervangen. Dacht dat dit al gebeurd was (bij zo'n 70.000km) maar blijkbaar zat ik net voor de definitieve modificatie.
Wel puntje voor Volvo: lampje ging branden 220km van huis, bij Heerlen. Dichtstbijzijnde garage gezocht (op zaterdag, rond 11 uur), kwam daar maar daar wilde men niet eens de auto aan de computer hangen (te weinig monteurs, een of andere klassiekerdag, blahblah) en werd ik eigenlijk weggestuurd met de opmerking "het zal wel de EGR zijn en als hij stopt bel je de ANWB maar"... Weinig preventief dus en niet even een reset. Gelukkig wilde men bij mijn garage (TvK Alkmaar) wel even kijken (zaterdag rond 2 uur 's middags), hebben ze de boel gereset en gaan we een afspraak maken voor vervanging. Hopelijk nog iets van verlengde garantie, maar dat is zorg voor later.
Wel puntje voor Volvo: lampje ging branden 220km van huis, bij Heerlen. Dichtstbijzijnde garage gezocht (op zaterdag, rond 11 uur), kwam daar maar daar wilde men niet eens de auto aan de computer hangen (te weinig monteurs, een of andere klassiekerdag, blahblah) en werd ik eigenlijk weggestuurd met de opmerking "het zal wel de EGR zijn en als hij stopt bel je de ANWB maar"... Weinig preventief dus en niet even een reset. Gelukkig wilde men bij mijn garage (TvK Alkmaar) wel even kijken (zaterdag rond 2 uur 's middags), hebben ze de boel gereset en gaan we een afspraak maken voor vervanging. Hopelijk nog iets van verlengde garantie, maar dat is zorg voor later.