Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Dat vind ik wel een heel bijzondere uitleg van de wetteksten (ik heb mijn linkjes gefixed), ik hoop maar dat ze dat hebben nagevraagd bij de belastingdienst. Zoals ik het lees geldt na 60 maanden de kortingstabel die op dat moment in de wet staat. En daar staat nu 22% en alleen nog korting voor 0 gram CO2/km. Dus geen korting voor de V60 PIH op die 22%. Waarom zou wel de kortingstabel uit 2017 worden toegepast, maar de percentages uit 2013? Maar goed, zelfs 22% vind ik te veel dus gewoon zorgen dat je na 60 maanden een andere oplossing hebt (auto verkopen of privé gaan rijden als je geen ZZP-er bent).
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33100
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik dacht ook altijd dat het zo was zoals Richie aangeeft!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- NijtramO
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 15:56
Ben ook geen jurist, maar zie bijgaand stuk:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/2 ... Artikel36c
Het gaat om de tekst:
Artikel 36c
1 In afwijking van artikel 13bis, eerste lid, eerste volzin, aanhef en onderdeel a, wordt voor een auto met een datum van eerste toelating van uiterlijk 31 december 2016 als voordeel als bedoeld in artikel 13bis, eerste lid, eerste volzin, onderdeel a, op kalenderjaarbasis ten minste 25% van de waarde van de auto in aanmerking genomen.
Dit is inderdaad vrij onbekend, wilde het daarom graag onder jullie aandacht brengen. En inderdaad, of het nu 22 of 25% bijtelling betreft, het is gewoon echt teveel voor een auto van rond de 70k.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/2 ... Artikel36c
Het gaat om de tekst:
Artikel 36c
1 In afwijking van artikel 13bis, eerste lid, eerste volzin, aanhef en onderdeel a, wordt voor een auto met een datum van eerste toelating van uiterlijk 31 december 2016 als voordeel als bedoeld in artikel 13bis, eerste lid, eerste volzin, onderdeel a, op kalenderjaarbasis ten minste 25% van de waarde van de auto in aanmerking genomen.
Dit is inderdaad vrij onbekend, wilde het daarom graag onder jullie aandacht brengen. En inderdaad, of het nu 22 of 25% bijtelling betreft, het is gewoon echt teveel voor een auto van rond de 70k.
Volvo V60 D6 Summum 2013 Seashell metallic, met Hybrid Technology line en een trekhaak
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als je het stroomdiagram van de NVA (jou link) bekijkt op pagina 5 dan ga je van A naar B naar C naar W naar 6 = 25% inderdaad. Wat dat betreft lijk je op basis van dit document gelijk te hebben.NijtramO schreef: - "Na 60 maanden krijg je 22%": Dat klopt helaas niet, elke auto die zijn eerste registratie voor 1/1/'17 heeft krijgt na 60 maanden 25% bijtelling. Alleen auto's van na 1/1/'17 hebben als basis 22%. Bij onze auto's vervalt de korting van 25%, dus wordt de bijtelling 25%. Wellicht goed om mee te nemen bij het besluit al dan niet door te rijden.
Maar of het nu 22% of 25% is maakt mij niet uit. Immers zoals al eerder opgemerkt is de bijtelling nooit hoger dan de kosten (in mijn geval als ZZP'er). Per saldo heb ik gewoon geen kostenaftrek meer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hoi Nijtram, heb helaas geen app die de tarieven aangeeft. Maak gebruik van WP en daar hebben ze die luxe niet. Heb me voor aanschaf proberen te verdiepen in het ondoorzichtige woud van de tarieven en was dus heel benieuwd naar de eerste factuur, nou die kreeg ik vannacht in de digitale bus. En dus kan ik nu rekenen met werkelijke getallen:NijtramO schreef: - "Ik sluit de auto bij elke laadpaal aan". Let dan goed op de tarieven in jouw app, er zijn (bijvoorbeeld in mijn woonplaats Nieuwegein) heel veel laadpalen met een starttarief van 60 cent en daarna 35 cent per kWh. Dan laad ik dus niet, want Diesel rijden is dan echt veel goedkoper! Ook ik vind een goed milieu belangrijk hoor, maar dit is toch wat te gek.
