Mijn S60 2001 rijdt op zich nog altijd prima, maar met ups en downs. De automaatbak is een 9 maanden geleden gespoeld en ik merk dat ik regelmatig ritten heb waarbij hij voorbeeldig schakelt en de auto heerlijk soepel rijdt. Maar ik heb ook regelmatig ritten die aanzienlijk minder soepel verlopen. Veel waardes lijken me niet zoals het hoort, maar alles heeft invloed op elkaar lijkt het wel. Waar moet ik nou beginnen?? Wie kan de uitgelezen waardes interpreteren?
105km/u @ 2.200tpm :
- Air intake 8,1 psi
- Vacuum 13,4 in/Hg
- MAF 20,7 g/s
- Coolant temp. 81 gr. celcius
- "Closed loop" (vrij kort na code reset dus nog geen feedback fault zoals onder)
- (O2) Lambda 1 constant 0,5v, heel af en toe een piekje of dipje
- Lambda 2 continu variërend 0,3 (soms dipjes 0-lijn) tot 0,9
70km/u @ 1.500tpm :
- Air intake 2,8 psi
- Vacuum 24,3 in/Hg
- MAF 3,8 g/s
- Coolant temp. 80 gr. celcius
- "Closed loop using 1 O2 sensor, feedback fault"
- (O2) Lambda 1 constant 0,5v, heel af en toe een piekje of dipje
- Lambda 2 continu variërend 0,1 (soms dipjes 0-lijn) tot 0,9
Stilstaand @ 745tpm
- Air intake 4,2 psi
- Vacuum 21,4 in/Hg
- MAF 3,2 g/s
- Coolant temp. 81 gr. celcius
- "Closed loop using 1 O2 sensor, feedback fault"
- (O2) Lambda 1 constant 0,5v
- Lambda 2 continu rond 0,1
Wat mij in ieder geval opvalt is dat de Vacuum waarde fors inzakt, soms tot wel 5 in/Hg bij accelereren en dat de MAF ook nogal sterk afwijkt. Verder valt me op dat de koelvloeistof temp altijd rond de 80 graden schommelt, er nooit boven komt (83 max geloof ik) en ik sinds ik de auto heb nog NOOIT de radiator fan heb horen aanslaan, zelfs niet in de Italiaanse bergen na een klimritje en 35 graden zomerweer. Klopt toch ook niet?
kort een aantal infopunten:
- S60 2.4 170pk automaat uit 2001 met aftermarket (Vialle) LPG
- Start moeilijk (op benzine), soms benzinelucht in auto, langzaam schakelen op LPG
- Start soms voorbeeldig, ook geen benzinelucht, schakelt dan razensnel op LPG
- Verbruik per tank gemeten: 1:9 tot 1:10
- Soms plenty power, soms voelt het alsof hij een beetje stikt bij accelereren
- CEL brandt, foutcode van katalysator. Na wissen komt deze met 3-4 ritjes vaak weer terug.
- Originele Volvo bougies
- MAF sensor gereinigd, lijkt wel te helpen maar problemen zijn nog niet weg
- Rijd dagelijks met een OBD2 scanner gekoppeld aan mijn Android HU, (momentopname) waardes zie onder:
- Ik kan 'fuel pressure' niet uitlezen, krijg een "-" te zien i.p.v een waarde (zowel op benzine als lpg)
S60 sensoren & waardes
Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors