Beste medeleden,
Ik gebruik mijn airco bijzonder weinig. Wel zeker een keer per maand laten meedraaien op een rit van 50km, maar op de sloomweg tussen Amsterdam en Breukelen zet ik liever de ramen achter eerst wat open om af te koelen.
Nu viel het me bij de enorm lange afrit van Brooklyn op dat bij ingeschakelde airco en het uitrollen richting de rotonde het uitrollen een soort dippen heeft.
De aircopomp draait volgens mij niet volcontinu mee, dus dat zou het af en toe iets meer inhouden tijdens uitrollen verklaren. Maar hoort dat merkbaar te zijn? Ik kan me slecht voorstellen dat een pomp van dat formaat van zichzelf zo zwaar loopt dat het merkbaar is op een auto van 1500kg.
Tijdens de laatste aircocheck begin dit jaar liep de pomp als een nieuwe volgens de monteur, dus vandaar mijn twijfels... Zijn er hier die hetzelfde ervaren? In mijn geval gaat het om een S40 2005 2.4i handgeschakeld met Climate Control
Zwaar lopen aircopomp?
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Er vanuit gaand, dat wordt omgeroepen dat de auto-airco tot 7 pK van de motor kan vragen, is het een merkbare energievreter. Ook als je uitrolt. Ik krijg dus geen "vreemd gevoel" bij de geplaatste bemerking!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9171
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Merk ik bij de S60 ook tijdens het uitrollen, ding weegt 1504 kg.
Duidelijk te voelen wanneer hij de compressor in en uitschakelt. Vrij normaal dacht ik.
Tijdens het rijden is het soms voelbaar, maar vooral te zien aan het verbruik. Pakt zomaar een halve liter extra.
Duidelijk te voelen wanneer hij de compressor in en uitschakelt. Vrij normaal dacht ik.
Tijdens het rijden is het soms voelbaar, maar vooral te zien aan het verbruik. Pakt zomaar een halve liter extra.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Volledig normaal;
Het is niet de pomp die zwaar loopt, het is de pomp die moeite moet doen om het koelgas door het kleine gaatje te persen. Volvo gebruikt een redelijk ouderwetse aan/uit pomp, er wordt niets geregeld. Hij kan alleen 100% koelen of 0 procent. Om toch een beetje een vaste temperatuur te halen in je cabine gaat de pomp kort aan/uit etc etc. Inderdaad duidelijk merkbaar als je van een afrit rijdt hem hem laat uitrollen.
Onze v40/s60/v50 hadden het allemaal zoals jij omschrijft.
Ik gebruik de airco ook zelden tot nooit in de koelere maanden.
Het is niet de pomp die zwaar loopt, het is de pomp die moeite moet doen om het koelgas door het kleine gaatje te persen. Volvo gebruikt een redelijk ouderwetse aan/uit pomp, er wordt niets geregeld. Hij kan alleen 100% koelen of 0 procent. Om toch een beetje een vaste temperatuur te halen in je cabine gaat de pomp kort aan/uit etc etc. Inderdaad duidelijk merkbaar als je van een afrit rijdt hem hem laat uitrollen.
Onze v40/s60/v50 hadden het allemaal zoals jij omschrijft.
Ik gebruik de airco ook zelden tot nooit in de koelere maanden.