Totaal 131.68 kWh inclusief BTW maakt dat gemiddeld 39,5 cent per kilometer.
Als ik dat per kilometer probeer om te rekenen dan kom ik op het volgende:
Gemiddeld per laadbeurt heb ik net geen 7 kWh "getankt". Per volle accu haal ik zeg 40km. Oftewel per kilometer kost dat (7x0,395)/40 = 6.9 cent.
Als ik op diesel rijd reken ik met een literprijs van 1,20 en een verbruik van 1:18 (als je dat al haalt zonder tussentijds op te laden). Een kilometer kost dan 1,20/18 = 6.7 cent
Ik wist van te voren dat elektrisch rijden zeker niet goedkoper is (maar daar doe ik het ook niet alleen voor). Maar heel veel duurder dus ook niet.
Wat wel belangrijk is m.i., is dat je de accu goed leeg rijdt om daarmee de gemiddelde prijs per laadsessie te drukken i.v.m. dat vermaledijde starttarief.
Benieuwd naar jullie reactie op mijn berekeningen.........
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- NijtramO
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 15:56
Hoi Gouwe,
Ik gebruik de New Motion app.. Die is volgens mij gratis te downloaden en geeft ook de tarieven weer per laadpaal.
Op de factuur zie ik dat ik meestal ca. 9 kWh laad. Dit kost Eur 0,35 per kWh +/+ Eur 0,60 starttarief: Eur 3,75 per lading. Met een lading rijd ik maximaal 36 kilometer. Ondanks dat ik dan netjes rijd, rustig in de stad of max. 100km/uur op de snelweg, verder ben ik nog nooit gekomen! Jullie!?
1 op 18 bij diesel, dus ter vergelijk gebruik ik 2 liter diesel hetgeen Eur 2,45 kost. Elke lading bij een publieke laadpaal in mijn woonplaats kost dus Eur 1,30 extra. Dat vind ik te gek!
Ik gebruik de New Motion app.. Die is volgens mij gratis te downloaden en geeft ook de tarieven weer per laadpaal.
Op de factuur zie ik dat ik meestal ca. 9 kWh laad. Dit kost Eur 0,35 per kWh +/+ Eur 0,60 starttarief: Eur 3,75 per lading. Met een lading rijd ik maximaal 36 kilometer. Ondanks dat ik dan netjes rijd, rustig in de stad of max. 100km/uur op de snelweg, verder ben ik nog nooit gekomen! Jullie!?
1 op 18 bij diesel, dus ter vergelijk gebruik ik 2 liter diesel hetgeen Eur 2,45 kost. Elke lading bij een publieke laadpaal in mijn woonplaats kost dus Eur 1,30 extra. Dat vind ik te gek!
Volvo V60 D6 Summum 2013 Seashell metallic, met Hybrid Technology line en een trekhaak
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hoi Nijtram,
New Motion App is alleen voor Android of Apple, helaas geen Windows.
Jij rekent dan op een andere manier dan ik. Als ik jou methode neem kom ik op het volgende:
Bij de Allego paal voor mijn deur betaal ik voor 9,08 kWh 3,60 incl. BTW.
Ik rijd daar dan met de huidige weersomstandigheden zeker 40km mee. Vandaag reed ik zelfs meer km's dan de boardcomputer als bereik aangaf.
Op diesel rijd ik diezelfde 40km voor 2,67 euro (40/18x1,20). Per kilometer is dat inderdaad 2,5 ct meer.
Maar door op de accu te rijden bespaar je diesel. Ik rijd, met mijn afstanden die meestal meer dan 100 km enkele reis bedragen, gemiddeld 1:28 tot nu toe, dat kost dus dan "maar" 1,71 (40/28 x 1,20) voor die 40 kilometer. Ik denk dat het fair is om die 96 cent van de kostprijs van elektra af te trekken. Kom je dus mooi break-even uit.
Uiteindelijk gaat het volgens mij om de totale brandstofkosten (diesel + elektra) per kilometer.
En dat zou je dan kunnen vergelijken met een gelijkwaardig gemotoriseerd voertuig. Pak een dikke BMW, Mercedes of Audi met 280PK en daar ga je niet aan die verbruikscijfers mee komen.
