
Maar, we zullen zien hoe het loopt, evenals de tegenwerpingen van keurmeesters en de logistieke uitdaging als straks opeens alle APK stations zo'n nieuwe meter moeten hebben (a 18.000 euro per stuk).
of, als alle kapotte of verwijderde filters vervangen moeten worden , 6 % lijkt nu verwijderd/kapot volgens het artikel, mogelijk in de werkelijkheid nog meer. Dat is een enorme berg filters....
Om het nog iets numeriek te maken het zou dan gaan om zo'n 65.000 roet filters in diverse maten... en dan zijn er nog de auto's waar het filter wel werkte maar vervangen moest worden. Of waarbij de gebruiker niets gaf om het verhoogde verbruik en semi constant in de regeneratie stand rond rijd (1 op 8 diesel aan het opstoken is).
Tekst:
Steekproef
In Nederland rijden ongeveer 1,1 miljoen personenauto's en bestelwagens met een roetfilter. Uit een steekproef van TNO bleek vorig jaar dat bij 6 procent het filter niet werkte, terwijl de software geen foutmelding gaf. Hierdoor kon de fout tijdens de APK niet worden opgespoord. Het vermoeden is dat bij deze auto's de software bewust is aangepast.
Bron:
http://nos.nl/artikel/2076349-aanpakken ... elijk.html