Winterbanden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
mcwk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 17.03.2006 - 10:48

Voor de ene auto heb ik aparte velgen en voor de ander laat ik ze gewoon om de gewone velgen heenleggen maar altijd in de maat 17".
Vroeger zei men dat smallere banden beter in sneeuw waren dat is misschien ook wel zo maar zolang je niet breder dan 225 gaat, maakt het naar mijn mening weinig uit. Verwacht van winterbanden ook geen wonderen het beste blijft toch altijd AWD. Ik ben in ieder geval erg enthousiast over.

Wat betreft de banden heb ik een set Continental WinterContact 810, goed net als de zomerband wat "harder", de zomerbanden van Continental verliezen erg snel grip vind ik en deze zijn een stuk beter. Geen echte positieve of negatieve punten. Op de andere auto heb ik nu Michelin Pilot Alpine liggen in de maat 205/50/17, erg soepele/comfotabele band. Weinig geluid en veel grip bij nat. Nadeel is dat ze niet goedkoop zijn.
V50 2.4i Momentum/Titanium Grey/Winter Line/Estate Line/17"; Sculptor &
V50 2.4 Edition 2 tuned by Rica/Brilliant blue/Season line/Sculptor
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Is de maximale breedte van winterbanden wellicht ook in het aantal kilo's druk per vierkante centimeter berekend?
Het is toch hoe meer gewicht per cm2 hoe beter het wegcontact is?

Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Nee, dat is het draagvermogen. Een band met breedte 205 kan als draagvermogen b.v. 91 of 89 hebben
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Hoi Nos,

Bedankt voor je reactie maar dat bedoelde ik niet. Het is toch dat de druk per cm2 van belang is en dat als je druk lager wordt doordat het bandoppervlakte groter wordt je minder grip op de weg hebt?

Daarom smallere banden voor de winter, nou was mijn punt een s40 weegt minder dan een XS90 daarom zou de zwaardere auto op relatief bredere banden kunnen blijven rijden.

Grt Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4509
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

klopt, smallere banden hebben meer druk per cm2 (als je het tenminste over dezelfde auto hebt) en zullen dus in de regen of sneeuw beter presteren dan een bredere band (weer onder dezelfde auto); een smallere band snijdt door het water, een bredere gaat er als een surfplank overheen....

wat je niet moet doen is verschillende maten (of ook identieke maten) onder verschillende auto's vergelijken omdat je dan met andere totaalgewichten, constructie, vering, wielophanging etc te maken hebt; dan zou je appels met peren vergelijken; zo kan één type band onder twee verschillende auto's totaal anders reageren
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

thx PS.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
rutgers
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.12.2006 - 11:55

hallo ik heb een xc 70 2.4t en heb door mijn lokale garage een setje
winterbanden laten plaatsen, nou hebbn ze banden gemonteerd op stalen
velgen in de maat 205-55-16, nou las ik in het instructie boekje dat volvo
adviseerd om 215-65-16 te gebruiken, vraag kan dit wel zo of onstaan er
laten problemen.

grt. f rutgers
Gast

ps-amazon schreef: klopt, smallere banden hebben meer druk per cm2 (als je het tenminste over dezelfde auto hebt) en zullen dus in de regen of sneeuw beter presteren dan een bredere band (weer onder dezelfde auto); een smallere band snijdt door het water, een bredere gaat er als een surfplank overheen....

wat je niet moet doen is verschillende maten (of ook identieke maten) onder verschillende auto's vergelijken omdat je dan met andere totaalgewichten, constructie, vering, wielophanging etc te maken hebt; dan zou je appels met peren vergelijken; zo kan één type band onder twee verschillende auto's totaal anders reageren
@ps-amazon, nu weet ik inmiddels van de antwoorden die je hebt gegeven op dit forum, dat je veel weet over banden.
Nu verbaas ik mij toch enigzins over deze uitspraak van jou.
Ik heb er wel eens eerder over geschreven, toch nog maar een keer.

In theorie zou dit een juiste benadering kunnen zijn (druk per cm²).
Maar is inmiddels allang achterhaald.
Ooit het contactvlak van een band door een glasplaat gezien?

Het contactvlak ( band / wegdek) is bij "standaard" banden met gelijke omtrek ongeveer 160 cm².
Kan een keer max. 4 mm aan schelen.

Als het contactvlak dan toch nagenoeg niks uitmaakt, waarom dan wel kiezen voor een smallere band?

Het volgende:
Hoe breder de band hoe breder het contactvlak maar tegelijk is contactvlak ook korter.

Dit laatste is nu juist wat wij niet willen in sneeuw en veel water (Aquaplaning).
Wij willen meer rechtuit stabiliteit om maar niet in een slip te komen.
Een smallere band heeft dus een langer contactvlak.

Als extra:
Daarbij komt dat je ALTIJD de beste banden (profiel) achter moet hebben.
Doe je dit niet, dan zal je niet merken dat je mogelijk in een kritiekfase terecht komt.
Ja, te laat!!
Als je dan geen grip meer hebt dan wil de achterkant de voorkant voorbij. Ofwel slip. :P
Hebben de banden voor geen grip meer, dan blijf je gewoon recht uit gaan.
Wel even de koppeling intrappen, tot je weer voelt dat je grip hebt.