Overigens denk ik dat als je helemaal niet aan de paal laadt dat je die 1:18 niet gaat halen omdat de motor dan ook als generator fungeert.
Ben benieuwd naar reacties op deze zienswijze
New Motion App is alleen voor Android of Apple, helaas geen Windows.
Jij rekent dan op een andere manier dan ik. Als ik jou methode neem kom ik op het volgende:
Bij de Allego paal voor mijn deur betaal ik voor 9,08 kWh 3,60 incl. BTW.
Ik rijd daar dan met de huidige weersomstandigheden zeker 40km mee. Vandaag reed ik zelfs meer km's dan de boardcomputer als bereik aangaf.
Op diesel rijd ik diezelfde 40km voor 2,67 euro (40/18x1,20). Per kilometer is dat inderdaad 2,5 ct meer.
Maar door op de accu te rijden bespaar je diesel. Ik rijd, met mijn afstanden die meestal meer dan 100 km enkele reis bedragen, gemiddeld 1:28 tot nu toe, dat kost dus dan "maar" 1,71 (40/28 x 1,20) voor die 40 kilometer. Ik denk dat het fair is om die 96 cent van de kostprijs van elektra af te trekken. Kom je dus mooi break-even uit.
Uiteindelijk gaat het volgens mij om de totale brandstofkosten (diesel + elektra) per kilometer.
En dat zou je dan kunnen vergelijken met een gelijkwaardig gemotoriseerd voertuig. Pak een dikke BMW, Mercedes of Audi met 280PK en daar ga je niet aan die verbruikscijfers mee komen.
Overigens denk ik dat als je helemaal niet aan de paal laadt dat je die 1:18 niet gaat halen omdat de motor dan ook als generator fungeert.
Ben benieuwd naar reacties op deze zienswijze

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
- Locatie: Oegstgeest
Ook ik haal zonder probleem de 40 km, maar ga niet harder dan 100 en het mag niet kouder dan een graad of 7 zijn.
Wat betreft kostem\n , ik kan thuis laden en dan kost het 0,20 ct per Kw en op mijn werk volgens mij 0,12 ct per Kw.
Verder is mijn woon werk verkeer 35 km dus werkt het elektrisch bij mij perfect.
Op dit moment 49.859 km gereden in 1 1/2 jaar met een (volgens de app en nog nooit gereset) gemiddeld verbruik van 2 ltr op de 100 km.
Ik vind het ook een sport
Wat betreft kostem\n , ik kan thuis laden en dan kost het 0,20 ct per Kw en op mijn werk volgens mij 0,12 ct per Kw.
Verder is mijn woon werk verkeer 35 km dus werkt het elektrisch bij mij perfect.
Op dit moment 49.859 km gereden in 1 1/2 jaar met een (volgens de app en nog nooit gereset) gemiddeld verbruik van 2 ltr op de 100 km.
Ik vind het ook een sport

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
- NijtramO
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 15:56
Hoi Gouwe,Gouwe schreef:
Maar door op de accu te rijden bespaar je diesel. Ik rijd, met mijn afstanden die meestal meer dan 100 km enkele reis bedragen, gemiddeld 1:28 tot nu toe, dat kost dus dan "maar" 1,71 (40/28 x 1,20) voor die 40 kilometer. Ik denk dat het fair is om die 96 cent van de kostprijs van elektra af te trekken. Kom je dus mooi break-even uit.
Uiteindelijk gaat het volgens mij om de totale brandstofkosten (diesel + elektra) per kilometer.
Overigens denk ik dat als je helemaal niet aan de paal laadt dat je die 1:18 niet gaat halen omdat de motor dan ook als generator fungeert.
Ben benieuwd naar reacties op deze zienswijze![]()
Jouw middelste stuk tekst begrijp ik niet helemaal. In mijn optiek zou je in een verschilberekening laden dienen te vervangen door Diesel rijden. Als je dan het verbruik van een rit van 100km (gemengd elektra/diesel) meeneemt en dat zuiniger rijden van de elektra kosten afhaalt, wordt het mij niet duidelijker.
