kachel wordt niet warm xc70 2005

De grotere Volvo's
Plaats reactie
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Goedemorgen,

Sinds 1 week mijzelf verwend met een nieuwe volvo xc70 naast mijn c70 cabrio.
Nu stuit ik helaas op een lijstje met problemen bij deze auto waarvan de kachel er 1 is.

Probleem: de kachel wordt niet warm.

Als alles automatisch draait gaat hij harder blazen als ik de temperatuur verhoog. de lucht is echter koud.
De motor wordt redeijk snel naar mijn gevoel warm is een d5. en na ongeveer 10 minuten met buiten 1 graad is de temp. meter in het midden.
De leidingen bij de kachelradiator zijn vast te houden warm en de invoer is voelbaar warmer dan de retour.

Wat is er gebeurt de afgelopen 2 maanden.
2000km geleden nieuwe waterpomp en riem, was voor mijn tijd dus weet niet of dit euvel hierma is begonnen.
500 km geleden is de koelvloeistof afgetapt geweest door de garage omdat ze de turbo pakking en spruitstuk pakking vervangen hebben.
(dit vanwege een verstopte roetfilter die door overdruk de pakkingen en luchtslangen kapot hebben gedrukt.)

Toen ik hem kocht was het reservoir voor de koelvloeistof overvol de monteur gaf aan dat deze wat zou zakken omdat ze hem net hadden bijgevult.
Ondertussen kleine 1000 km verder is het reservoir 5 cm gezakt en bijgevult.

opties:

Lucht in het systeem
kapotte waterpomp
mechanisch of electronisch defect
andere reden?

Iemand wellicht hetzelfde probleem gehad of ideeen?
Vida geeft overginds geen foutmelding.

Thanks Roeland
Laatst gewijzigd door rpsiderius op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ik zou bij lucht in het systeem beginnen. Als zowel aanvoer als retour van de kachelradiator wel een beetje warm worden lijkt de radiateur zelf niet verstopt. Vraag: als je de kachel op recirculeren zet, wordt hij dan wel warm? Zo ja, dan moet je het mogelijk in de bediening van de kleppen zoeken.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 388
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Het gebeurt wel dat, als er een niet-originele waterpomp in gekomen is, er schoepen afbreken. Er is dan minder doorstroming. Originele waterpompen hebben metalen bladen.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die breken meestal pas na verloop van tijd af, niet meteen na installeren. Pomp zit er 2000 kp op, en het feit dat Roeland aangeeft dat de ingaande kant van de kachelradiator wel warm wordt geeft al aan dat de pomp goed werkt. Hij geeft ook nog aan dat de retour koud is, dan doet de radiator zeker zijn werk goed, tenzij hij zwaar vervuild is en daardoor geblokkeerd. Zou het in eerste instantie zoeken in de kleppen en voelen of de kachelradiator zelf wel warm wordt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Goedemorgen,

Bedankt voor alle reacties.
Afgelopen weekend naar limburg geweest en zo kon alles eens goed warm worden.
Daar aangekomen gevoeld aan de leidingen bij de kachel radiator.
De invoer (de onderste) is gloeiend heet niet vast te houden. De bovenste is wel goed vast te houden dus een stuk kouder.
Voor mijn idee zijn er dan 2 mogelijkheden.

1. de kachelradiator is verstopt.
2. de warmte klep gaat niet open.

Als de auto een tijd heeft gereden en dus op bedrijftemp. is dat komt er wel wat warmte uit de blazers maar dit wordt koud zodra ik hem maximaal laat draaien.
zet ik de temp op koud veranderd de luchtstroom wel, hierdoor vermoed ik dat de kleppen wel werken.

Weet iemand uit ervaring of de in en uitvoer van de kachelradiator dezelfde temperatuur moeten hebben?