@ps-amazon, hoe kijk jij tegen deze stelling aan?
Gebruikersavatar
Macdaddy
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 25.11.2006 - 18:31
Locatie: Limburg

Heb pas Dunlop Wintersport 3D laten monteren op mijn Thor velgen. 225/45/17. Goede band, geen spoorzoeker en geruisloos.

Natuurlijk nog geen sneeuw ervaring met deze relatief brede band.....
Volvo V70 D5 Black Sapphire Edition 12/2003
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4509
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

@ alexv70:
jouw theorie over smalle/brede banden onderschrijf ik niet, en dat doen ze bv in de F1 ook niet; ik heb zowel bij het GoodYear testcentrum in Luxemburg als bij mijn eigen oude baas in Frankrijk foto's genomen van banden die over een (natte) glasplaat rijden en dan zie ja dat bredere banden meer moeite hebben het water zijdelings weg te persen dan smalle, maar wat ik veel overtuigender vind (voor mijzelf in ieder geval) is de werkelijkheid: "allez aux faits" zei die zelfde patron altijd, ga op de feiten af, en als ik in de stortregen of sneeuw rij met een zelfde auto merk ik gewoon dat smallere banden beter presteren dan brede; maar laat vooral iedereen dat doen waar hij zich prettig bij voelt, toch?

inderdaad moeten de beste banden achter om de bestuurbaarheid te optimaliseren; daarom zie je vaak dat de spanning achter hoger is dan voor, terwijl er voor toch meer gewicht op de as drukt; ook kan je een klapband beter voor hebben dan achter
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

@ps-amazon; ik vind dat jij gelijk hebt, de afstand die het water moet afleggen om uit de band te komen is bij een brede band altijd langer dan bij een smalle band.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Overigens is laatst bij een gedegen laboratoriumonderzoek bij fietsbanden een oud vooroordeel gesneuveld: dunne smalle bandjes hebben nauwelijks minder (tot niet) contactoppervlak dan bredere dikke banden. Doordat brede banden een korter wegcontact hebben, wordt de grotere breedte gecompenseerd.

Wellicht is dit bij autobanden ook zo.
Dus de opmerking van Alex klinkt weliswaar ongeloofwaardig, maar is misschien wel waarder dan waar...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
volvo-nieuwolda
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 09.09.2006 - 16:20
Locatie: Nieuwolda
Contacteer:

Heb vorige week Bridgestone Blizzak LM 20 gekocht, voor mijn v70.
Kwamen als nummero uno eruit in de ADAC test, ach ja als die testen verschillen wel iets, maar doorgaans zie je toch wel dezelfde merken in de top 5.

Ik heb de banden overigens in Duitsland gekocht, scheelde ook weer.

Prijs per band was €59,60, voor een 195/60/15.
Bij http://www.reifendirekt.de/Reifen.html

stukje uit de test:

* Getestet Größe: 185/60R14 T
* Bewertung: besonders empfehlenswert
* Beurteilung:
Testsieger, sehr ausgewogener Reifen + Sehr gut in allen Disziplinen

Nu 1000 km mee gereden, maken iets meer herrie dan de zomerbanden, maar rijdt er 180 mee zonder dat je ergens iets merkt.

Nu nog wachten op de sneeuw :)
Volvo for life! (and after, laatste ritje ook in een volvo!)
history:
144 1972 - 164 1971 - 245 div - 340 1985 - 440 1987 - 740 1991 - v70 1998
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

?? Zonder dat je iets merkt in nederland...180 blijf dan vooral in je achteruitkijk spiegel kijken en naar de linker en rechter vangrail anders krijg je vlot fanmail in hetzij een witpaarse envelop of een gele notitie en het verzoek om een ander te vinden om je stalen ros naar huis te brengen.

Groet B en laat de sneeuw maar komen!
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
volvo-nieuwolda
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 09.09.2006 - 16:20
Locatie: Nieuwolda
Contacteer:

ja oke, ik ben altijd alert op dingen die niet langs de weg thuishoren, heb een automatische rem-reflex inmiddels. hahaha
Maar 's winters rijdt ik niet zo hard :)
Volvo for life! (and after, laatste ritje ook in een volvo!)
history:
144 1972 - 164 1971 - 245 div - 340 1985 - 440 1987 - 740 1991 - v70 1998
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

volvo-nieuwolda schreef:Heb vorige week Bridgestone Blizzak LM 20 gekocht, voor mijn v70.
Kwamen als nummero uno eruit in de ADAC test, ach ja als die testen verschillen wel iets, maar doorgaans zie je toch wel dezelfde merken in de top 5.

Ik heb de banden overigens in Duitsland gekocht, scheelde ook weer.

Prijs per band was €59,60, voor een 195/60/15.
Bij http://www.reifendirekt.de/Reifen.html

stukje uit de test:

* Getestet Größe: 185/60R14 T
* Bewertung: besonders empfehlenswert
* Beurteilung:
Testsieger, sehr ausgewogener Reifen + Sehr gut in allen Disziplinen

Nu 1000 km mee gereden, maken iets meer herrie dan de zomerbanden, maar rijdt er 180 mee zonder dat je ergens iets merkt.

Nu nog wachten op de sneeuw :)
Speedindex T onder een V70? Hoort er voor winterbanden niet minstens een H codering onder, net als bij de S80?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Of je moet een grote oranje stikker op je dashboard plakken!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

En een blokje onder je gaspedaal...
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”