Waar ik het zeker weet, is dat 1 op 18 vooral op de grote weg (bij max. 100km per uur) realistisch is. In de stad ligt het omslagpunt sneller in de richting van elektra. Het scheelt je koude starts en bij veel optrekken/remmen is elektra veel efficiënter. Op voorwaarde dat je het rustig doet

Boven de 100 km per uur rijdt ik nooit elektrisch. Het rijbereik verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
De dieselmotor je accu laten vullen is per definitie verspilling. Onder de 20km bereik gebruik ik nooit de Save knop (gaat ie laden). Heb ik meer bereik en weet ik dat ik voor het laden nog in de stad kom, dan gebruik ik Save weer juist wel.
Toen ik thuis de publieke laadpaal nog gebruikte reed ik ca. 2,2 ltr op 100 km. Nu ik dat niet meer doe zit ik rond de 4,3 ltr op 100km. Mijn woon/werkafstand bedraagt 55 km enkele reis (bijna alleen snelweg met max 100km/u en groot deel trajectcontrole).
Volvo V60 D6 Summum 2013 Seashell metallic, met Hybrid Technology line en een trekhaak
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
- NijtramO
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 15:56
Hoi Millimetervreter,
Erg knap 2.0 ltr / 100km met de V60!!
Met mijn Ampera reed ik 1,2ltr / 100km. Die auto haalde het wel volledig elektrisch de enkele reis naar mijn werk. Dat scheelt enorm! Het wordt dan inderdaad een sport. Ik baalde als ik een privérit had die verder dan mijn e-bereik was. Dat is ook niet normaal meer weet ik hoor
Ik weet niet waarom mijn auto maar zo'n 36km op elektra haalt. Een collega van mij haalt ook gewoon 45km. Er zijn grote verschillen tussen die V60's. Een andere collega ziet na een volle lading weer nooit 50km theoretisch bereik in zijn dashboard, maar iets van 35 of zo.
Verder haalt mijn auto ook zijn topsnelheid bij lange na niet. Recent in Duitsland met lang aandringen 221 op de teller. Thuis blijkt in de app te staan dat het 210 echte km's was. Dit terwijl de auto iets van 230 moet halen. Een paar km verschil snap ik, maar 20 echte kilometers is een te groot verschil. Lijkt wel of er ergens teveel wrijving zit of zo.
Erg knap 2.0 ltr / 100km met de V60!!
Met mijn Ampera reed ik 1,2ltr / 100km. Die auto haalde het wel volledig elektrisch de enkele reis naar mijn werk. Dat scheelt enorm! Het wordt dan inderdaad een sport. Ik baalde als ik een privérit had die verder dan mijn e-bereik was. Dat is ook niet normaal meer weet ik hoor

Ik weet niet waarom mijn auto maar zo'n 36km op elektra haalt. Een collega van mij haalt ook gewoon 45km. Er zijn grote verschillen tussen die V60's. Een andere collega ziet na een volle lading weer nooit 50km theoretisch bereik in zijn dashboard, maar iets van 35 of zo.
Verder haalt mijn auto ook zijn topsnelheid bij lange na niet. Recent in Duitsland met lang aandringen 221 op de teller. Thuis blijkt in de app te staan dat het 210 echte km's was. Dit terwijl de auto iets van 230 moet halen. Een paar km verschil snap ik, maar 20 echte kilometers is een te groot verschil. Lijkt wel of er ergens teveel wrijving zit of zo.
Volvo V60 D6 Summum 2013 Seashell metallic, met Hybrid Technology line en een trekhaak
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hoi Nijtram, wat ik bedoelde is het volgende:
Stel je rijdt 36.000 km per jaar, een liter diesel kost 1,2, een kWh gemiddeld 0,395 (in mijn geval, op basis van mijn eerste factuur en alles openbaar laden). Rijd ik alleen op diesel dan is het verbruik 1:18.
Rijd ik, zoals mijn geval op diesel en stroom, dan is het verbruik 1:28.
Kosten (incl. BTW):
Totale diesel kosten bij alleen diesel gebruik is dan 36000/18*1,2 = 2400,- per jaar
Totale diesel kosten bij gemengd gebruik is dan 36000/28*1,2 = 1543,- per jaar +stroomkosten bij gemengd gebruik is in mijn geval 65kWh*52 weken*0,395 = 1335,- per jaar = totaal 2878,- per jaar.