Groetjes Roeland
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Als je hem zo ziet zou je toch verwachten dat hij klaar is voor de kou :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Retour is natuurlijk altijd lager, anders vind er geen warmte wisseling plaats. Je kunt eens voelen aan de klep of deze wel open staat, dan weet je zeker of je warmte moet krijgen of niet.
Laat anders de kleppen even opnieuw calibreren. Als deze niet naar zijn eindstanden lopen krijg je ook foutmeldingen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

hey,

Toevallig heb ik zelf vida en de kleppen opnieuw laten tijdens het proces hoor ik diverse kleppen bewegen. kan je gemakkelijk bij de klep komen om deze te voelen?
aparte vind ik dat de temperatuur wel veranderd als ik de kachel van warm naar koud zet.
kan een slecht werkende temperatuur sensor hier ook voor zorgen.?
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Als ik trouwens dit:
viewtopic.php?t=64175
topic zou moeten aanhouden lijkt een kachelradiateur toch de boosdoener ?
Voelde net thuis eens aan de radiateur in de woonkamer maar hier zijn aanvoer en retour bijna gelijk qua warmte.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Dan gaat dus of de toevoer"kraan" niet goed open, of de radiator is verstopt aan de uitgang-kant. Er komt er wel heet water in, maar het stroomt onvoldoende door om het op temperatuur te houden en dus is het volledig koud aan de retourkant.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ufovolvo: Er zit geen toevoerkraan in het systeem, de temperatuur wordt volledig bepaald door de stand van de luchtkleppen.

Heb je de kachel al op max gezet en dan de verschillende standen geprobeerd? Dus raam, voeten enz. Als er dan nergens warme lucht uit komt op de verschillende standen lijkt het er inderdaad op dat de radiator niet warm wordt. Kan nog steeds verschillende oorzaken hebben:
- Als de waterpomp niet voldoende opbrengst heeft kan inderdaad de kachel koud blijven. Dat moet je dan ook aan de normale radiator kunnen voelen. Deze zal dan van boven warm zijn en van onderen koud (slangen voelen). De temperatuurmeter blijft wel netjes in het midden staan?
- kachelrad verstopt. Dit komt niet zo vaak voor, maar kan wel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

And so I learned again...
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

De temperatuurmeter staat prima in het midden.
Als ik in de ochtend wegrijd staat deze in het midden na 10 tot 15 min rijden.
Zal morgen de verschillende standen testen en de algemene radiator eens voelen.

Thanks voor het meedenken.
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Vanmorgen nog eens alles getest.

Na 15 min rijden in de stad is de invoer een graad of 70 de retour max 20
De temperatuurmeter staat bijna in het midden.
Links onder zie ik de klep bewegen als ik de temperatuur van hoog naar laag zet deze schijnt dus te werken.

Dit weekend ga ik de kachelradiateur vervangen, kan me namelijk niks anders voorstellen dat voor het probleem zorgt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is niet zo heel veel werk, dus is denk ik de beste optie. Wel even een zeiltje op de vloer ivm opvangen koelvloeistof. Slangen kun je afknijpen in de motorruimte.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Goedemorgen,

Gisteren de klus maar eens aangepakt.
Originele o ringen gehaald bij Volvo en een Hella kachelradiateur bij een autospeciaalzaak.

Tijd van de klus ongeveer 2 uurtjes vooral omdat je alles voorzichtig wil doen.
Er staat al voldoende over geschreven. Het enige wat ik kan meegeven is neem de tijd.

Uiteindelijk heb ik de radiator leidingen via de remlichtsensor houder met een tie rib vastgezet zodat het er makkelijk langs kon. Ook ontkom je er niet aan de onderkant van de radiator wat te beschadigen anders kan je hem niet verwijderen zonder de stuurkolom te verwijderen.

Heb zelf ook het koelsysteem afgetapt, er komt dan nog ongeveer een borrelglaasje uit de leiding. en je hoeft niks af te klemmen.
Nu weer een heerlijke warme auto wat een troep zat er in die radiator (zie foto).

Fijne zondag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SanderBijgaart
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.09.2016 - 13:31

Heb volgens mij het zelfde probleem bij mijn XC70. Hoe kan je het makkelijkste bij de radiateur komen?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27676
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is dan weer goed opgelost en weer een lekkere warme auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vraag me dan gelijk af: waar komt die troep vandaan. Een koelsysteem is niet voor niks zo vervuild. Misschien eens een lekke oliekoeler gehad ofzoiets en het koelsysteem niet gespoeld daarna? Misschien bij de vorige eigenaar? Of een probleem wat je nog net ontdekt hebt? Zou wel even verder zoeken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”