Per saldo dus 478,- euro duurder uit per jaar. En zo bekeken is dat best veel geld.
Gelukkig krijg ik daar in mijn geval weer een hoop van terug van onze blauwe enveloppen brigade.
De save knop gebruik ik net als jij. Gisteren tijdens het rijden de powerstand gekozen om de laatste 10 km elektrisch te kunnen rijden. Dat werkt dus ook goed omdat je dan de acculading spaart als je niet hoeft te accelereren. Over een maandje krijg ik nog een training van Prodrive/Volvo, misschien dat ik daar nog meer tips kan krijgen.
Ik zie op mijn BC ook bij 100 km/uur waarden voorbij komen van ruim 1:20. Maar ik vraag me af of je puur op diesel (dus nooit aan de laadpaal hangen) je de 1:18 wel gaat halen.
Met een V60 D3 en S80 D3, beide met Geartronic, haalde ik gemiddeld nooit beter dan 1:17 a 18 en dan reed ik niet harder dan 110 op de snelweg.
De V60 PIH is dan wel een 2,5 liter i.p.v. 2 liter, maar ook 300kg. zwaarder. Ik denk dat dan gemiddeld (stadsverkeer, snelweg, prov. weg) 1:16 het hoogst haalbare is.
Waarden als die van Millimetervreter kan ik alleen maar van dromen (dat doe ik niet overigens), maar hangen dus heel sterk af van je ritafstand.
Maar goed, laten we het geld voor wat het is en lekker genieten van het rijden!!!
Want dat doe ik nog van elke kilometer (hoewel ik soms wel eens stiekem terug verlang naar de XC.......)
Stel je rijdt 36.000 km per jaar, een liter diesel kost 1,2, een kWh gemiddeld 0,395 (in mijn geval, op basis van mijn eerste factuur en alles openbaar laden). Rijd ik alleen op diesel dan is het verbruik 1:18.
Rijd ik, zoals mijn geval op diesel en stroom, dan is het verbruik 1:28.
Kosten (incl. BTW):
Totale diesel kosten bij alleen diesel gebruik is dan 36000/18*1,2 = 2400,- per jaar
Totale diesel kosten bij gemengd gebruik is dan 36000/28*1,2 = 1543,- per jaar +stroomkosten bij gemengd gebruik is in mijn geval 65kWh*52 weken*0,395 = 1335,- per jaar = totaal 2878,- per jaar.
Per saldo dus 478,- euro duurder uit per jaar. En zo bekeken is dat best veel geld.
Gelukkig krijg ik daar in mijn geval weer een hoop van terug van onze blauwe enveloppen brigade.
De save knop gebruik ik net als jij. Gisteren tijdens het rijden de powerstand gekozen om de laatste 10 km elektrisch te kunnen rijden. Dat werkt dus ook goed omdat je dan de acculading spaart als je niet hoeft te accelereren. Over een maandje krijg ik nog een training van Prodrive/Volvo, misschien dat ik daar nog meer tips kan krijgen.
Ik zie op mijn BC ook bij 100 km/uur waarden voorbij komen van ruim 1:20. Maar ik vraag me af of je puur op diesel (dus nooit aan de laadpaal hangen) je de 1:18 wel gaat halen.
Met een V60 D3 en S80 D3, beide met Geartronic, haalde ik gemiddeld nooit beter dan 1:17 a 18 en dan reed ik niet harder dan 110 op de snelweg.
De V60 PIH is dan wel een 2,5 liter i.p.v. 2 liter, maar ook 300kg. zwaarder. Ik denk dat dan gemiddeld (stadsverkeer, snelweg, prov. weg) 1:16 het hoogst haalbare is.
Waarden als die van Millimetervreter kan ik alleen maar van dromen (dat doe ik niet overigens), maar hangen dus heel sterk af van je ritafstand.
Maar goed, laten we het geld voor wat het is en lekker genieten van het rijden!!!

Want dat doe ik nog van elke kilometer (hoewel ik soms wel eens stiekem terug verlang naar de XC.......)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- NijtramO
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 15:56
Hoi Gouwe,
Aah, nu snap ik wat je schrijft. Uiteindelijk kom ook jij dus duurder uit, was even afgeleid omdat je het over break even had. Natuurlijk is daarbij ook het milieu nog gebaat en heel eerlijk, ik met de bijtelling. Wil echter mijn werkgever niet met extra kosten opzadelen.
1 op 18 haal ik ook niet gemiddeld met alle ritten w.o. stadsritten. Toch lijkt mij bij een rustige rijstijl de Pih overall zuiniger, dat komt door het Prius effect zeg maar. De auto houdt altijd een kleine buffer over (behalve als je op Pure rijdt). Die buffer zorgt er volgens mij voor dat de auto stationair, bij gas los en heuvel af etc geen diesel verbruikt. Aanvullen van die reserve gebeurt met remmen etc. Dat maakt het totaal efficiënter. Echter, als je fors rijdt moet de motor steeds 2.000kg auto snel in beweging zetten, dat kan natuurlijk niet efficiënt zijn.
Door het hele gewicht, de stugge vering en stugge banden (die het beslist niet een sportief effect geven) vind ik de Pih er niet echt een fijne en uitgebalanceerde auto van maken. 2 weken geleden reed ik weer eens kort in een V70 uit '09 en dacht, oh ja, zo fijn kan een Volvo rijden! Heb destijds echt met veel plezier in mijn V70 2.4D 163pk 5cyl en de S60 2.0T 5cyl benzine Volvo's gereden. Dat gevoel krijg ik maar niet met mijn huidige stekkervolvo.
Heel benieuwd naar wat je nog leert bij de Prodrive/Volvo training. Hoop dat je het op het forum post!!
Aah, nu snap ik wat je schrijft. Uiteindelijk kom ook jij dus duurder uit, was even afgeleid omdat je het over break even had. Natuurlijk is daarbij ook het milieu nog gebaat en heel eerlijk, ik met de bijtelling. Wil echter mijn werkgever niet met extra kosten opzadelen.
1 op 18 haal ik ook niet gemiddeld met alle ritten w.o. stadsritten. Toch lijkt mij bij een rustige rijstijl de Pih overall zuiniger, dat komt door het Prius effect zeg maar. De auto houdt altijd een kleine buffer over (behalve als je op Pure rijdt). Die buffer zorgt er volgens mij voor dat de auto stationair, bij gas los en heuvel af etc geen diesel verbruikt. Aanvullen van die reserve gebeurt met remmen etc. Dat maakt het totaal efficiënter. Echter, als je fors rijdt moet de motor steeds 2.000kg auto snel in beweging zetten, dat kan natuurlijk niet efficiënt zijn.
Door het hele gewicht, de stugge vering en stugge banden (die het beslist niet een sportief effect geven) vind ik de Pih er niet echt een fijne en uitgebalanceerde auto van maken. 2 weken geleden reed ik weer eens kort in een V70 uit '09 en dacht, oh ja, zo fijn kan een Volvo rijden! Heb destijds echt met veel plezier in mijn V70 2.4D 163pk 5cyl en de S60 2.0T 5cyl benzine Volvo's gereden. Dat gevoel krijg ik maar niet met mijn huidige stekkervolvo.
Heel benieuwd naar wat je nog leert bij de Prodrive/Volvo training. Hoop dat je het op het forum post!!
Laatst gewijzigd door NijtramO op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 Summum 2013 Seashell metallic, met Hybrid Technology line en een trekhaak
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Die V60 pih vind ik het fijnst rijden bij een rustige rijstijl. Dat kan dan ook met weinig brandstof, maar dan moet je weten hoe het systeem werkt en je hierop instellen. Deze auto's lopen enorm lang uit na loslaten gaspedaal. Hoe je hier rekening mee dan hoeven de remmen vrijwel niets te doen. Je remt dan uitsluitend af op de elektromotor, die op haar beurt weer energie terug levert.
Wij kunnen op binnendoor wegen makkelijk ruim 1 op 20 halen, Althans duidelijk zuiniger dan de buurman met de D4 en een andere met de D3.
Bij een rijstijl waarbij je constant met je gasvoet zit te stoeien en waarbij je elke keer flink remt (waarbij de remschijven worden aangesproken) wordt het snel minder.
Vooral op de grotere wegen met de juiste banden eronder (niet cuppen) is het comfort en rij geluid bovengemiddeld goed.
Wij kunnen op binnendoor wegen makkelijk ruim 1 op 20 halen, Althans duidelijk zuiniger dan de buurman met de D4 en een andere met de D3.
Bij een rijstijl waarbij je constant met je gasvoet zit te stoeien en waarbij je elke keer flink remt (waarbij de remschijven worden aangesproken) wordt het snel minder.
Vooral op de grotere wegen met de juiste banden eronder (niet cuppen) is het comfort en rij geluid bovengemiddeld goed.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Een groot voordeel ten opzichte van een ICE haal je met een PHEV als je kortere stukjes (ca 10-15 km enkele reis) op pure doet de diesel is dat relatief onzuinig (koud) en de e motor heeft altijd hetzelfde rendement.
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Hier zie je werkelijk verbruik gedurende langere tijd. https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 24035.html
Stroomverbruik in werkelijkheid is wat hoger (ongeveer 2-3 % schat ik) dan in de tabel omdat ik zo nu en dan laad aan aan openbare laadpaal. De weergave hier is het thuisverbruik aan stroom.
Stroomverbruik in werkelijkheid is wat hoger (ongeveer 2-3 % schat ik) dan in de tabel omdat ik zo nu en dan laad aan aan openbare laadpaal. De weergave hier is het thuisverbruik aan stroom.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Vandaag de factuur gehad. De afstandsontvanger eenheid is vervangen (artikelnummer 31419544) totaalprijs incl. montage 303,- euro. Valt me niet tegen.Gouwe schreef: Tenslotte is de ontvanger van de handzenders/PCC's vervangen. Kon de auto nauwelijks open of op slot krijgen. Nu gaat het vlekkeloos.
Zowel de handzenders, maar ook het keyless systeem werken nu echt perfect!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Eens, ik vind het zeker geen auto om mee te boenderen. Gelukkig past de auto dus wel bij mij.....vaudi schreef: Die V60 pih vind ik het fijnst rijden bij een rustige rijstijl.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Afgelopen dagen met de vouwwagen (totaal ca. 700kg) achter de auto op stap geweest richting Koblenz. Gemiddeld verbruik over 750km 1 op 17. De teller unit op het sportthema gezet zodat ik het toerental in de gaten kon houden en waar nodig handmatig geschakeld. Wat mij betreft prima bevallen. Kan niet wachten op de zomervakantie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Gisteren de hybride training van Prodrive gehad. Best interessant, met name de uitleg over de verschillende rijstanden. Weet in ieder geval nu dat ik naast de "save" knop nog meer mogelijkheden heb om te voorkomen dat de dieselmotor gaat werken als generator. De meest opvallende vond ik het op manual zetten van de automaat!
Ook de bewustwording van het feit dat de auto in Pure een achterwielaandrijver is en wat daarvan het effect is bij sneeuw en ijs (kans op uitbreken aan de achterzijde) was nuttig met daarbij de tip om dan dus AWD te selecteren.
Verder nog even te horen gekregen dat ik nog iets eerder mag anticiperen om optimaal rendement te halen.
Dacht dat ik al lekker bezig was...... Gemiddeld verbruik tot nu toe is 1:25 over een afstand van 6.000 kilometer, waarvan 1000 met een vouwwagen van 750kg. er achter.
Ook de bewustwording van het feit dat de auto in Pure een achterwielaandrijver is en wat daarvan het effect is bij sneeuw en ijs (kans op uitbreken aan de achterzijde) was nuttig met daarbij de tip om dan dus AWD te selecteren.
Verder nog even te horen gekregen dat ik nog iets eerder mag anticiperen om optimaal rendement te halen.
Dacht dat ik al lekker bezig was...... Gemiddeld verbruik tot nu toe is 1:25 over een afstand van 6.000 kilometer, waarvan 1000 met een vouwwagen van 750kg. er achter.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Indien je op elektriciteit rijdt en de auto gaat "glijden" wordt de dieselmotor automatisch ingeschakeld (veiligheid).